Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264907 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #550 Gepost op: 14 maart 2013, 21:07:11
Ik blijf het toch maar zeggen: er is geen vergunning of ontheffing te krijgen voor geel/oranje/amber signalering.

De wet zegt dat je het niet vast gemonteerd mag hebben, maar de wet zegt ook dat je het moet voeren in de bij wet genoemde omstandigheden. Daaronder begrepen gladheidsbestrijding. Meer is er niet van.
Mag
Ik weet niet of ik het in een andere taal moet opschrijven, of ik het in een groter of ander lettertype moet opschrijven of dat ik het moet spellen, maar er is in de wet geen sprake van mogen maar van moeten. Ik weet niet waar u de kennis vandaan haalt dat het "mag" of dat dit uw interpretatie is van de wet, maar in de bij wet genoemde omstandigheden, die op het forum al tig keren bij naam genoemd zijn, en wat ik zodadelijk dan nog maar eens ga doen, moet u een geel zwaai-/flits-/knipperlicht voeren. Zo moeilijk is het niet, kijk het wetboek er maar eens op na. Dus voordat u deze of gene een "geeltje" onder zijn neus wil drukken lijkt het me verstandig om even uw feiten te checken.

Citaat van: Regeling Optische en Geluidssignalen 2009
Artikel 6

1.
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

f. het begeleiden van militaire colonnes;

g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Dus, om e.e.a. nog even te verduidelijken. Een voertuig voert in principe GEEN signaalverlichting, TENZIJ het voertuig ingezet wordt voor één van de genoemde 7 activiteiten EN het gevaar bestaat dat het voertuig niet tijdig wordt opgemerkt. Ofwel: in principe MOET signaalverlichting UIT zijn, TENZIJ het volgens de wet AAN MOET zijn.

U moet het niet doen voorkomen alsof deze of gene figuur met geel/oranje/amber signalering ook nog zelfs iets mag beslissen, als ware het een vrijblijvend iets.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #551 Gepost op: 17 maart 2013, 20:38:22
[....]  En een bus heeft hele mooie zijkanten waar je op zicht hoogte heel mooi je magneet plaaten kunt plakken  O0

Magneetpitje op de zijkant van een bus? Dan schijnt deze helaas alleen zichtbaar recht naar voren en naar achter. Rij jij met jou auto ietsjes rechts of links van de magneetpit is hij zijn signaalfunctie redelijk kwijt ;)


guest14264

  • Gast
Reactie #552 Gepost op: 17 maart 2013, 20:39:47
Magneetpitje op de zijkant van een bus? Dan schijnt deze helaas alleen zichtbaar recht naar voren en naar achter. Rij jij met jou auto ietsjes rechts of links van de magneetpit is hij zijn signaalfunctie redelijk kwijt ;)

KLF bedoeld hier eerder een magneet plaat met "MEDISCHE DIENST" bijvoorbeeld. Waardoor je kenbaar word als doende dienst.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #553 Gepost op: 17 maart 2013, 20:43:43
KLF bedoeld hier eerder een magneet plaat met "MEDISCHE DIENST" bijvoorbeeld. Waardoor je kenbaar word als doende dienst.

HAHAHA :D Lezen is en blijft een vak e050 Vooral als je het hele weekend in de kou buiten hebt geslapen om 40 blagen bezig te houden en net thuis komt.

Allen: Sorry voor mijn leesvoutje ;)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #554 Gepost op: 18 maart 2013, 05:43:42
HAHAHA :D Lezen is en blijft een vak e050 Vooral als je het hele weekend in de kou buiten hebt geslapen om 40 blagen bezig te houden en net thuis komt.

Allen: Sorry voor mijn leesvoutje ;)

Laat ik nou altijd hebben geleerd dat cavia's niet tegen kou kunnen........ 998765
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #555 Gepost op: 19 maart 2013, 10:41:29
Ik zet NOOIT even mijn blauw aan om een collega te groeten.  998765
Laatst wel eentje die mij voorbij kwam en even oranje aanzette.. wel mooi fel trouwens, die nieuwe lamp :) O0
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


sylvester1986

  • Gast
Reactie #556 Gepost op: 7 april 2013, 16:27:43


sylvester1986

  • Gast
Reactie #557 Gepost op: 7 april 2013, 16:40:12
Vooral voor heeft meerwaarde.... :-\
LED unit amber/geel www.slsl.nl
tnoz84


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #558 Gepost op: 7 april 2013, 17:58:22
Bijzonder, inderdaad  :P
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #559 Gepost op: 7 april 2013, 22:50:21
Vooral voor heeft meerwaarde.... :-\
LED unit amber/geel [url=http://www.slsl.nl]www.slsl.nl[/url]
tnoz84

Dat zijn flitsers uit de hobby-serie
Die vallen overdag bijna niet op weet ik uit ervaring
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV