"Ik wist helemaal niet dat daarvoor regels gelden".
Zolang ik nog wegbeheerders en politie agenten kan leren wat de materiaaleisen zijn voor de meeste producten omschreven in de CROW, ben ik ook helemaal niet verbaast dat er VKR's zijn die het niet weten.
Terwijl deze het juist wel moeten weten, er is een heel hoofdstuk over in het boekje. Het komt alleen in het examen niet meer terug .
Net als ik de mensen hier in Lelystad van Concern voor werk steevast aan het werk zie met VKR kleding aan terwijl ze van alles doen behalve het verkeer regelen. Het komt ook regelmatig voor dat mensen dus stoppen omdat er een hand de lucht in gaat omdat ze een collega zien.
Maar ook groenverzorgers die hun eigen borden zetten weten de regels niet eens meer, terwijl deze wel een brl 9101 cursus hebben gevolgd.
Een paar dingen die je deze mensen steevast verkeerd ziet doen:
Borden plaatsen met alleen een oranje hesje ( vaak nog niet eens een goedgekeurde ).
Borden plaatsen van kruising naar kruising zonder herhaling na 750-800m.
Oversteken op snelwegen.
Met de bosmaaier op het kussen van de botsabsorber gaan zitten om niet te hoeven lopen.
en nog veel meer.
Probleem bij het algeheel is dat er na het examen eigenlijk geen controle meer op wordt uitgevoerd, hooguit bij uitzondering door een enkele wis van rws. Maar het KIWA keurt alleen het bedrijf en arbodiensten controleren bijna niet tijdens de werkzaamheden. Ik heb ook nog nooit gehoord dat een bedrijf zijn KIWA goedkeuring is kwijtgeraakt, wel eens geschorst maar dat was na een week weer teruggetrokken omdat het bedrijf "verbeterd" was.
Een tweede probleem bij VKR's is dat iedereen het kan worden zonder toetsing vooraf, en het ook nog eens wordt gesubsidieerd door de lokale overheden om om te scholen tot VKR. Soms totzelfs met de dreigen dat men anders consequentie's kan verwachten op de uitkering.