Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264770 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #60 Gepost op: 22 maart 2011, 16:31:33
Nou,
Het zit zo. We hebben twee voormalige piketwagens overgekocht.
De blauwe pit op het dak en de bumperflitsers hebben we vervangen door amber verlichting.
Op die manier hadden we meteen de gaten in het dak en bumpers weer opgevuld en benut.

Toen ik met een collega op pad was, werden we aangehouden. Voor een gordel welliswaar.
Toen mijn collega de bekeuring kreeg begon de brigadier te vragen naar de amber verlichting.
Hij beweerde dat hiervoor een vergunning nodig was en dat we met werkende verlichting niet de straat meer opmochten. Overigens zijn de lampen nooit aangeweest op de openbare weg.
We moesten hiervoor bij de verkeer en rijkswaterstaat zijn. Dus zijn we ermee aan de gang gegaan.
Verkeer- en rijkswaterstaat wist van geen vergunning en verwees ons naar de RDW.
De RDW wist op zijn beurt ook niks van een vergunning.
De provincie hetzelfde verhaal. We werden van RDW naar verkeer en rijkswaterstaat verwezen, weer naar de RDW, weer naar instantie naar instantie. Kortom niemand wist hoe het zat.
Overigens is de auto met de verlichting gewoon APK gekeurd en hiervoor nooit afgekeurd.

Uieindelijk hebben we via via via dit vraagstuk bij een VOA medewerker neergelegd.
Hij heeft dit naast de letters van de wet gelegd en geconcludeerd dat het bezitten en aangesloten hebben van de amber signaalverlichting op de auto niet verboden is, maar dat onrechtmatig gebruik op de openbare weg wel verboden is.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #61 Gepost op: 22 maart 2011, 16:34:44
Uieindelijk hebben we via via via dit vraagstuk bij een VOA medewerker neergelegd.
Hij heeft dit naast de letters van de wet gelegd en geconcludeerd dat het bezitten en aangesloten hebben van de amber signaalverlichting op de auto niet verboden is, maar dat onrechtmatig gebruik op de openbare weg wel verboden is.

En dat klopt niet, dat kun je in andere topics terug lezen. Lees het reglement voertuigen er maar eens op na.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #62 Gepost op: 22 maart 2011, 16:44:21
Voor eens en voor altijd:

Artikel 5.2.65 Regeling voertuigen (m.b.t. personenauto's; zelfde artikel voor bedrijfsauto begint met 5.3.x)

1.
Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Wijze van keuren: Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.

2.
Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.

Voor alle verwijzingen en het leesvoer mogen de geinterresseerden zelf kijken op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #63 Gepost op: 22 maart 2011, 16:45:56
Wetgeving nog een keer, we zijn intern bezig alle topics mbt oranje cq blauwe verlichting bij elkaar te zetten zodat het een stuk overzichtelijk wordt.


De wetgeing voor de liefhebbers rond om de zwaai en of knipperlichten

Regeling voertuigen:

Artikel 5.2.64

Citaat

Personenauto’s mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal, niet zijn voorzien van knipperende lichten.

Artikel 5.2.65

Citaat
1.
   

Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
   

Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.

2.
   

Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #64 Gepost op: 22 maart 2011, 16:50:56
En dat klopt niet, dat kun je in andere topics terug lezen. Lees het reglement voertuigen er maar eens op na.

Dat ligt er toch aan hoe lang geleden dit is? In gevolge het nieuwe Regeling Voertuigen is het niet toegestaan om de armaturen überhaupt op het voertuig te hebben. In het oude Voertuig regelement mocht het wel, echter mocht je ze niet voeren  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #65 Gepost op: 22 maart 2011, 16:53:01
Dat ligt er toch aan hoe lang geleden dit is? In gevolge het nieuwe Regeling Voertuigen is het niet toegestaan om de armaturen überhaupt op het voertuig te hebben. In het oude Voertuig regelement mocht het wel, echter mocht je ze niet voeren  ;)

Heeft alleen betrekking op de BLAUWE signalering, zie mijn posting hierboven.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #66 Gepost op: 22 maart 2011, 16:59:43
Heeft alleen betrekking op de BLAUWE signalering, zie mijn posting hierboven.

Ik doel op het feit dat de VOA meneer heeft uitgezocht of het wel of niet mocht .... Als hij dit heeft uitgezocht voordat de Regeling Voertuigen in ging (en dus uit de tijd dat het Voertuigen Regelement goldt) dan zou het kunnen kloppen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #67 Gepost op: 22 maart 2011, 17:04:08
Ik doel op het feit dat de VOA meneer heeft uitgezocht of het wel of niet mocht .... Als hij dit heeft uitgezocht voordat de Regeling Voertuigen in ging (en dus uit de tijd dat het Voertuigen Regelement goldt) dan zou het kunnen kloppen ....

Nee want in het voertuigen reglement mocht het ook niet.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #68 Gepost op: 22 maart 2011, 17:16:29
Nee want in het voertuigen reglement mocht het ook niet.

Oké, nou zolang iemand het niet onnodig gebruikt hoor je mij er niet over en ik schat dat 90% van de agenten er zo in zit ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #69 Gepost op: 22 maart 2011, 18:16:21
Als je de letters van de wet goed leest hebben ze het over HET VOEREN VAN verlichting, en niet het bezitten van verlichting.
Als je verder aannemelijk kunt aantonen dat een voertuig gebruikt wordt voor de uit artikel 30b: Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.

Artikel 6, lid 1 Regeling optische en geluidssignalen 2009

1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

f. het begeleiden van militaire colonnes;

g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.


EERLIJK IS EERLIJK, ER ZIJN MAZEN IN DEZE WET!!!
ALS IK MEDISCHE ATRIBUTEN IN DE AUTO LEG, DAN KAN DEZE KENNELIJK GEBRUIKT WORDEN VOOR HULPVERLENING OP OF LANGS DE WEG.
ZET IK GEREEDSCHAP IN DE AUTO, DAN KAN DEZE GEBRUIKT WORDEN VOOR REPARATIES VAN VOERTUIGEN.

En dan ga ik het heel letterlijk nemen wat er staat.