https://www.ambulanceblog.nl/wijzigingen-rvv-1990-betreffende-busbanen-en-vluchtstrook-bij-a2-en-b-vervoer/Tijdens het congres voorrangsvoertuigen van het IFV zijn dinsdag 9 december aanpassingen in het RVV toegelicht betreffende het gebruik van busbanen en de vluchtstrook door ambulances.
De extra vrijstellingen zijn van toepassing op de ritten met de A2 en B urgentie, er mag zonder gebruik te maken van optische en geluidssignalen gebruik worden gemaakt van de vluchtstrook en ook de busbanen mogen gebruikt worden zonder gebruik te maken van optische en geluidssignalen.
Op dit manier is het voor ambulances mogelijk om bij een A2 rit, wat overigens ook gewoon een rit is die direct uitgevoerd moet worden nog sneller bij de patiënt te kunnen zijn. Daarnaast is het ook zo dat met de nieuwe vrijstellingen het mogelijk is om sneller inzetbaar te kunnen zijn. Het vanzelfsprekend dat hiervoor de brancherichtlijn optische en geluidssignalen hier nageleefd moet worden.
De vrijstellingen afgegeven op 4 november 2014 namens de minister van infrastructuur en milieu door de directeur wegverkeermanagement van Rijkswaterstaat.
Kan het document niet openen. Maar aan de ene kant lees ik ja, het mag, maar kom verderop wel het stukje over brancherichtlijn tegen.
En mijn mening:Voer je amber zwaailampen. Bij alarm lichten heb je er al gauw die denken, wat hij mag, mag ik ook.