de politie rijdt wel degelijk met regelmaat over de vluchtstrook, zonder meldingen. Ja dit weet ik uit eigen waarnemingen, dus zeg niet dat het niet zo is.
Vooral de verkeerspolitie en/of klpd doen dit, uiteraard wel met blauw of amber signalering aan en dat is ook een GOEDE zaak!
Net zoals de Weginspecteurs dit doen.
De reden hiervoor is simpel: Ja er staat een file en vaak is er (nog) geen melding van een ongeval. MAAR, heel vaak blijkt er wel iets aan de hand te zijn, en ook met regelmaat auto's die niet meer starten in de file, als die weer gaat rollen. Daarom rijden wij en zij er langs. Om in die situaties snel in te kunnen grijpen.
Ik heb ooit een keer in een file gestaan onderweg terug van een cursus, met het idee: Die file staat hier altijd, dus relax. Totdat ik iets verder in de file kwam en ineens een auto op zijn kop zag liggen, zonder hulpdiensten erbij.....dan schrik en baal je wel even.
Mijn persoonlijke mening is simpel: Ambu's en andere diensten zoals bergers en IM-aannemers zouden altijd over de vluchtstrook moeten kunnen rijden, mits ze een prio 1 melding hebben of toestemming om met OGS te rijden. Bussen en alle anderen zouden gewoon weer terug in de rij moeten wat mij betreft.
(inderdaad de im aannemer en berger alleen als ze naar een incident toe rijden, wat de oorzaak van die file is)