Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Auteur Topic: Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook  (gelezen 35920 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #50 Gepost op: 13 april 2011, 21:59:30
Hoor graag hoe jullie erover denken.

Ik zou het geheel van de verkeerssituatie af laten hangen. Als het zonder signalen kan, prima! Zie je in de verte  obstakels (vrachtwagens die half over de vluchtstrook rijden, noem het allemaal maar op) even de herrie en lampen erbij zetten.


EdM0

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 14 april 2011, 15:15:53
Net als de politie die een niet dringende taak vervult en alleen de blauwe lampen aan heeft. Bij een dringende taak de toeters erbij.

Dan zouden wetten ook moeten worden aangepast. Politie mag in sommige gevallen met alleen blauwblauw rijden. Ambulances kunnen er problemen mee krijgen als er iets gebeurt en er stond alleen blauw aan. overdag met gevaarlichten, in het donker met toeters en bellen een optie (?)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #52 Gepost op: 14 april 2011, 16:02:09
Dan zouden wetten ook moeten worden aangepast. Politie mag in sommige gevallen met alleen blauwblauw rijden. Ambulances kunnen er problemen mee krijgen als er iets gebeurt en er stond alleen blauw aan. overdag met gevaarlichten, in het donker met toeters en bellen een optie (?)

Volgens mij betekent alleen blauwblauw bij de politie ook niks. (geen voorrangsvoertuig)
Ondanks dat is het wel een prima attentie middel voor zowel de blauwe rode en gele takken.

Gevarenlichten geven ook geen garantie dat als er wat gebeurd je geen problemen krijgt  098uo
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #53 Gepost op: 14 april 2011, 16:04:57
Dan zouden wetten ook moeten worden aangepast. Politie mag in sommige gevallen met alleen blauwblauw rijden. Ambulances kunnen er problemen mee krijgen als er iets gebeurt en er stond alleen blauw aan. overdag met gevaarlichten, in het donker met toeters en bellen een optie (?)

Denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Politie heeft in bepaalde gevallen ontheffing van het Rvv1990 ook zonder gebruik te maken van optische en geluidssignalen. Brandweer en ambulance hebben deze ontheffing alleen als ze optische en geluidssignalen gebruiken. Uitzonderingen daar gelaten omdat er gemeentes zijn die ambulances en brandweer ook voor andere doeleinde ontheffingen geven voor het RVV1990.


EdM0

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 14 april 2011, 23:03:19
Ik denk het ook, my bad..  :)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #55 Gepost op: 26 april 2011, 17:48:41
Rijksoverheid


Datum 26 april 2011

vragen van de heer Slob inzake ambulances op de vluchtstrook

Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u, mede namens mijn collega van VWS, de antwoorden op de vragen die lid Slob heeft gesteld over ambulances op de vluchtstrook.

1. Kent u de berichten "niet met kankerpatiënten in de file: en "Ambulances ook op vluchtstroken"? 1. Ja.

2. Deelt u de mening dat het niet uit te leggen is dat lijnbussen via de vluchtstrook mogen rijden terwijl ambulances met ernstig zieke patiënten in de file moeten staan en steeds moeten optrekken en afremmen? 2. Een ambulancerit verloopt altijd via de meldkamer. Een ziekenhuis, een huisarts of een particulier via 112 doet een melding via de meldkamer, waar een triagist (bijvoorbeeld een daarvoor opgeleide verpleegkundige) bepaalt of het een A- dan wel een B-rit betreft. Uit het wegenverkeersrecht volgt dat ambulances, waarin patiënten met spoed vervoerd worden gebruik kunnen maken van optische en geluidssignalen en daardoor als voorrangsvoertuig op de vluchtstrook kunnen rijden. Dit zijn de zogenaamde A-ritten. B-ritten betreffen het zogenaamde planbare vervoer en zijn ritten tussen huis en ziekenhuis voor b.v. een behandeling in het ziekenhuis (chemo, dialyse, en dergelijke). Ambulances die B-ritten maken, maken gebruik van de rijbaan, ook in het geval van files. Echter indien de situatie van de patiënt daarom vraagt is opschaling naar een A- rit en daarmee gebruik van de vluchtstrook, in overleg met de meldkamer, mogelijk en mag de vluchtstrook worden gebruikt. Voor lijnbussen kan indien er sprake is van een structurele congestie op de hoofdrijbaan een ontheffing worden verleend. Deze ontheffingen hebben echter een tijdelijk karakter en gelden uitsluitend een bepaald traject. Ik wil zeer terughoudend zijn met het verlenen van ontheffingen. Voorkomen dient te worden dat ingeval van een echte calamiteit de vrije doorgang geblokkeerd wordt. Ook levert het rijden op de vaak smallere vluchtstrook een groter gevaar op voor de verkeersveiligheid.

3. Deelt u de mening dat een ambulancechauffeur beter dan de ambulancemeldkamer kan inschatten of gebruik van de vluchtstrook noodzakelijk is? 3. In het geval de ambulancebemanning van mening is dat de patiënt door zijn conditie niet in de file moet staan kunnen ze in samenspraak met de ambulancemeldkamer toestemming krijgen alsnog zijn geluid en lichtinstallatie aan te doen en naar de vluchtrook uit te wijken.

4. Bent u bereid de regels aan te passen zodat ambulances ook voor B-ritten gebruik kunnen maken van de vluchtstrook? 4. Nee. Naar mijn mening volstaat de huidige wetgeving en geeft dit voldoende ruimte om, in gevallen waar dat nodig is, gebruik te maken van de vluchtstrook. Mijn collega van VWS is wel bereid te onderzoeken of er eventuele knelpunten resteren die om een oplossing vragen.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Ministerie van Infrastructuur en Milieu Ons kenmerk IENM/BSK-2011/51818

mw. drs. M.H. Schultz van Haegen


bron: nieuwsbank.nl
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #56 Gepost op: 26 april 2011, 17:54:12
Nee dus.

Nou, gewoon toestemming van je meldkamer blijven vragen dus, ook goed.


Etiennevdh

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 28 april 2011, 15:00:35
Nou interview is duidelijk.... 98uiye


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #58 Gepost op: 28 april 2011, 21:21:13
Ik lees net dat na aanleiding van de brief/interview een hoop ACH's contact gaan opnemen met de MKA's.

Ik vind het erg kortzichtig van de ministers van VWS en IM, maar dat zal wel weer aan mij liggen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #59 Gepost op: 28 april 2011, 21:28:16
Ik vind het erg kortzichtig van de ministers van VWS en IM, maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Nee hoor, ligt niet aan jou!

En ik denk dat alle doodzieke patiënten en terminalen die overgeplaatst moeten worden het met je eens zijn. Of het nou brakend en/of schreeuwend is; gewoon die dagelijkse file in. Who cares? .....