Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Auteur Topic: Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook  (gelezen 36231 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #60 Gepost op: 28 april 2011, 21:43:32
Who cares? .....

Mij. Ik vind het toch echt triest.

Ik heb helaas zelf een keer vanuit Eindhoven achter in een ambu gelegen tot in Amstelveen. De rede is nu even niet relevant. Maar dit moest ook gebeuren tijdens de spits. Nu had ik een hele goeie ACH die zijn uiterste best deed om zo voorzichtig mogelijk te remmen en op te trekken maar toch je kan als ACH niet alles voorspelen tijdens je rit. Uit eindelijk is hij ook over de vluchtstrook gegaan. Wel is waar op zijn dooie akkertje maar het scheelde aanzienlijk. Ik was hem daar ook zeer erkentelijk voor.
Thuis maar even een bakkie en voedsel aangeboden voor ze terug gingen naar Eindhoven.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 28 april 2011, 21:50:36
Een van de vele voorbeelden, Muis. Hoop dat je inmiddels volledig herstelt bent?

Maar inderdaad: dagelijkse kost. Hoe hard de patiënt ook kermt en schreeuwt / braakt en na toediening van medicatie net zo hard: sluit maar aan in de file. Succes. Natuurlijk, bij extreme gevallen vraag en krijg je toestemming...maar voor pijn - braken echt niet zomaar hoor. Stom he? Dit zou standaard moeten zijn. Naar inschating van de chauf. Maar helaas.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #62 Gepost op: 28 april 2011, 23:09:04
Een van de vele voorbeelden, Muis. Hoop dat je inmiddels volledig herstelt bent?

Maar inderdaad: dagelijkse kost. Hoe hard de patiënt ook kermt en schreeuwt / braakt en na toediening van medicatie net zo hard: sluit maar aan in de file. Succes. Natuurlijk, bij extreme gevallen vraag en krijg je toestemming...maar voor pijn - braken echt niet zomaar hoor. Stom he? Dit zou standaard moeten zijn. Naar inschating van de chauf. Maar helaas.

Ik vind het inderdaad een triest besluit van de overheid, dat commercieel belang (de busmaatschappijen) boven maatschappelijk belang staan.

Het wordt tijd om de staatssecretaris en minister eens te trakteren op een ritje in de file (voor alle duidelijkheid, geen dreigement  O0, gewoon voor de ervaring)

Voor alle ACH's, succes als je weer mag aansluiten in de file met een patient achterin  98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #63 Gepost op: 28 april 2011, 23:56:56
Voor alle ACH's, succes als je weer mag aansluiten in de file met een patient achterin  98uiye

Succes voor de ACH's? Wens de AVP succes: die zit achterin.
Never underestimate the power of stupid people


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #64 Gepost op: 29 april 2011, 00:38:09
Nee dus.

Nou, gewoon toestemming van je meldkamer blijven vragen dus, ook goed.

Die toestemming krijg je niet zomaar zonder goede reden als het een B rit betreft van een bestralingspatient die heen en weer moet tussen een ziekenhuis, zo weet ik uit ervaring. Centralisten zijn iv.m. riscos/consequenties/klachten etc. behoorlijk terughoudend met het geven van toestemming om onder A1 verder te gaan bij een B rit als er geen geldige reden is. dat er daarentegen soms een A 1 wordt gegeven aan een rit die duidelijk geen A1 triage is, tja daar zijn ook ''indek'' redenaties voor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #65 Gepost op: 29 april 2011, 00:40:32
Een van de vele voorbeelden, Muis. Hoop dat je inmiddels volledig herstelt bent?

Maar inderdaad: dagelijkse kost. Hoe hard de patiënt ook kermt en schreeuwt / braakt en na toediening van medicatie net zo hard: sluit maar aan in de file. Succes. Natuurlijk, bij extreme gevallen vraag en krijg je toestemming...maar voor pijn - braken echt niet zomaar hoor. Stom he? Dit zou standaard moeten zijn. Naar inschating van de chauf. Maar helaas.

De ACH maakt inschatting van de verkeerssituatie, de AVP maakt afweging of het nodig is om met A1 te gaan rijden of andere urgentie en die is dus verantwoordelijk voor de indicatiestelling, de ACH voor de uitvoering ervan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #66 Gepost op: 3 mei 2011, 22:27:35
De ACH maakt inschatting van de verkeerssituatie, de AVP maakt afweging of het nodig is om met A1 te gaan rijden of andere urgentie en die is dus verantwoordelijk voor de indicatiestelling, de ACH voor de uitvoering ervan.

Precies, de ambu-bemanning weet hoe de situatie van de te vervoeren persoon is en hoe de situatie op de weg is. De bemanning overweegt het geheel en bepaalt welke tijd voor het vervoer van de persoon wenselijk is. Op het moment dat de bemanning geconfronteerd wordt met een file kan ze besluiten langs de file op te rijden, omdat het vervoer meer tijd dan gewenst in beslag gaat nemen. Op basis van de argumenten zal de MKA over het algemeen niet moeilijk doen en bij de rit aangeven dat er met OGS wordt gereden. Geheel zoals de minister aangeeft:
...
3. In het geval de ambulancebemanning van mening is dat de patiënt door zijn conditie niet in de file moet staan kunnen ze in samenspraak met de ambulancemeldkamer toestemming krijgen alsnog zijn geluid en lichtinstallatie aan te doen en naar de vluchtrook uit te wijken.
...
Geloof niet alles wat je denkt.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #67 Gepost op: 9 mei 2011, 12:01:39
Mijn mening is, laat ze maar over die vluchtstrook rijden, ongeacht of het nu een A1,A2,B of VWS is..

BTW. er komt steeds meer led licht, laat dan ook ipv blauw alleen, amber kleur inbouwen, dan kan men gebruik maken van die kleur, schrikken minder mensen van, aangezien de meeste er wel al aan gewent zijn, dat bijv. rijkswaterstaat langs de files rijdt.

Voor de rest van de de HV takken, kan daar ook voor gekozen worden, immers weet men nooit wanneer er een beroep op je gedaan kan worden. En als je dan nog eerst uit een file moet kruipen... seconden tikken dan snel weg.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #68 Gepost op: 9 mei 2011, 13:16:50
Al hoeveel ik snap waarom, zeg ik toch nee.

Reden > teveel verkeer op een strook die daar niet is voor opengesteld krijg je een onrustig beeld van.
Ambu's zijn opvallen > Zo'n grote bus ook echter die worden ook steeds vaker gehinderd door vrachtverkeer omdat die het ook oneerlijk vinden commercieel gezien.
Bergers onderweg naar een ongeval worden ook massaal gehinderd om die reden.

Jullie hebben gelijk als je zegt dat de persoon die achterin ligt er niet vrolijk van word, maar misschien moet men dan de urgentie veranderen en niet de bevoegdheden die behoren bij de urgentie.

Voor mij als leek namelijk is een Ambu van de bijv. VZA ook een commerciele jongen die gewoon de file niet wil nemem.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #69 Gepost op: 9 mei 2011, 14:48:35
Al hoeveel ik snap waarom, zeg ik toch nee.

Reden > teveel verkeer op een strook die daar niet is voor opengesteld krijg je een onrustig beeld van.
Ambu's zijn opvallen > Zo'n grote bus ook echter die worden ook steeds vaker gehinderd door vrachtverkeer omdat die het ook oneerlijk vinden commercieel gezien.
Bergers onderweg naar een ongeval worden ook massaal gehinderd om die reden.

Jullie hebben gelijk als je zegt dat de persoon die achterin ligt er niet vrolijk van word, maar misschien moet men dan de urgentie veranderen en niet de bevoegdheden die behoren bij de urgentie.

Voor mij als leek namelijk is een Ambu van de bijv. VZA ook een commerciele jongen die gewoon de file niet wil nemem.

En daarom moet de patient maar meer ongemak lijden. Ik zie het toch anders; hoe sneller de ambu de rit heeft afgerond, hoe sneller deze weer beschikbaar is. Patient blij, bemanning blij, Ambulancedienst blij; ik zie het probleem niet.

En een vrachtwagenchauffeur die een berger hindert snijdt zichzelf in de vingers; hoe sneller de berger tp is, hoe sneller de weg weer vrijgegeven kan worden en iedereen, dus ook de vrachtwagenchauffeur, weer zijn weg (sneller) kan vervolgen.