Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Auteur Topic: Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook  (gelezen 35902 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #90 Gepost op: 11 mei 2011, 21:51:34
Ik denk wel dat met blauw mensen ook beter opletten, oranje word door zovelen gevoerd.

Maar als je vaker (onnodig) blauw gaat voeren zakt de aandacht ook weg. Kijk maar in steden zoals Rome waar elke politieauto standaard met blauwblauw rijdt. Niemand stopt meer. Op een gegeven moment heb ik zelfs gezien hoe een carabinieri met zijn dienstwapen uit het raam liep te zwaaien om mensen te laten stoppen omdat ze er anders niet doorgelaten werden :(
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #91 Gepost op: 11 mei 2011, 23:23:49
Zijn er voorbeelden van bergers die een dergelijke boete hebben aangevochten? Ik heb het al eerder gemeld in dit topic gemeld, maar ik denk dat ook lijnbussen maar weer vrolijk in de file moeten gaan staan dan. We lopen hier nu te praten over commerciële redenen om ambu's te weren op de vluchtstrook. Dit terwijl busmaatschappijen uitsluitend uit winstoogmerk op de vluchtstrook rijden. Persoonlijk vind ik het niet meer als logisch dat een berger/anwb via de vluchstrook, duidelijk herkenbaar en met gepaste snelheid, langs de file op rijdt. Er is een reden dat het stil staat, zij kunnen de oplossing zijn.
Ook zou ik mij meer storen aan een herkenbare politie auto die achter mij in de file stil staat, als dat hij er langs op rijdt om te gaan kijken of hij een oplossing kan vinden voor het probleem, al was het maar opzwaaien van auto's als het om een spookfile gaat of iets dergelijks.

Berichten dat bergers worden geblokt door (collega) vrachtwagenchauffeurs vind ik dan ook te schande.

In mijn werk als incident afzetter word ik vaak geblokt, en hoor dit ook van mijn mede semi HV'rs de bergers of ANWB'rs. En ja het is een schande, maar ook dit komt meer door misbruik van de onwillenden.
Maar als je vaker (onnodig) blauw gaat voeren zakt de aandacht ook weg. Kijk maar in steden zoals Rome waar elke politieauto standaard met blauwblauw rijdt. Niemand stopt meer. Op een gegeven moment heb ik zelfs gezien hoe een carabinieri met zijn dienstwapen uit het raam liep te zwaaien om mensen te laten stoppen omdat ze er anders niet doorgelaten werden :(

En dit is dus ook de reden dat ik niet vind dat elke ambu/brandweer/penentiere inrichting of wie dan ook met blauw de vluchtstrook moet/kan/mag betreden. Een duidelijkheid in waarom en waarvoor komt denk ik beter aan bij demensen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #92 Gepost op: 12 mei 2011, 10:00:04
Soms denk ik: mensen moeten zich niet bezig houden met wat anderen fout doen, daar hebben we de politie voor. Als iemand over de vluchtstrook rijdt, dan mag de politie uitzoeken of die persoon daar hoort te rijden of niet. Daar heb ik als filerijder niets mee te maken. Rijdt er een ambu, berger, DJI-wagen, politie- of brandweerwagen over de vluchtstrook dan zal daar wel een reden voor zijn. En als die reden er niet is, dan krijgt de bestuurder vanzelf een keer een bon van 280 euro.
Wout


Gast

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 12 mei 2011, 14:40:25
Dat is alleen de ellende van tegenwoordig, heel generaliserend: iedereen denkt overal wat van te mogen én moeten zeggen, iedereen voelt zich aanklager, jury en rechter tegelijk en het egoďsme (waarom hij wel en ik niet) voert de boventoon. Met name in het verkeer.

Tijdens een A1 rit voor Sanquin richting de Coen-tunnel, met file over de vluchtstrook rustig inhalend ging er een auto half naar rechts rijden om mij af te blokken op de vluchtstrook, tótdat hij mijn (miniscule) blauwe verlichting zag en toen heel snel weer naar links schoot.
Het gaat er in het verkeer steeds asocialer naartoe helaas.....


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #94 Gepost op: 12 mei 2011, 20:45:39
Soms denk ik: mensen moeten zich niet bezig houden met wat anderen fout doen, daar hebben we de politie voor. Als iemand over de vluchtstrook rijdt, dan mag de politie uitzoeken of die persoon daar hoort te rijden of niet. Daar heb ik als filerijder niets mee te maken. Rijdt er een ambu, berger, DJI-wagen, politie- of brandweerwagen over de vluchtstrook dan zal daar wel een reden voor zijn. En als die reden er niet is, dan krijgt de bestuurder vanzelf een keer een bon van 280 euro.

Nou zo vanzelfsprekend is het niet hoor dat illegale vluchtstrookrijders altijd op de bon gaan... helaas maar waar...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #95 Gepost op: 12 mei 2011, 20:47:00
Dat is alleen de ellende van tegenwoordig, heel generaliserend: iedereen denkt overal wat van te mogen én moeten zeggen, iedereen voelt zich aanklager, jury en rechter tegelijk en het egoďsme (waarom hij wel en ik niet) voert de boventoon. Met name in het verkeer.

Tijdens een A1 rit voor Sanquin richting de Coen-tunnel, met file over de vluchtstrook rustig inhalend ging er een auto half naar rechts rijden om mij af te blokken op de vluchtstrook, tótdat hij mijn (miniscule) blauwe verlichting zag en toen heel snel weer naar links schoot.
Het gaat er in het verkeer steeds asocialer naartoe helaas.....

Misschien iets doen aan die miniscule blauwe verlichting?? ;-)  dat moet met jouw achtergrondkennis over OGS geen probleem zijn denk ik zo :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #96 Gepost op: 10 juli 2011, 13:14:23
de politie rijdt wel degelijk met regelmaat over de vluchtstrook, zonder meldingen. Ja dit weet ik uit eigen waarnemingen, dus zeg niet dat het niet zo is.
Vooral de verkeerspolitie en/of klpd doen dit, uiteraard wel met blauw of amber signalering aan en dat is ook een GOEDE zaak!
Net zoals de Weginspecteurs dit doen.

De reden hiervoor is simpel: Ja er staat een file en vaak is er (nog) geen melding van een ongeval. MAAR, heel vaak blijkt er wel iets aan de hand te zijn, en ook met regelmaat auto's die niet meer starten in de file, als die weer gaat rollen. Daarom rijden wij en zij er langs. Om in die situaties snel in te kunnen grijpen.
Ik heb ooit een keer in een file gestaan onderweg terug van een cursus, met het idee: Die file staat hier altijd, dus relax. Totdat ik iets verder in de file kwam en ineens een auto op zijn kop zag liggen, zonder hulpdiensten erbij.....dan schrik en baal je wel even.

Mijn persoonlijke mening is simpel: Ambu's en andere diensten zoals bergers en IM-aannemers zouden altijd over de vluchtstrook moeten kunnen rijden, mits ze een prio 1 melding hebben of toestemming om met OGS te rijden. Bussen en alle anderen zouden gewoon weer terug in de rij moeten wat mij betreft.
(inderdaad de im aannemer en berger alleen als ze naar een incident toe rijden, wat de oorzaak van die file is)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #98 Gepost op: 16 juli 2011, 21:57:53
Ik denk dat e.e.a. binnen een zeer kort tijdsbestek geregeld gaat worden... ;D

Wie verzint het he...


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #99 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:07:35
Ik vind ook gewoon dat je met een geladen Ambu over de vluchtstrook moet kunnen. Natuurlijk is het belangrijk voor de patient,maar ook sneller leeg is belangrijk.Misschien staat er straks weer bejaardenhuis in  brand of een andere ramp waar veel Ambulances nodig zijn(Turkish Airlines in de Haarlemmermeer)

Ook als berger zou het handig zijn om in je gebied langs de file te gaan om te kijken. Tijdens de verbouwing aan de A1reden wij stanby en bij file erlangs. Hierdoor hebben wij tientallen auto's met pech vanaf de rijstroken geplukt. Hiedoor was de weg snel weer vrij.

Wat je ook veel tegenkomt is dat mensen met echt minimale kop staart blikschade op hun gemak op de 1ste rijstrook alles aan het invullen zijn. En het kost dan best nog wel wat moeite om ze uit te leggen dat dat niet handig is ;D