Strafbaar of niet???

Auteur Topic: Strafbaar of niet???  (gelezen 1743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Gepost op: 22 oktober 2004, 21:32:34
Beste Allemaal,

Ik heb even een vraagje, het is natuurlijk strafbaar om met alcoholhoudende dranken op achter het stuur te kruipen en ook met drugs e.d.g.

Maar wat ik mij nu afvraag, krijg je ook een proces-verbaal(rijverbod enz...) als je achter het stuur kruipt en je heb medicijnen geslikt waar zo'n sticker opzit dat het de rijbevoegdheid kan beïnvloeden?????

Niet dat ik deze vraag stel voor mezelf ofzo! (Heb nog geen eens een rijbewijs ;D) maar ik was gewoon even nieuwsgierig hiernaar.

Alvast Bedankt

Doeidoei! En groetjes.....Jeroen.....

7194

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2004, 21:36:30
Ik neem aan dat dit een strafbaar feit is. Alleen ben ik benieuwd hoe de politie hier dan achter gaat komen. Zijn hier al bepaalde tests voor?

Sven

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2004, 23:11:02
Ja, ook dit is strafbaar. Er bestaat een lijst met medicijnen welke daadwerkelik de rijvaardigheid beinvloeden.

Men wordt net zoals bij drugsgebruik verdachte als het vermoeden bestaat dat iemand deze middelen heeft gebruikt. Dit is mogelijk omdat men wat trager reageert, rijgedrag, e.d. De bestuurder gaat dan naar het buro en ondergaat een bloedproef. Het bloed wordt naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gebracht. Als de uistlag positief is dan wordt er proces-verbaal opgemaakt.

Target77

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2004, 01:39:09
Art. 8 WvW "Rijden onder invloed"....lijkt mij toch duidelijk  ;) ;D ;D

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2004, 07:48:51
Het gaat beiden over het onder invloed zijn, in het 2e lid staan de grenswaarden aangegeven mbt alcohol die met meetapparatuur vastgesteld kunnen worden, en in het eerste lid staat dat het verboden is onder invloed van "een stof" (kan dus vanalles zijn, pillen cocaine weed alcohol). Hierbij gaat het dan om de omschrijving die de OA in zijn PV zet, waarom iemand dus niet meer tot rijden in staat zou zijn..

Artikel 8
1.
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
2.
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a.
het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan tweehonderdtwintig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b.
het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan een halve milligram alcohol per milliliter bloed.
3.
Het is verboden een motorrijtuig als bestuurder te doen besturen door een persoon waarvan men weet of redelijkerwijs moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste of het tweede lid is omschreven.

Ik quote mezelf maar even ;) ;D
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

mike

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2004, 18:46:02
een auplaus voor: "gods eigen wapen" ;)

mvg
Mike

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2004, 18:55:33
Dank u Dank u ;D ;D

Het gaat daarbij dan om artikel 8 lid 1, om nog even duidelijker te zijn
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-