Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)

Auteur Topic: Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)  (gelezen 16767 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2011, 20:23:35
En heb je al gevraagd via de koprsleiding wat hier de reden van was? een fout in de KVT of een gegronde reden?
In het meest recente geval zal dat echt nog wel uitgezocht worden, denk ik zomaar. Voor het geval Austerlitz was het een fout in de KVT, maar dit zijn slechts twee voorbeelden. Alleen in deze omgeving al kan ik er nog wel een aantal opnoemen :)
Het kan zijn dat het overgeslagen korps buiten dienst stond (bv niet goed gestatust)
Dat was niet het geval :)

Maar misschien een afsplitsing of iets dergelijks? Hier gaat het wellicht wel erg off-topic ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2011, 20:41:02
Is het niet zo dat de meldkamer volgens de geldende instructies en opdrachten van hoofd meldkamer werken.
Waarom dan een dergelijke hoop commotie en commentaar. Het vuur is inmiddels 5 dagen uit.  Over en uit.
Bij instappen begint de inzet.

Yellowjackal

• Forum gebruiker
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2011, 20:49:47
In een deel van de vakken ten westen van Halte Assel (het Apeldoornse deel van de Asselseweg) komt Garderen op de 3e of 4e plek in de KVT. Dus ook Garderen komt wel degelijk voor in hogere regionen van een aantal KVT’s van de VNOG. Als we echter iets verder naar het oosten gaan dan zien we Garderen ineens uit het rijtje van de eerste 8 eenheden verdwijnen. Dit gebeurt dan “ten koste” van een aantal korpsen van de gemeente Apeldoorn.

Zoals ik al zij worden de verschillen in KVT soms bepaald door seconden. Als eenheden ook maar 1 seconde sneller zijn in de berekening dan zullen ze al eerder worden opgeroepen dan het andere korps.

Maar wat is dan de doormeld tijd van de MON naar GM en dan naar het te alarmeren korps ?
Vaak denken we dat het ene korps sneller/dichterbij is dan een ander maar als we dan daadwerkelijk gaan meten klopt het KVT wel redelijk.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2011, 21:07:12
Maar wat is dan de doormeld tijd van de MON naar GM en dan naar het te alarmeren korps ?
Vaak denken we dat het ene korps sneller/dichterbij is dan een ander maar als we dan daadwerkelijk gaan meten klopt het KVT wel redelijk.

Het is inderdaad altijd de disscussie over het tijds verlies als je van de ene meldkamer naar de ander gaat/ Over het algemeen zijn daar afspraken over. Zoals het gebruiken van een speciale monitor code die op de meldkamer uitkomt of het gelijk alarmeren van een korps
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2011, 21:26:27
Het is inderdaad altijd de disscussie over het tijds verlies als je van de ene meldkamer naar de ander gaat/ Over het algemeen zijn daar afspraken over. Zoals het gebruiken van een speciale monitor code die op de meldkamer uitkomt of het gelijk alarmeren van een korps

Soms kan het ook gewoon wat langer dan een minuut duren...

11:26:29 20-03-11 GROUP-1 Prio 1 BOSWEG 1 WVT Buitenbrand UTR_47752  
 1503409 BRW Hollands Midden (Nieuwkoop) (Korpscoördinator)
 1503901 BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Infocode AC Utrecht)
 1504396 BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Nieuwkoop - Kaag en Braassem)

11:33:14 20-03-11 GROUP-1 P 1 CARAVANBRAND Bosweg 1 WOEV Eenh: ZGV752
 0709109 BRW De Waarden (Zegveld) (Postcommandant)
 0709110 BRW De Waarden (Zegveld) (Blusploeg)
 0709117 BRW De Waarden (Woerden) (Brugwachter)
 0709564 BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode district Rijn & Venen)

En hierbij is wel gewoon de koppelcode gebruikt. Bericht is niet bedoeld om iets of iemand af te branden, maar om aan te geven dat er nog wel wat verbeterpuntjes voor alarmeringen naar andere regio's zijn...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2011, 21:30:24
Wat wil je verbeteren? De echte alarmering zal toch via de eigen AC moeten lopen. De omliggende meldkamers hebben (nog) geen zicht op het beschikbaar zijn  van een korps. ook als ik het korps buitendienst of al ingezet een omliggende meldkamer zal altijd kunnen alarmeren. Alleen de eigen meldkamer kan zien of het korps echt wel inzetbaar is.

Er wordt overigens wel gesproken over methode om een en ander inzichtelijk te krijgen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Yellowjackal

• Forum gebruiker
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2011, 21:31:39
Is de KVT van de VNOG  ergens te vinden ??

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2011, 21:35:32
Wat wil je verbeteren? De echte alarmering zal toch via de eigen AC moeten lopen. De omliggende meldkamers hebben (nog) geen zicht op het beschikbaar zijn  van een korps. ook als ik het korps buitendienst of al ingezet een omliggende meldkamer zal altijd kunnen alarmeren. Alleen de eigen meldkamer kan zien of het korps echt wel inzetbaar is.

Er wordt overigens wel gesproken over methode om een en ander inzichtelijk te krijgen

Dat snap ik, maar als het zo'n 7 minuten duurt om een post uit een andere regio te alarmeren had het voertuig van Nieuwkoop al bijna ter plaatse kunnen zijn...
In een aantal gebieden wordt er goed gewerkt met een koppelcode of zelfs directe alarmering vanuit een andere regio (Stadskanaal via AC Drenthe, Zevenaar via AC VNOG). Het nadeel daarvan is inderdaad dat niet bekend is of een voertuig al is ingezet, maar in een dergelijk geval zal dat snel genoeg doorgegeven worden aan de alarmcentrale.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2011, 21:37:13
Wat ik niet snap is waarom er steeds discussie is over die koppelcodes, het zijn geen tovercodes :( Het woord 'koppelcode' is jaren geleden verzonnen door iemand die waarschijnlijk zwaar artikel 8 was, het zijn simpelweg "infocodes".

Het is een soort extraatje, een vooraankondiging, maar er is altijd nog telefonisch contact tussen de AC's. Als er om wat voor reden dan ook vertraging optreedt bij het contacten van de betreffende buurregio, dan werkt die vertraging net zo goed door in de uiteindelijke alarmering.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2011, 21:47:01
klopt Hunter. De"koppelcode" zorgt ervoor dat een lichtkrant op de AC geactiveerd wordt. De meldkamer kan dan al actie ondernemen voor er telefonisch contact is. Dit gaat sneller dan eerst telefonisch contact opnemen. De alarmerende regio is in zo'n begin stadium ook erg druk.