Ik snap nu ook dat natuurbranden in het westelijk deel van VNOG groter zijn als noodzakelijk,eigen regio eerst,gaat voor snelle slagkracht uit buurregio's.
In VGGM is het bijna altijd snelle slagkracht eerst,dus bij de Hoge Veluwe ook de VNOG blusgroep Hoenderloo,in principe als 2e eenheid.
Ik moet mijzelf even rectificeren. Ik heb even gekeken naar het principe "1e Cie eigen regio". Ik geef ten onrechte aan dat dit alleen voertuigen van eigen regio zijn. In principe pakt GMS voor de “1e Cie eigen regio” voertuigen uit de KVT. En daarbij kijkt GMS niet of het eenheden uit eigen of een buurregio zijn.
Slordig van mij om dit zo verkeerd uit te leggen.
Maar lang niet zo slordig als jouw ongefundeerde uitspraak over omvang van natuurbranden in de VNOG. Ik zou je willen uitdagen om met gefundeerd bewijs te komen waarom deze natuurbranden groter zijn dan noodzakelijk. Als dat niet mogelijk is zou ik je willen vragen om niet meer van dit soort uitspraken te doen.
Ik heb nog even naar de KVT voor het vak gekeken waarop het incident is aangemaakt. In dit vak komen de kazernes van VGGM niet bij de eerste 8 voor. In andere vakken op de Veluwe (en daarbuiten) komen eenheden van VGGM wel degelijk voor. In een enkel geval komt Harskamp zelfs op de derde plaats. Of in de omgeving van Hoenderloo, waar Otterlo op plaats nummer 2 staat. Dat de VNOG dus probeert andere regio’s buiten de deur houdt is absoluut niet waar. Sterker nog, Doesburg rijdt bijvoorbeeld vanuit de VGGM als eerste op delen van de VNOG.
Dat de eenheden van VGGM niet bij de inzet in Radio Kootwijk zijn gealarmeerd kan meerdere redenen hebben. De vakken in dat gebied zijn erg groot en veel toegangswegen komen vanaf de zijde van Apeldoorn. Dan is het logisch dat er meer eenheden vanaf de Apeldoornse kant naar voren komen. Een tweede punt dat een andere werkelijkheid geeft dan we in eerst instantie zouden verwachten is de meldkamerminuut. Deze minuut, die wordt gerekend voor het overzetten van een melding naar de buurregio, lijkt niet veel. Maar in een gebied waar veel kazernes op een redelijk gelijke afstand liggen maakt het wel degelijk een verschil. De volgorde in een KVT wordt soms bepaald door seconden.
Ik wil niet pretenderen dat de berekeningen van het dekkingsplan 100% foutloos zijn maar een beetje verdiepen in de berekeningen en de gebruikte parameters toont meestal aan dat de berekening redelijk goed met de werkelijkheid overeen komt. We gaan de komende week in ieder geval nog wel even kijken of de KVT voor de vakken rondom Radio Kootwijk overeenkomen met de werkelijkheid. Een extra check kan zeker geen kwaad. En als hier toch iets verbetert kan worden zullen we dit zeker niet nalaten.