De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen

Auteur Topic: De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen  (gelezen 20799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bradleyvleeuwen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • .
Reactie #70 Gepost op: 16 maart 2011, 21:47:42
Dat is toch precies het zelfde als de nu al bestaande Jeugdbrandweer in heel Nederland?
Alleen als ik het goed begrijp volgen zij dan nu al een betaalde opleiding zodat ze, als ze 18 worden, meteen op de uitruk kunnen?


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #71 Gepost op: 16 maart 2011, 21:56:27
Dat is toch precies het zelfde als de nu al bestaande Jeugdbrandweer in heel Nederland?
Alleen als ik het goed begrijp volgen zij dan nu al een betaalde opleiding zodat ze, als ze 18 worden, meteen op de uitruk kunnen?

zoals ik het lees / interperteer is het dat je met 16-17 jaar al mee op uitruk mag,
en dat is nu bij de jeugdbrandweer absoluut niet zo !!


bradleyvleeuwen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • .
Reactie #72 Gepost op: 16 maart 2011, 21:58:45
zoals ik het lees / interperteer is het dat je met 16-17 jaar al mee op uitruk mag,
en dat is nu bij de jeugdbrandweer absoluut niet zo !!

Nee dat klopt inderdaad. bij de jeugdbrandweer mag je absoluut niet mee op de uitruk.
maar ik las hier net nog een anders stukje dat ze worden opgeleid en dat ze dan als ze 18 zijn mee mogen op de uitruk.
dus dan is het eigenlijk gewoon het zelfde als de jeugdbrandweer! het enige verschil dan is dat dit een betaalde baan is en de
jeugdbrandweer nog gewoon een hobby.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #73 Gepost op: 18 maart 2011, 18:28:15
Hee Brad :)

Niet helemaal hetzelfde; in grote lijnen zal de opleiding echter wel vergelijkbaar zijn. Het verschil met de jeugdbrandweer is dat je bij de opleiding Manschap A ook met ademlucht loopt en daadwerkelijk vuur ziet (RSTV-container, Flash-overcontainer, realistische oefeningen etc.) en dus dieper op de stof in gaat dan bij de jeugdbrandweer is toegestaan. De basisprincipes (communicatie (portofoonverkeer en commando's), aflegsysteem en verkenningstechnieken o.a.) zijn echter wel grotendeels hetzelfde.

Maar ach, jij kan over een paar maandjes zelf ervaren wat de opleiding Manschap A inhoudt! :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #74 Gepost op: 21 maart 2011, 10:48:53
...dus dan is het eigenlijk gewoon het zelfde als de jeugdbrandweer! het enige verschil dan is dat dit een betaalde baan is en de
jeugdbrandweer nog gewoon een hobby.

En dat vind ik wel een goeie zet: steeds meer vrijwilligersorganisaties hebben moeite om jonge aanwas te vinden omdat die allemaal bijbaantjes hebben waar ze goed kunnen verdienen. Vrijwilligerswerk moet wel heel interessant zijn willen ze daar een betaalde baan voor laten schieten. Bij onze Reddingsbrigade werken we tegenwoordig met de constructie dat de jeugd die in het weekend actief vrijwillig dienst lopen, in het zomerseizoen doordeweeks als betaalde kracht mogen komen werken. Vooral voor mensen die eindexamen doen een interessante optie.

Een vrijwillig brandweerkorps dat vergrijst en dringend jonge aanwas nodig heeft, zou het volgens mij serieus moeten overwegen om bij die 16-jarige te gaan concurreren met de lokale supermarkt!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch