Mag een agent op militair terrein bekeuren?

Auteur Topic: Mag een agent op militair terrein bekeuren?  (gelezen 24760 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 23 maart 2011, 20:45:45
Worden er dus ook geen bezoekerspassen meer verstrekt? De normale procedure was (is?) bij mijn weten dat de burger zijn paspoort/ID/rijbewijs bij de wacht omruilt voor een bezoekerspas, het complex opgaat en na vertrek de bezoekerspas weer omruilt voor het eigen legitimatiebewijs. Misschien dat dit inmiddels is veranderd; daar heb ik vrijwel nooit mee van doen.
Ja, een bezoekerspas krijgt men wel, alleen moeten wij een formulier invullen en deze opbergen ipv een paspoort/ID of rijbewijs.
Er schijnt vorige jaar een rechtszaak over te zijn geweest omdat een bezoeker niets wilde afstaan en dus geen toegang kreeg.
Een bezoekerspas moet men na bezoek terug brengen onder begeleiding van de POC.
Zoals jij het omschrijft was vorig jaar nog zo, nu helaas niet meer.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 23 maart 2011, 20:47:29
Let wel: afhankelijk van de opdracht van de commandant,

Op sommige plaatsen werk je conform instructies waarbij geen enkele twijfel bestaat. Dan leef je geen opdracht van een commandant na, maar een algeheel geldende instructie, ondertekend door de MinDef.

Just my 2 cents, maar wel mijn laatste 2 centen.  O0

sylvester1986

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 23 maart 2011, 20:49:05
En toch vraag ik het me af of dit allemaal zo gebeurd.

Laat ik het zo zeggen, tijdens de driedaagse binnen de politieopleiding in Amsterdam zijn we veelvuldig op de marinebasis in Den Helder geweest. Ik heb me toen geen een keer hoeven te legitimeren, iets achter te laten etc. Ze wisten uiteraard wel dat wij kwamen en gingen, maar we werden niet op de man gecontroleerd of iets dergelijks.
De KLu werkt wel zo, net als douane, inspectie verkeer en waterstaat, arbo en andere instanties, die kunnen een pas halen na aanmelding en na de komst van een POC.
Alleen voor waardetransport is een andere regeling.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 23 maart 2011, 20:52:17
Dat begrijp ik Sylvester. Ik wilde alleen maar even aangeven dat het allemaal niet zo zwart wit is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #64 Gepost op: 23 maart 2011, 20:59:06
En toch vraag ik het me af of dit allemaal zo gebeurd.

Laat ik het zo zeggen, tijdens de driedaagse binnen de politieopleiding in Amsterdam zijn we veelvuldig op de marinebasis in Den Helder geweest. Ik heb me toen geen een keer hoeven te legitimeren, iets achter te laten etc. Ze wisten uiteraard wel dat wij kwamen en gingen, maar we werden niet op de man gecontroleerd of iets dergelijks.
In de meeste gevallen zal de wacht bij hulpdiensten of andere bekende instanties (de TNT?) niet (te) moeilijk doen, en het ligt er soms ook aan wie je aan de wacht treft. Het gaat mij om de normale procedure als een "gewone" burger zich bij de wacht meldt voor toegang - en dat het daarbij geen verschil maakt of deze burger een uniform aan heeft of niet. Normaal gesproken volstaat dan identiteitscontrole en contact met contactpersoon voor het ophalen/verifiëren. Visitatie gebeurt na opdracht van de (kazerne)commandant en behoort "normaal" bij hogere Alert States. Desondanks kan het in bepaalde omstandigheden voorkomen dat ook in een lage Alert State visitaties worden uitgevoerd. Zoals u aangeeft: de zwarte procedure is soms niet zó zwart.

Ja, een bezoekerspas krijgt men wel, alleen moeten wij een formulier invullen en deze opbergen ipv een paspoort/ID of rijbewijs.
Er schijnt vorige jaar een rechtszaak over te zijn geweest omdat een bezoeker niets wilde afstaan en dus geen toegang kreeg.
Een bezoekerspas moet men na bezoek terug brengen onder begeleiding van de POC.
Zoals jij het omschrijft was vorig jaar nog zo, nu helaas niet meer.
Nu je het zegt; daar heb ik wel iets van meegekregen. Toch maar eens even opletten de volgende keer.

(...) Just my 2 cents, maar wel mijn laatste 2 centen.  O0
Akkoord, als we het over die plaatsen hebben... 098uo
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #65 Gepost op: 23 maart 2011, 21:00:27
De KLu werkt wel zo .../ / ... die kunnen een pas halen na aanmelding en na de komst van een POC.

Ik kan me nog herrinneren (toen CMKMaat nog een kuko was) dat er een KLu generaal onder begeleiding van een Lt-Kol werdt afgehaald onder de dreigend toeziende blik van deze onverzettelijke kuko. >:(
Op de één of andere manier waren zowel deze generaal als zijn chauf niet (meer) in het bezit van hun tag (toenmalige IDD) en bleven bij hun verhaal.

(heeft me trouwens nog een leuk gesprek met mijn kapitein opgeleverd omdat deze vertelde daar opdracht voor gekregen te hebben)

Maar goed ... dat was ergens in 1990 toen "hij nog niet beter wist en de meest stoere kuuk van het squadron was". 098uo

Zucht .... vroeger ... was alles zo ... makkelijker.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

sylvester1986

• Gast
Reactie #66 Gepost op: 23 maart 2011, 21:06:59
Ik heb ooit een basiscommandant een pasje uitgeschreven omdat deze hem was vergeten.
De BC kwam overigens zelf bij ons O0 en dat is wel erg erg netjes ^-^

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #67 Gepost op: 23 maart 2011, 21:10:39
En zo hoort het ook...
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #68 Gepost op: 23 maart 2011, 21:33:22
@CMKmaat: de schildwacht is altijd de hoogste in rang, nietwaar? De generaal wacht maar netjes op zijn pas. De generatie (opper)officieren uit de dienstplicht-tijd zijn gelukkig inmiddels ook bijna allemaal de dienst uit, de moderne officieren zijn wat dat betreft een stuk beter ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

sylvester1986

• Gast
Reactie #69 Gepost op: 23 maart 2011, 21:38:30
Ik vergeet te zeggen dat sommige agenten btw soms wel zonder pas binnenkomen en zelfs erewacht krijgen van ons....het DKDB 998765