Mag een agent op militair terrein bekeuren?

Auteur Topic: Mag een agent op militair terrein bekeuren?  (gelezen 24499 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Gepost op: 22 maart 2011, 13:59:41
Ik vroeg mij het volgende af, namelijk:
 - stel een agent is op bespreking/vergadering etc op militair terrein en deze agent ziet bijvoorbeeld een overtreding, mag deze dan wel of niet bekeuren of moet deze agent eerst de Kmar inschakelen?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2011, 14:01:33
Als de wegenverkeerswet van toepassing is dan zie ik niet waarom er niet bekeurd zou mogen worden voor eenvoudige overtredingen.
Echter vaak komt de 'normale' politie niet op defensie terrein omdat het een taakgebied van de kmar is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

sylvester1986

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2011, 14:13:33
Ik heb regelmatig agenten binnengelaten vanwege vergaderingen/bijeenkomsten/besprekingen en vandaar dat ik het mij afvroeg.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2011, 14:17:42
Bij mijn weten mag het i.i.g. wel.
Net zoals jij een agent de toegang mag weigeren als geen geldig legitimatiebewijs kan worden getoond.

Edit: handig als ie jou net moet hebben, Sylvester!  >:D

sylvester1986

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2011, 14:22:57
Bij mijn weten mag het i.i.g. wel.
Net zoals jij een agent de toegang mag weigeren als geen geldig legitimatiebewijs kan worden getoond.
Als een agent zo het terrein op mag dan is dat van te voren aangegeven door Bureau Inlichtingen en Veiligheid, ander moet deze agent of al een defensiepas hebben, omdat deze heel erg vaak op het onderdeel is of een bezoekerspas halen en onder begeleiding het terrein op, dus een agent dat surveilleert en denkt van:' laat ik daar eens kijken'.
Die komt (in principe) van een koude kermis thuis.

Edit: handig als ie jou net moet hebben, Sylvester!  >:D

Zo heb ik nog nooit gedacht, hahaha 998765

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2011, 14:25:23
Als een agent zo het terrein op mag dan is dat van te voren aangegeven door Bureau Inlichtingen en Veiligheid, ander moet deze agent of al een defensiepas hebben, omdat deze heel erg vaak op het onderdeel is of een bezoekerspas halen en onder begeleiding het terrein op, dus een agent dat surveilleert en denkt van:' laat ik daar eens kijken'.

In dat geval is de verstrekte defensiepas inderdaad zijn geldige legitimatiebewijs, hij is dan immers door de molen geweest bij bureau veiligheid.

Maar jij bedoelt; wat als ie al op het terrein is, en hij is getuige van een strafbaar feit...volgens mij moet inderdaad de KMar erbij komen. Misschien dat CMK-maat meer kan vertellen.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2011, 14:27:08

Ja is ook niet uit te leggen surveilleren op een defensie terrein. Das een taak van de KMAR. Echter op het moment dat ik op het terrein moet zijn voor een incident of anderzijds nodig bent op het terrein moet je me wel toegang verlenen. In de politiewet staat nl dat de politie over toegang heeft voor het uitoefenen van taak. Ik kan me ook wel voorstellen dat bij grote incidenten die ene KMAR patrouille het ook nooit alleen aan kan.....

sylvester1986

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2011, 14:28:35
Met de 1e zin bedoel ik dat er soms al een lijst met namen klaar ligt en dat we alleen hoeven af te vinken en met de Point Of Contact (POC) mee kan.....

Mocht er iets aan de hand zijn, dan zal ik de politie ook echt wel toegang geven O0
Ik heb het helaas al eens op Vlb Volkel meegemaakt dat surveillerende agenten wel eens wilden kijken wat er allemaal op de basis was.
Ik heb deze agenten dan ook de toegang geweigerd, maar dat is niet mijn vraag :P

mike

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2011, 14:29:42
Maar jij bedoelt; wat als ie al op het terrein is, en hij is getuige van een strafbaar feit...volgens mij moet inderdaad de KMar erbij komen. Misschien dat CMK-maat meer kan vertellen.

Ligt er geheel aan wat voor soort Strafbaar feit. Betreft het een misdrijven gepleegd door een militair dan is de aanpak niet echt verschillend met een strafbaar feit buiten militair terrein. Een gewoon bonnetje voor bellen achter het stuur kan gewoon worden uitgeschreven.

sylvester1986

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2011, 14:33:18
Ik bedoel inderdaad feiten als handheld bellen, kapotte verlichting, auto dat niet deugt of niet APK gekeurd is of andere ' kleinere' dingen.