Heenzenden zonder identiteit te kennen?

Auteur Topic: Heenzenden zonder identiteit te kennen?  (gelezen 11301 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Gepost op: 23 maart 2011, 12:45:17
Beste mensen,

Afgelopen maandag werd een gebouw van de Radboud Universiteit Nijmegen korte tijd bezet door demonstranten. De universiteit schakelde de politie in waarop het gebouw werd 'ontruimd'. Twee personen werden aangehouden voor lokaalvredebreuk. Behalve wat ongemak en een beetje sensatie weinig bijzonders aan de hand. Nu las ik echter een bericht wat bij mij een vraag oproept, zie het citaat hieronder:


Citaat
De twee opgepakte bezetters zijn respectievelijk maandagavond en dinsdagochtend weer op vrije voeten gesteld, nadat ze zijn verhoord op het politiebureau in Nijmegen. In het eerste geval ging het om een 29-jarige man uit Amsterdam. De tweede verdachte heeft geweigerd zijn identiteit prijs te geven.
Bron: De Gelderlander: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/8367696/Radboud-Universiteit-laat-bezetters-niet-vervolgen.ece


Mijn vraag is of het vaak voorkomt dat verdachten worden heengezonden zonder dat hun identiteit bekend is bij de politie. Zijn er geen mogelijkheden om die identiteit te achterhalen of iemand vast te houden totdat zijn/haar identiteit bekend is?


Senior GGP / Oost-Brabant


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2011, 18:54:15
Vooral in de kraakwereld en in de (extreem) linkse hoek komt het nog wel eens voor ...
Er zijn wel middelen voor, als je iemand z'n identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke status niet kunt vaststellen zou je iemand in vreemdelingenbewaring kunnen stellen, echter zitten daar redelijk veel haken en ogen aan   ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2011, 20:01:40
Het is ook afhankelijk van het feit. Lokaalvredebreuk is een relatief licht feit maar voor bijvoorbeeld mishandelingen of andere feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan gaat de verdachte gewoon in verzekering en dat kan een redelijk slepend verhaal worden.
Ik gok dat er in dit geval contant een boete is afgetikt of een dagvaarding aan de persoon is meegegeven.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2011, 20:20:54
Ik gok dat er in dit geval contant een boete is afgetikt of een dagvaarding aan de persoon is meegegeven.

Hoe kun je iemand zonder personalia bekeuren ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2011, 20:28:38
Cash aftikken in overleg met de OvJ
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2011, 20:32:38
Vraagt verdachte aan agent:  "kan ik ook met pin betalen?"

;-)

Zegt agent: tuurlijk, geef mij uw pasje maar even...;-)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2011, 20:32:44
Cash aftikken in overleg met de OvJ

Psies, Veiligheid, was da? Aftikken en wegwezen.  ::)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2011, 23:09:21
Vooral in de kraakwereld en in de (extreem) linkse hoek komt het nog wel eens voor ...
Er zijn wel middelen voor, als je iemand z'n identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke status niet kunt vaststellen zou je iemand in vreemdelingenbewaring kunnen stellen, echter zitten daar redelijk veel haken en ogen aan   ;)

Ok, kan me voorstellen dat iets dergelijks nogal wat voeten in aarde heeft. Desalniettemin komt het vreemd op me over dat een verdachte later niet meer achterhaald kan worden terwijl diegene wel aangehouden is geweest, al is het bij wijze van spreken voor zweetvoeten. Geen aantekeningen bij die persoon in de politiesystemen e.d.
Senior GGP / Oost-Brabant


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2011, 00:37:25
Het is ook afhankelijk van het feit. Lokaalvredebreuk is een relatief licht feit maar voor bijvoorbeeld mishandelingen of andere feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan gaat de verdachte gewoon in verzekering en dat kan een redelijk slepend verhaal worden.
Ik gok dat er in dit geval contant een boete is afgetikt of een dagvaarding aan de persoon is meegegeven.

Iemand die zijn naam niet wil opgeven is ook automatisch ZVW, wat weer inhoud dat hij ook voor lokaalvredebreuk gewoon invezkering kan worden gesteld.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2011, 00:39:21
Cash aftikken in overleg met de OvJ

Maar wat voor dwangmiddelen wil je toepassen op de verdachte als die niet wil betalen? Hij geeft zijn naam niet op dus heeft hij geen ID kaaart OID bij zich. Dus hij zal ook niet stikken van het geld.