auto kopen met striping en zwaailichten en sirene regels?

Auteur Topic: auto kopen met striping en zwaailichten en sirene regels?  (gelezen 16036 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

wimpjedejong

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Hoi,

Ik kan via een kennis uit mijn regio een commandantwagen van de brandweer kopen, omdat ze die afgeschreven is had dit korps deze te koop, deze Ford is nog wel voorzien van de striping en zwaailichten en sirene.

Ze verkopen hem zo aan particulier, als ik deze koop, mag ik er dan zo mee rijden?

Of zijn daar regels voor?
Moet ik zwaailichten enzovoort verwijderen? of moet ik de draden doorknippen dat ze niet meer werken dat je zo kan rijden? Want het is inprincipe dan een old timer.
Groet,

Wim De Jong




Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2011, 22:14:43
... Want het is inprincipe dan een old timer....

Dit is dus pertinent onwaar.

Welkom op dit forum Wim.
Er zijn een heleboel topics te vinden over de informatie die je ons geeft. In het kort, Nee, je mag als particulier niet met een voertuig rondrijden die voorzien is van BiZa striping want die is beschermd en daarnaast mag je dus absoluut niet met een voertuig rijden waarop blauwe signalering (werkend of niet) en/of sirene is aangebracht wat in werking gezet kan worden.
Alle gedetailleerde info hierover is op het forum ruimschoots te vinden!

Dus, strepen moeten eraf EN de sirene en het zwaailicht moeten eraf.

Groet

René

Zwaailichtenverzamelaar met nu zo'n 120 balken ;) er mag nog wel wat bij  ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2011, 22:16:04
Een particulier mag niet met een blauwe zwaailicht rijden.
Citaat
Artikel 1

1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;
c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor;
d. de door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Defensie, van Justitie, van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer of van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen, onder zijn verantwoordelijkheid vallende diensten ten behoeve van crisisbeheersing of rampenbestrijding;
e. de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;
f. de Milieudienst Zuid-Holland Zuid;
g. de DCMR Milieudienst Rijnmond;
h. de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V. ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens;
i. de door de minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening van de Dienst Justitiële Inrichtingen;
j. het door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams;
k. de door de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen aangewezen reddingsbrigades;
l. het wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;
m. de militair geneeskundige dienst, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van de Militaire Ambtenarenwet 1931.

Bron:wetten.overheid.nl


Alles moet van het voertuig af, sirene, zwaailicht en striping.
De rechten van de striping liggen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en is dus niet bedoelt voor particulieren.


wilfredn

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2011, 22:43:50
hoi
ik zie dit staan op internet, voor normale verkoop denk ik http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=v4mvlrcwggtk
diegene is strafbaar nu? Of niet.

Lijkt mij wel leuk om te rijden maarja mag niet dus op de weg.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2011, 22:46:15
Ik zie geen advertentie als ik op de link klik...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


wilfredn

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2011, 22:51:03
ok het is een audi a4 1.9 tdi uit 2004. Als je daar op zoekt staat er een ambulance


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2011, 23:10:27
Deze dus? http://www.autoscout24.nl/PrintViewArticles.aspx?id=bjmlv2ccggju

Is op zich niets mis mee om deze auto zo te verkopen. Alleen de auto zal of ontstickert moeten worden en ontdaan van blauwe zwaailichten en de sirene of opnieuw in gebruik moeten gaan bij een ambulancedienst.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PatrickW

  • EHV + AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • EHV + AED
    • OpdePlof.nl
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2011, 23:27:42
Met blauw zwaailicht en sirene mag je er niet in rijden, want wettelijk is vastgelegd welke personen/diensten daarvoor in aanmerking komen. Maar over de striping ben ik niet zeker. Zonder er naslagwerk voor te hebben gedaan, is die volgens mij namelijk alleen auteursrechtelijk beschermd. Dat houdt in dat je zelf niet zulke striping aan mag brengen omdat je het dan kopieert, maar net als met een boek hoeft niet alles verwijderd te worden bij verandering van eigenaar. Zou namelijk een beetje jammer zijn, want dan kun je alleen lege boeken kopen. Of heb ik het mis en is de striping daadwerkelijk wettelijk aan diensten verbonden buiten het auteursrecht?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2011, 23:30:38
Met blauw zwaailicht en sirene mag je er niet in rijden, want wettelijk is vastgelegd welke personen/diensten daarvoor in aanmerking komen. Maar over de striping ben ik niet zeker. Zonder er naslagwerk voor te hebben gedaan, is die volgens mij namelijk alleen auteursrechtelijk beschermd. Dat houdt in dat je zelf niet zulke striping aan mag brengen omdat je het dan kopieert, maar net als met een boek hoeft niet alles verwijderd te worden bij verandering van eigenaar. Zou namelijk een beetje jammer zijn, want dan kun je alleen lege boeken kopen. Of heb ik het mis en is de striping daadwerkelijk wettelijk aan diensten verbonden buiten het auteursrecht?

Ik weet uit een casus in de praktijk dat het ministerie van BiZa(nu veiligheid) hier vrij strak inzit. Op het moment dat het geconstateerd word  zijn daar procedures voor. Het fijne weet ik niet helemaal maar ik weet wel dat er dwangsommen worden opgelegd als de "BiZa" stripping niet word verwijderd.


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2011, 23:41:56
ok het is een audi a4 1.9 tdi uit 2004. Als je daar op zoekt staat er een ambulance

dat klopt niet met je 1e posting

... een commandantwagen van de brandweer kopen,... deze Ford is nog wel voorzien van de striping en zwaailichten en sirene.
.