Geslaagde reanimatie met AED (op het strand)

Auteur Topic: Geslaagde reanimatie met AED (op het strand)  (gelezen 8738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #20 Gepost op: 14 april 2011, 18:17:10
Ik ga er van uit dat iemand niet zomaar zegt een anesthesist te zijn.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #21 Gepost op: 14 april 2011, 20:30:20
Ik heb zelf ook wat minder goede ervaring als FRB'er, met een iets te enthousiaste ambu verpleegkundige.

Toen wij aankwamen bij de desbetreffende melding (reanimatie) op straat, was er al een voorbijganger aan het reanimeren. Dit bleek een ambulanceverpleegkundige te zijn. Dit wisten wij niet, en terwijl wij de reanimatie over wilde nemen, begon hij, ik noem het maar in onverstaanbare dokterstaal termen op straat te gooien die alleen een volleerd arts zou kunnen vertalen tegen ons. Later kon hij ons vertellen dat hij ambulanceverpleegkundige was. Voor ons gevoel was hij ''te'' aanwezig, waardoor wij bijna zo'n gevoel kregen van, we laten het hem maar lekker in zijn eentje oplossen. (dit deden wij uiteraard niet). Ik was op dat moment de bedienaar van onze AED, en terwijl ik het slachtoffer aansloot, pakte hij (de voorbijganger/later ambu verpleegkundige) de AED voor mij weg en wilde hem gaan bedienen. Op dat moment heb ik hem vriendelijk gevraagd om even een stap naar achteren te doen, en gezegd dat het voor ons ook niet de eerste keer was en dat we allemaal zeker weten waar we mee bezig zijn. Ik vertelde ook dat tips altijd welkom zijn van een professional.

Na de reanimatie heeft hij alles aan ons uitgelegd en ongeveer zijn excuses aangeboden, zodat de situatie wat begripvoller zou zijn. Zo konden we allen met een gerust gevoel weer terug naar huis.

Dit alles wil niet zeggen dat hij niet goed gehandeld heeft, want hij is wel de reanimatie begonnen in de eerste minuten, nog voordat wij TP waren. Wij vinden het altijd zeer prettig als er al door omstanders is begonnen met reanimeren.

Helaas is het slachtoffer alsnog in het ziekenhuis overleden.

Verslagje van deze inzet:

http://www.brandweerwormerland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=754:23-januari-2011-assistentie-reanimatie&catid=128:incidenten-2011


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 14 april 2011, 23:32:22
Ik ga er van uit dat iemand niet zomaar zegt een anesthesist te zijn.

Ja, en helaas ga ik er toch maar uit van het omgekeerde...

trouwens: als het een echte professional is en hij ziet dat jij goed bezig bent, laat hij je juist gewoon doorgaan....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #23 Gepost op: 17 april 2011, 14:53:21
Ja, en helaas ga ik er toch maar uit van het omgekeerde...

trouwens: als het een echte professional is en hij ziet dat jij goed bezig bent, laat hij je juist gewoon doorgaan....
Ik ben echter met de meneer eens dat het tempo behoorlijk hoog lag..
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #24 Gepost op: 17 april 2011, 15:36:34
Ja, en helaas ga ik er toch maar uit van het omgekeerde...

trouwens: als het een echte professional is en hij ziet dat jij goed bezig bent, laat hij je juist gewoon doorgaan....
Ik ben het ten dele wel met deze en je eerdere post eens. Ik denk overigens dat je eerder een overenthousiaste EHBO'er tegenkomt die het maar al te graag van je overneemt, dan dat iemand zich ten onrechte uitgeeft voor arts. Nu hangt het er wel een beetje af welk type arts zich bij je meld natuurlijk of de hulp daadwerkelijk meerwaarde heeft. Het omgekeerde komt ook voor; de enthousiaste EHBO'er is begonnen en vindt zichzelf erg goed, terwijl hij zijn kunnen ernstig overschat. Zie die maar eens aan de kant te krijgen ;).

Zeker wanneer jullie in teamverband bij de RB aan het werk zijn is goede reanimatie waarschijnlijk wel gegarandeerd. Doorgaans zijn de hulpverleners van de RB erg goed opgeleid en getraind.

Natuurlijk kan je de expertise van een arts altijd gebruiken, zeker wanneer dit om een SEH-arts, cardioloog of anesthesist gaat. De arts heeft immers een wettelijke plicht om hulp te verlenen. Stug blijven zitten en alles negeren wat de arts die zijn hulp aanbied zegt is een teken van slecht hulpverlenerschap. Het controleren van de identiteit van de arts zal in een acute situatie niet altijd mogelijk zijn. Soms moet je een beetje aanvoelen of hetgeen hij zegt wel klopt of niet.