Kwaliteit EHV

Auteur Topic: Kwaliteit EHV  (gelezen 5670 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2004, 21:52:28
Persoonlijk vind ik het een wat ingewikkelde situatie. Als ik vpk of arts zou zijn, dan zou ik het niet nalaten om handelingen uit te voeren die in het belang van het slachtoffer zijn, maar buiten de EHBO vallen.
Maar vanuit het perspectief van een organisatie als het RK is het een andere zaak. Op dat moment 'verhuur' je een EHV'er. Zoals ik eerder al zei kan het in latere diensten voor de zelfde opdrachtgever problemen geven als een EHV'er ineens handelingen uitvoert die niet binnen de taak van de EHBO vallen. Het is denk ik een kwestie van goede afspraken binnen een organisatie.

Van wetten omtrent dit ben ik niet zo goed op de hoogte. Iets wat ik op dit forum regelmatig tegenkom is dat iedereen eerste hulp moet verrichten aan mensen die dat nodig hebben, voor zover hij/zij de methoden daarvoor beheerst. Ik vind dit ook niet het meest interessante deel van het vak, als ik eerlijk moet zijn.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2004, 21:56:04
Is er trouwens voor EHV'ers een soort van Profcheck, zoals deze ook bij het SIGMA wordt gehouden? Ik bedoel daarmee geen herhalingslessen of iets dergelijks, waarbij men nog wat bijstuurd, maar een daadwerkelijke controle van het kunnen van de EHV'er.
Iemand ervaring daarmee?


joost

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2004, 22:04:44
Die is er zeker. Er zijn dacht ik 8 herhalingslessen en de competitietest zoals het word genoemd is ook gelanceerd.

m.v.g. Joost


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2004, 00:34:26
In Den Haag is er ook een andere stichting actief, (de blauw-gele pakjes, ik ben de naam van het team ff kwijt).

Bedoel je EHBO-team Haagstad? www.ehbo-team.nl/

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2004, 00:45:18
Sorry, slechte formulering, wat ik bedoelde te zeggen is het volgende:

Het was me duidelijk wat je bedoelde, maar ik kon het even niet laten als je zo voor open doel staat  ;D

Ik ben het met je eens zoals je het nu zegt.
De organisatie die je inzet bepaald wat er wel en niet gebeurd. Als de organisatie volgens het boekje laat werken, dan zal het nivo niet boven het basis nivo uitstijgen. En dan zal de klantenkring snel afnemen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2004, 01:12:46
Binnen onze afdeling wordt er strikt op gelet of iedereen zich aan het OK-boekje houdt.
We mogen niks meer en niks minder.
Anders volgt er een gesprek met de coördinator.
Dit tot grote spijt van de verpleegkundigen onder ons en ik weet ook niet wat ik moet als ik straks arts ben, maar dat duurt nog even dus daar zal ik te zijner tijd wel naar informeren.  ;)

Ik zou als groep verpleegkundigen en artsen eens een goed gesprek gaan houden met die coordinator. Deze kan je namelijk nooit verbieden om die hulp te leveren waar je de kennis(deskundigheid / bekwaamheid) en middelen voor in huis hebt. Em als dat wel de intentie is dan is er maar een remedie; wegwezen bij die afdeling!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2004, 14:57:36
Ach, je bent i.i.g. bij ons wel welkom hoor ;-)
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2004, 15:11:33
:) mooi aanbod! alleen bij welke afdeling organisatie is dat?


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2004, 01:24:45
Is er trouwens voor EHV'ers een soort van Profcheck, zoals deze ook bij het SIGMA wordt gehouden? Ik bedoel daarmee geen herhalingslessen of iets dergelijks, waarbij men nog wat bijstuurd, maar een daadwerkelijke controle van het kunnen van de EHV'er.
Iemand ervaring daarmee?

Ja! Afgelopen zaterdag hebben we bij 14 mensen van het RK een competentietoest ( of profcheck) afgenomen. De volgende 14 volgen volgende week.

3 docenten hebben verschillende onderdelen getoetst, waaronder de reanimatie, bewustzijnsstoornissen, botbreuken, kneuzingen en wonden. Als er op een onderdeel een onvoldoende is gescoord, worden mensen op dat onderdeel bijgeschoold. Van elke RK-er wordt een lijst bijgehouden, die hij/zij natuurlijk ook zelf in mag zien.

Begin volgend jaar wordt weer een toest afgenomen, en als mensen dat met goed gevolg afleggen mogen ze op de hulpverleningen staan. Diploma's worden niet meer zo maar verlengd....... Harde maatregelen, maar het was wel nodig!


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2004, 09:23:12
Mooi, want dat mis ik eigenlijk nog, ik ben recentelijk van afdeling geswitched, dus misschien dat ik er hier nog niets over gehoord heb. Ik vind het in ieder geval een zeer goede zaak, want voor mijn gevoel glippen er tijdens de herhalings lessen te veel mensen door heen die de aangeleerde technieken niet goed gebruiken.