Brandweer op de fiets of scooter naar kazerne

Auteur Topic: Brandweer op de fiets of scooter naar kazerne  (gelezen 8940 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 26 maart 2011, 01:07:06
Brandweer Culemborg pakt de fiets

http://www.culemborgsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal/Lokaal-nieuws/Brandweer-Culemborg-pakt-de-fiets.684169.news
zaterdag 26 maart 2011 00:02

CULEMBORG - Brandweermedewerkers van de brandweer in Culemborg pakken tegenwoordig de fiets of de scooter om na een alarmering naar de kazerne te komen. Het gaat hier om een proef om te kijken of de uitruktijden van de Culemborgse brandweer omlaag kunnen naar maximaal 3,5 minuut. De proef met de scooter is enkele weken geleden gestart. Deze proef wordt nu uitgebreid met een brandweerleenfiets. Brandweercommandant Jan van Amerongen overhandigde op vrijdag 25 maart de eerste brandweerleenfiets aan Jasper van Everdingen. Hij is de eerste brandweervrijwilliger binnen Culemborg, die dit vervoermiddel mag uitproberen.

De uitruktijd is de tijd vanaf de alarmering door de meldkamer tot het uitrukken met de tankautospuit. In deze tijd moet de brandweerman of -vrouw vanaf bijvoorbeeld het woonadres of het werk naar de kazerne komen, het brandweerpak aantrekken en in de brandweerauto stappen. Als het aantal vereiste personen in het voertuig zit, kan de tankautospuit vertrekken. Het streven is om binnen 3,5 minuut te vertrekken.

Sinds 1 december 2010 loopt er een proef om te onderzoeken of brandweermedewerkers sneller naar de kazerne kunnen komen. Binnen Culemborg is sprake van veel verkeersdrukte. Hiervan ondervinden de brandweermedewerkers last als ze met de auto opkomen naar de kazerne.

Een van de mogelijke oplossingen om de uitruktijden te verlagen, is het beschikbaar stellen van fietsen en scooters. Fietsers hebben in Culemborg in veel gevallen voorrang op het autoverkeer, waardoor zij niets hebben te maken met files. De verwachting is dat de brandweermedewerkers met een fiets of scooter veel sneller door het verkeer kunnen manoeuvreren.

De proef met de scooter is enkele weken geleden gestart. Deze proef wordt nu uitgebreid met een brandweerleenfiets. Dit is een klein model fiets, die de brandweermedewerker eventueel in huis kan stallen. Het geeft de brandweermedewerkers de gelegenheid snel op de fiets te springen met als doel sneller in de kazerne te zijn.

Foto's: Culemborgse Courant / Martin Smaling

Samen sterk in de hulpverlening!

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2013, 12:50:51
Arwin van de Zande @ArwinvandeZande 12:14pm · 9 Jul 13
Sunder Bromfietsen levert 31 nieuwe scooters aan @VRH_Haaglanden tbv opkomst vrijwilligers naar kazernes pic.twitter.com/qnpuUZ2Iku

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2013, 19:05:14
Ik ga al 14 jaar op de fiets naar de kazerne. Is daar nu een brandweerfiets voor nodig op de vrijwilligers in Culemborg op de wijzen?  :-\

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2013, 12:52:09
Citaat van: RAdeR link=msg=1182044 date=1373367051
Arwin van de Zande @ArwinvandeZande 12:14pm · 9 Jul 13
Sunder Bromfietsen levert 31 nieuwe scooters aan @VRH_Haaglanden tbv opkomst vrijwilligers naar kazernes pic.twitter.com/qnpuUZ2Iku

In de regio haaglanden houden ze wel van aparte dingen blijkt, eigen Hijskraan, scooters voor vrijwilligers!

Hoe komen vrijwilligers dan nu naar de kazerne? Worden deze scooters dan ook met toeters en bellen uitgerust?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

Bart015

• Forum gebruiker
  • Semper Fi
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2013, 12:56:12
Citaat van: Markvniel link=msg=1182293 date=1373453529
In de regio haaglanden houden ze wel van aparte dingen blijkt, eigen Hijskraan, scooters voor vrijwilligers!

Hoe komen vrijwilligers dan nu naar de kazerne? Worden deze scooters dan ook met toeters en bellen uitgerust?

Die hijskraan is toch niet zo vreemd? En tsja Brandweer Haaglanden heeft graag primeurs denkende aan oa de motorondersteuning
Met vriendelijke groet, Bart  Student Informatica Hulpverleningsfotografie

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2013, 12:58:56
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1182130 date=1373389514
Ik ga al 14 jaar op de fiets naar de kazerne. Is daar nu een brandweerfiets voor nodig op de vrijwilligers in Culemborg op de wijzen?  :-\

Ik kom ook (vrijwel) altijd op de fiets en kom dan tegelijk aan met de collega's uit de straat die met de auto komen. Zeker overdag is het wat moeilijker om door het verkeer te komen en dan is de fiets, mits je een beetje doortrapt, een gouden vervoersmiddel. Bovendien, door de adrenaline en dergelijke trap je zonder moeite 40 per uur.... :P

Citaat van: Markvniel link=msg=1182293 date=1373453529

Er zijn in Zeist en Den Dolder ook een aantal scooters beschikbaar voor de wat verder wonende mensen. Uiteraard zonder toeters en bellen, maar het is een stuk simpeler manoeuvreren door de drukke wegen in een dorp of stad.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2013, 13:16:13
Echt een primeur is het niet voor Haaglanden. Er zijn meerdere korpsen met scooters voor vrijwilligers. Bij mij bekend:

- Bergen (NH)
- Kampen
- Amersfoort
- Bussum
- Hilversum
- Laren (NH)

En zo zullen er ongetwijfeld diverse andere korpsen zijn. Het is een goeie oplossing denk ik. Zeker wanneer de brandweerkazerne in het dorp zit. De scooter mag in de bebouwde kom bijna net zo hard als de auto en is daarbij veel wendbaarder, kan door steegjes heen, geen file, vaak voorrang. Het kan,  mits de juiste mensen de scooter hebben, zomaar een paar minuten schelen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

petre

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2013, 14:37:56
Krijgen de brandweerlieden dan les van de pizza-bezorgers? Die weten ook hoe ze snel bij een adresje moeten komen.. al dan niet spookrijdend, over het voet- of fietspad of met andere fratsen... ;)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2013, 17:30:07
Citaat van: petre link=msg=1182324 date=1373459876
Krijgen de brandweerlieden dan les van de pizza-bezorgers? Die weten ook hoe ze snel bij een adresje moeten komen.. al dan niet spookrijdend, over het voet- of fietspad of met andere fratsen... ;)

Ja! De politie mag de cursus ook volgen zodat ze de brandweerlieden daarna op heterdaad kunnen bekeuren.  0098
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2013, 13:38:56
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1182300 date=1373454973
Bij mij bekend:
- Bergen (NH)
- Kampen
- Amersfoort
- Bussum
- Hilversum
- Laren (NH)

En zo zullen er ongetwijfeld diverse andere korpsen zijn.

Ook hier in Leerdam is de scooter inmiddels een succesvol vervoersmiddel voor de vrijwilligers die wat verder van de kazerne af wonen. In totaal 10 scooters in gebruik.