Gewoon uit interesse. Wie durft er een afweging te maken wat de kosten zijn van het mobiliseren van vrijwilligers met Scooters. En welke manier is daarvoor het beste? Selectief kijken wie het beste woont, Een wisselende groep van 6 man om de eerste TS te vullen (piketdiensten), Hele dienstdoende blusgroep uitrusten of het hele korps voorzien van scooters.
Hoe word dit in de landen bekeken en beproeft?
Zeg dat de scooters nieuw in de aanschaf zo'n 2000 euro per stuk kosten. Uitgaande van 6 scooters heb je dan 12.000 euro aan aanschafkosten; over een periode van 10 jaar (zo lang gaan scooters wel mee) is dat 1200 euro (dus 200 euro per scooter per jaar).
Als je dat zo bekijkt vallen de kosten wel mee. De benzine komt voor rekening van de scooterrijders en als de opkomsttijden significant verbeteren is het echt wel een goed project. Wij hebben een vrijwilliger met een brandweerscooter, omdat deze aan de andere kant van het spoor woont en de aanrijdroute per auto niet zo best is. De rest woont allemaal dermate goed dat scooters geen toegevoegde waarde hebben.
Ik kom vrijwel altijd op de fiets naar de kazerne en voor mij is dat sneller. Voordat de scooter warmgelopen is, heb ik met het fietsje de 40 km/uur al aangetikt en op mijn bijna kaarsrechte route naar de kazerne is dat niet zo moeilijk vol te houden...
Ergo: het is gewoon belangrijk om te kijken voor wie de scooter echt tijdswinst oplevert. Iemand die op 1 kilometer van de kazerne woont, maar dwars door het centrum moet heeft misschien meer aan een scooter dan iemand die op 3 kilometer woont maar alleen de provinciale weg af hoeft te rijden.........