Brandweer op de fiets of scooter naar kazerne

Auteur Topic: Brandweer op de fiets of scooter naar kazerne  (gelezen 8942 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2013, 13:48:43
Citaat van: petre link=msg=1182324 date=1373459876
Krijgen de brandweerlieden dan les van de pizza-bezorgers? Die weten ook hoe ze snel bij een adresje moeten komen.. al dan niet spookrijdend, over het voet- of fietspad of met andere fratsen... ;)

Nee van handhaving en toezicht. Die passen ook wel binnen dat profiel >:D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2013, 14:44:21
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1182300 date=1373454973
En zo zullen er ongetwijfeld diverse andere korpsen zijn. Het is een goeie oplossing denk ik. Zeker wanneer de brandweerkazerne in het dorp zit. De scooter mag in de bebouwde kom bijna net zo hard als de auto en is daarbij veel wendbaarder, kan door steegjes heen, geen file, vaak voorrang. Het kan,  mits de juiste mensen de scooter hebben, zomaar een paar minuten schelen.

In Emmeloord hebben ze ook scooters. Al zeker twee jaar.


Mahad

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 248
Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2013, 02:51:15
Ik heb er al een paar scooters in Kazerne Delft zien staan O0.. En dan bedoel ik zonder striping. En een paar met striping.
That's just the way it is.


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2013, 08:49:11
Brandweer Bergen NH heeft er 24.

6 op Schoorl
6 op Bergen
12 op Egmond

En ik kan je vertellen, de uitruktijden zijn echt naar beneden gegaan!
Zeker tijdens de zomerdrukte in de dorpen.



Trammalancius

  • Hoofdbrandwacht/ HAP-chauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2013, 09:44:43
Wij rijden er bij ons in het korps ook al een aantal jaren mee, ze zijn bedoeld voor de mensen die overdag naar de uitruk komen. Heb er zelf bijna 4 jaar een gehad en kon met de scooter inderdaad een veel kortere route nemen waardoor ik  ruim een minuut sneller op de kazerne kon zijn dan wanneer ik met de auto moest komen. Het scheelt dus zéker voor sommige mensen.

Wel is belangrijk dat de scooters bereden worden door mensen die niet vergeten dat BIZAstriping niet automatisch betekend dat je alles mag. Ook ík ben geen heilige en heb wel eens een verkeersopstopping omzeilt over de stoep en een grasveldje, maar je bent nog steeds een reguliere verkeersdeelnemer en net als met je auto weten mensen niet dat jij misschien wel haast hebt.

Maar ze bieden zeker overdag mogelijkheden voor diverse korpsen om de TS nóg sneller de straat op de krijgen.


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2013, 22:39:54
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat veiligheidsregio's vrijwilligers met materieel ondersteunen om er zo voor te zorgen dat die wagen snel de straat op kan gaan.

Niemand heeft gezegd dat Haaglanden de primeur zou hebben. Wassenaar (valt nu binnen VRH) zou i.i.g. dan beginnen aan de derde generatie scooters (vervanging om de +-5 jaar, max 6 scooters).

Niemand weet waar jij met spoed naar toe gaat, maar ik heb wel een paar keer voorrang gekregen doordat mensen wel zien dat je met Brandweerstriping (geen sirene & lampen) rijdt.
Een ander voordeel; als het thuisfront de auto nodig heeft en je woont te ver van de kazerne om met de fiets te gaan, dan is een scooter een uitkomst. (We draaien kleine code met 6 personen en code met 12 personen. Code hoeft niet op te komen, kleine code wel.)
Tevens is een boodschapje doen met een scooter wel makkelijk, je bent namelijk zo weer weg.

Zeker in de zomermaanden (en andere tijden van drukte op de wegen) is het voor sommigen echt een uitkomst.

Toch ben ik heel benieuwd of korpsen juist met of zonder helmplicht gekozen hebben. Momenteel hebben we geen helmplicht en rijden de scooters +-35 km/u.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2013, 18:54:23
Gewoon uit interesse. Wie durft er een afweging te maken wat de kosten zijn van het mobiliseren van vrijwilligers met Scooters. En welke manier is daarvoor het beste? Selectief kijken wie het beste woont, Een wisselende groep van 6 man om de eerste TS te vullen (piketdiensten), Hele dienstdoende blusgroep uitrusten of het hele korps voorzien van scooters.

Hoe word dit in de landen bekeken en beproeft?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2013, 19:49:17
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1188403 date=1375462463
Gewoon uit interesse. Wie durft er een afweging te maken wat de kosten zijn van het mobiliseren van vrijwilligers met Scooters. En welke manier is daarvoor het beste? Selectief kijken wie het beste woont, Een wisselende groep van 6 man om de eerste TS te vullen (piketdiensten), Hele dienstdoende blusgroep uitrusten of het hele korps voorzien van scooters.

Hoe word dit in de landen bekeken en beproeft?

Zeg dat de scooters nieuw in de aanschaf zo'n 2000 euro per stuk kosten. Uitgaande van 6 scooters heb je dan 12.000 euro aan aanschafkosten; over een periode van 10 jaar (zo lang gaan scooters wel mee) is dat 1200 euro (dus 200 euro per scooter per jaar).

Als je dat zo bekijkt vallen de kosten wel mee. De benzine komt voor rekening van de scooterrijders en als de opkomsttijden significant verbeteren is het echt wel een goed project. Wij hebben een vrijwilliger met een brandweerscooter, omdat deze aan de andere kant van het spoor woont en de aanrijdroute per auto niet zo best is. De rest woont allemaal dermate goed dat scooters geen toegevoegde waarde hebben.

Ik kom vrijwel altijd op de fiets naar de kazerne en voor mij is dat sneller. Voordat de scooter warmgelopen is, heb ik met het fietsje de 40 km/uur al aangetikt en op mijn bijna kaarsrechte route naar de kazerne is dat niet zo moeilijk vol te houden...

Ergo: het is gewoon belangrijk om te kijken voor wie de scooter echt tijdswinst oplevert. Iemand die op 1 kilometer van de kazerne woont, maar dwars door het centrum moet heeft misschien meer aan een scooter dan iemand die op 3 kilometer woont maar alleen de provinciale weg af hoeft te rijden.........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:00:20
Brandweer Smallingerland (Drachten) heeft ook een 8 tal scooters staan. Deze worden verdeeld onder diegene die sneller binnendoor kunnen komen als buitenom met de auto. Het geld dan alleen voor de in dienst staande blusgroepen en rouleert dus.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2013, 21:18:03
Citaat van: Danny722 link=msg=1189426 date=1375811357
Zeg dat de scooters nieuw in de aanschaf zo'n 2000 euro per stuk kosten. Uitgaande van 6 scooters heb je dan 12.000 euro aan aanschafkosten; over een periode van 10 jaar (zo lang gaan scooters wel mee) is dat 1200 euro (dus 200 euro per scooter per jaar).

Als je dat zo bekijkt vallen de kosten wel mee. De benzine komt voor rekening van de scooterrijders en als de opkomsttijden significant verbeteren is het echt wel een goed project. Wij hebben een vrijwilliger met een brandweerscooter, omdat deze aan de andere kant van het spoor woont en de aanrijdroute per auto niet zo best is. De rest woont allemaal dermate goed dat scooters geen toegevoegde waarde hebben.

Ik kom vrijwel altijd op de fiets naar de kazerne en voor mij is dat sneller. Voordat de scooter warmgelopen is, heb ik met het fietsje de 40 km/uur al aangetikt en op mijn bijna kaarsrechte route naar de kazerne is dat niet zo moeilijk vol te houden...

Ergo: het is gewoon belangrijk om te kijken voor wie de scooter echt tijdswinst oplevert. Iemand die op 1 kilometer van de kazerne woont, maar dwars door het centrum moet heeft misschien meer aan een scooter dan iemand die op 3 kilometer woont maar alleen de provinciale weg af hoeft te rijden.........

1200 euro per jaar voor een snellere uitruktijd van 2 á 3 minuten is prima te verantwoorden. 3 minuten kan echt het verschil maken tussen leven en dood, of het verschil tussen beperkte binnenbrand en total los.

Je verdere post is goed te snappen. Ik ben het met je eens dat de scooters het beste geplaatst kunnen worden bij de vrijwilligers die lastiger wonen. Voor sommige blijft de auto sneller, en voor andere is de scooter duidelijk sneller. Gewoon de scooter verdelen over degene die de meeste tijdwinst kunnen halen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens