Het is zo ver! De Seeker, reddingsboot van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer heeft een Hagelnieuwe buitenboordmotor, een Mercury 150L Optimax. De optimax is een computer gestuurde 2 takt buitenboordmotor met turbo injectie voor lucht en benzine (80 bar!!).
Sensoren voor oa snelheid, motor-, buitenlucht- en watertemperatuur regelen de inspuiting van lucht en benzine en het ontstekingstijdstip voor een optimale prestatie bij een zo gering mogelijk gebruik. De injectie vindt plaats als de poorten gesloten zijn zodat niet als bij de conventionele tweetakt motoren een gedeelte van het benzine/luchtmengsel ongebruikt in de uitlaat verdwijnt. Daardoor is de optimax zuiniger: 85% (!!) bij stationair tot 45 % bij vol gas.
Alle relevante gegevens van het motormanegment systeem zijn uitleesbaar op een tweetal analoge/digitale meters. Zo kan direkt worden uitgelezen wat het gebruik is per liter in km, km per liter, gemiddeld gebruik, tank inhoud en hoe lang/hoe ver er nog op gevaren kan worden, buitenlucht- water- motor- koelwater- temperatuur, toerental, snelheid, trimstand van de motor, positie in graden, afgelegde kilometers, gebruiksuren enz...
Al twee jaar tobde de Seeker met motorproblemen. Drie motorblokken werden versleten in twee seizoenen, allen Mercury's van 250 tot 200 pk. Na van dealer gewisseld te zijn kwam de nieuwe dealer achter de oorzaak: een te kleine binnendiameter (4 mm) van de benzineleiding. Voldoende voor een 60 pk, maar niet voor een 200pk of meer. Bij vol gas krijgt de motor dan een te schraal mengsel, wordt te heet en loopt vast.
De toenmalige dealer vond dat we wel veel pech hadden, repareerde de boel en zo konden we weer een uur of tien varen voor de volgende zuiger weer vastliep.
Met deze 150 pk motor loopt de Seeker geen 98 km per uur meer helaas, maar het geringe benzine gebruik maakt de lagere top acceptabel. Bij 80 km (vol gas) gebruiken wij 40 liter per uur.
Rustig varend (wij noemen dat de fluisterstand, zo stil is de motor) gebuiken wij 1,2 liter per uur. Op een bewakingsdag zonder al te veel akties betekent dat een daggebruik van 6 liter! Met de F1 250 pk gebruikten wij gemiddeld het 10 voudige. Zo zal deze motor zichzelf snel terugverdienen. De Seeker is inmiddels voorzien van stil en luid alarm
.
De motor komt uit België bij de Fma Van Akelyen vandaan.
Tot zover het niet brandweer nieuws in deze catagorie
.
Henk