Ongeduldige automoblist rijdt in op ambulance - Den Haag 28-03-2011

Auteur Topic: Ongeduldige automoblist rijdt in op ambulance - Den Haag 28-03-2011  (gelezen 14277 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2011, 16:30:14
In plaats van dubbele straf omdat het een hulpverlener betreft, kan je die gast ook vervolgen wegens het in gevaar brengen van de patient door de vertraging. Patient heeft nu misschien geen extra schade ondervonden, maar schaar het dan onder een 'poging tot' of '.... door schuld'. En wat betreft het begrip opbrengen voor 'split second' beslissingen. Als je achter een ambulance staat, contact hebt met de chauffeur (dmv gebaren of hoe dan ook) en daarna die actie onderneemt dan is het wat mij betreft geen split second meer!


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2011, 20:24:02
In plaats van dubbele straf omdat het een hulpverlener betreft, kan je die gast ook vervolgen wegens het in gevaar brengen van de patient door de vertraging. Patient heeft nu misschien geen extra schade ondervonden, maar schaar het dan onder een 'poging tot' of '.... door schuld'.
Waar staan deze feiten strafbaar gesteld? En wat is er door schuld?
greetz,  Enrique


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2011, 23:51:52
Waar staan deze feiten strafbaar gesteld? En wat is er door schuld?
Dit betreft mijn mening. Helaas (weer eigen mening) is dit volgens mij nog niet mogelijk binnen de huidige wetgeving, al lijkt mij dat er ruimte is voor het OM om dit uit te proberen via proefprocessen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 30 maart 2011, 00:07:40
Nou zijn wij hier met zijn allen natuurlijk op de hand van de ambulance medewerkers. De automobilist heeft geen schijn van kans meer hier. Maar ook hij heeft een verhaal. Een verhaal waar misschien ook wel begrip voor is op te brengen?? Soms doe je dingen in een split second waar je later wel heel veel spijt van hebt. Veroordelen in zo'n situatie is erg makkelijk, en neem maar van mij aan dat hij zo en zo een probleem heeft.

Met justitie, maar ook met het CBR en met zijn verzekeringsmaatschappij. JA je hebt van die dagen dat het een beetje tegen zit.............

Je bent zeker zelf nog nooit van de sokken gereden op straat??!!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #24 Gepost op: 30 maart 2011, 00:14:07

Je bent zeker zelf nog nooit van de sokken gereden op straat??!!

O jawel hoor. Als je goed leest praat ik het ook absoluut niet goed. Alleen hoe zo'n situatie ontstaat daar ben ik wel benieuwd naar....... We zijn allemaal mensen en niks menselijk is ons allen vreemd. Ook ik heb mijn dag wel eens niet. En dan reageer ik misschien anders dan in een normale situatie. Afvragen hoe dingen gebeuren of ontstaan is denk ik belangrijker dan met zijn allen roepen dat het niet kan, want daar zijn we het allemaal wel over eens.

Kijk weer een postbus 51 campagne er tegen aan gooien heeft geen zin, maar wat is wel een oplossing?  De reactie komt ergens vandaan......We zijn te gehaast geworden met zijn allen in Nederland denk ik.......


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2011, 09:46:34
Dit betreft mijn mening. Helaas (weer eigen mening) is dit volgens mij nog niet mogelijk binnen de huidige wetgeving, al lijkt mij dat er ruimte is voor het OM om dit uit te proberen via proefprocessen.
Nee hoor; het OM kan en zal alleen zaken uitproberen binnen de huidige wetgeving. Anders heeft het natuurlijk helemaal geen zin. Iemand vervolgen wegens (opzettelijke) poging tot in gevaar brengen van een patiënt wordt m niet, want dat is nergens strafbaar gesteld dus ALS het al bewezen zou worden, volgt er geen straf. In Nederland is iets pas strafbaar als het in de wet staat. Het is natuurlijk wat anders om bestaande strafbepalingen onder bepaalde omstandigheden op te rekken en te kijken wat de rechter erover zegt. Maar ik denk dat dit allemaal niet nodig is, omdat meneer prima vervolgd kan worden voor bv poging tot doodslag (als dat enigszins hard gemaakt kan worden uiteraard) of gevaarlijk rijgedrag (art. 5 WVW94). En in de strafmaat zal vervolgens echt wel rekening worden gehouden met het feit dat de bestuurder de aanwijzingen van de ambulancechauffeur negeerde en hem vervolgens in gevaar bracht etc.
greetz,  Enrique


RJ76

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2014, 14:59:53
Door een ander incident kwamen eigen ervaringen weer naar boven. Ik besloot op Google te zoeken naar informatie en vond dit postings op dit forum.

Ik was de betrokken ambulancechauffeur.....

Ik heb altijd de overtuiging gehad dat we als hulpverleners 80% van de agressie kunnen voorkomen of indammen door onze eigen opstelling. In de andere 20% van de gevallen tref je de echte mafketels in onze maatschappij. Helaas was dit zo'n mafketel.

We hadden niks met deze man te maken. Ik stond spullen te pakken voor onze melding, zoals je dat bij 100.000 andere ritten ook hebt gedaan. In een rustig straatje in/op* Scheveningen op een maandagochtend om 10:15 uur. We zijn nu bijna drie jaar verder en ik kan me alles nog herinneren als de dag van gisteren.

Opeens stond er een Opel Corsa tegen mijn benen. Loos gas geven en toeteren. Een opgewonden standje achter het stuur. Heftig gebarend en schreeuwend. Hij wilde er langs. Ik maak een sussende beweging met mijn hand. Ik ben zo weg, pak alleen even de koffer om een patiënt te kunnen helpen. Deze jongeman heeft er geen boodschap aan en geeft vol gas. Ik spring weg en heb het geluk dat hij zichzelf klem heeft gereden tegen de schuifdeur van de ambulance. De bestuurder van de Corsa gaat helemaal door het lint. Alsof hij dronken is of onder invloed van drugs. Want inderdaad @Mike, hier kun je met je normale verstand niet bij.

Gelukkig zijn er twee toezichthouders in de buurt. De man wil wegrijden, maar ze trekken hem uit de auto. Ik denk nog: "Dit kan toch niet zijn bedoeling zijn geweest?" En vraag hem om voor de auto te komen staan en te zien in wat voor onmogelijke situatie hij mij en zichzelf heeft gebracht. Hij blijft alleen maar tieren.

Mijn collega is zich rot geschrokken en heeft direct toen het gebeurde op de noodknop gedrukt. De meldkamer hoort de emoties en het geschreeuw. Ze beseffen dat er iets aan de hand is, maar kunnen er geen touw aan vastknopen. Ze sturen met spoed politie, de motorambulance en een extra ambulance. De politie is er heel snel. Ze hebben aan een half woord genoeg. De bestuurder van de Corsa gaat in de boeien en mee naar het bureau.

De motorambulance komt erbij. Een geweldige verpleegkundige, die er meteen voor me is. Net als de collega met wie ik reed. Zo ontzettend fijn. De schrik en emoties komen dan pas los. Mijn eigen collega is alsnog naar de patiënt gegaan, er heeft immers iemand zorg nodig. Mijn leidinggevende komt erbij en een tweede ambulance. Samen met mijn collega en onze leidinggevende gaan we naar het politiebureau. Ik ben me rot geschrokken, dit verwacht je echt niet.

Veel later is de rechtzaak. De dader toonde geen enkel berouw. De ambulance had maar in een parkeervak moeten gaan staan, dan was er niks aan de hand geweest. De straf viel me tegen.

Gisteren is uitgerekend de fijne collega van de motorambulance zelf gewond geraakt bij de aanrijding. Ik leef met hem mee en herinnerde me weer hoe hij er voor me was na dit incident. Als politie en ambulancemedewerkers waren we er voor elkaar, hadden we steun aan elkaar. De officier van justitie nam de zaak hoog op. Ze belde me zelfs persoonlijk. Hulde! De rechter was mild voor de dader, ondanks zijn strafblad en eerdere incidenten met hulpverleners.

De laatste posting is lang geleden, maar ik wilde hier toch graag op reageren. Om mijn ervaring te delen, maar ook om te laten weten hoe het is afgelopen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2014, 16:45:23
Bedankt voor je reactie. Wat een leipo's lopen (en rijden) er toch rond....


Trevor Philips

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2014, 17:54:07
@RJ76 Ik kan zoiets absoluut niet begrijpen. Wat heeft de dader voor straf gekregen?

Zelf heb ik een crimineel verleden en heb, zachtjes uitgedrukt, zeer slechte ervaringen met de politie en justitie. Desondanks zie ik geen enkele reden Hulpverleners agressief te bejegenen. Ambulancebroeders en Brandweermensen zijn en blijven in mijn ogen absolute helden en mocht ik het ooit meemaken dat iemand agressief wordt tegen hulpverleners zal ik deze, indien nodig, bijstaan.

Voor mij is het dan ook absoluut onbegrijpelijk dat aangiftes van hulpverleners niet goed door de politie worden afgehandeld zoals hier te lezen is: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1237409


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #29 Gepost op: 16 januari 2014, 18:01:53
@RJ76 Goed dat je je verhaal deelt. Ik zal dit verhaal onthouden, en nog beter op mijn collega's van de TS en andere hulpverleners letten!