Ademlucht gebruik bij de brandweer

Auteur Topic: Ademlucht gebruik bij de brandweer  (gelezen 3014 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Gepost op: 29 maart 2011, 11:58:43
Gepubliceerd op: 24-03-2011
Citeer dit artikel als: Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:C874

Meer luchtwegklachten bij actievere brandweer
Lucas Mevius

Brandweerlieden moeten zich meer bewust worden van de schadelijke effecten van rook en altijd een persluchtmasker dragen. Ook in situaties met weinig rook. Dat melden Frans Greven (GGD Groningen) en medeauteurs in Scandinavian Journal of Work, Environment & Health (2011; doi:10.5271/sjweh.3153).

Greven c.s. voerden een dwarsdoorsnedeonderzoek uit onder 402 Nederlandse brandweermannen en -vrouwen (11%).

305 brandweerlieden waren vrijwilliger, 60 waren beroepsbrandweer en 37 werkten als beide. Tijdens de laatste brand vóór het onderzoek gebruikte 87% geen ademluchtbescherming. 162 brandweerlieden vonden blootstelling aan rook ‘merkbaar’, 48 ‘ongemakkelijk’ en 1 brandweerman ‘ondraaglijk’. De prevalentie van luchtwegklachten varieerde van 0,7% (astma-aanval) tot 10% (piepende ademhaling) in de laatste 12 maanden. Bronchiale hyperreactiviteit (BHR) vertoonde een positief verband met het aantal bestreden branden in de laatste 12 maanden. Correctie voor leeftijd, geslacht, roken, atopie en blootstelling aan irriterende stoffen tijdens werk deed niets aan deze relatie af. Atopici leken vatbaarder voor BHR door rook.

De auteurs denken dat hun gevonden relatie te wijten is aan slecht zuurstofmaskergebruik omdat het er op het oog soms op lijkt dat er weinig rook is.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2011, 12:29:25
Het is een bekend gegeven dat er soms wat te makkelijk met het gebruik van ademlucht omgesprongen wordt. Waar het aan ligt dat zou ik niet kunnen zeggen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel