Vooropgesteld, ik werk altijd de kentekens weg van bij incidenten betrokken voertuigen. Naar mijn idee heeft dat te maken met een stukje respect voor de slachtoffers.
Naast het stukje respect schijnt het zo te zijn dat je tegen betaling van een relatief klein bedrag (men had het over zo'n 7,50 euro) je alle gegevens van een kenteken gewoon bij RDW op kunt vragen. Na betaling van het bedrag krijg je keurig op schrift de gegevens van de kentekenhouder, het voertuig, zijn verzekering enz. thuisgezonden.
Met name letselschade advocaten en soms autodemontagebedrijven schijnen hier nog wel eens gebruik van te maken en vervolgens contact met de kentekenhouder op te nemen.
Wat hier van waar is weet ik niet, maar alleen al het idee dat dit mogelijk zou zijn, zou voldoende moeten zijn om kentekens onherkenbaar te maken lijkt me.
Blijft echter de vraag wat je met opzichtige reclame op een voertuig zou moeten doen. Weg blurren is een optie, maar of de foto daar mooier/beter van wordt :S
Soms ontkom je er volgens mij niet aan dat reclame zichtbaar blijft, en het wegblurren zou nog wel eens meer aandacht kunnen vestigen op de reclame. (een mens blijft nieuwsgierig toch?)
Wettelijk is er bij mijn weten niets geregeld mbt kentekens, maar voor mij staat het stukje respect voor de slachtoffers voorop.