Vuurzwepen

Auteur Topic: Vuurzwepen  (gelezen 9449 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Gepost op: 29 maart 2011, 14:59:15
Welke korpsen/wagens zijn nog uitgerust met vuurzwepen en/of andere handmatige gereedschappen t.b.v. bos-/natuurbrandbestrijding?

Op onderstaand filmpje slaan ze ermee, moet het nou zo of meer op een vegende manier?
20100416 Alphen Franse baan Zeer Grote Bosbrand (5).MOV

Ik ben zelf niet actief binnen de brandweer maar wel in het bosbeheer. Heeft het nou veel zin om, als particulier zijnde, van die vuurzwepen in het bos te hebben? Het gaat om droge naaldbossen op zandgrond.

Daarnaast zag je bij bijv. de brand op de Stabrechtse heide militairen zonder enige bescherming met een vuurzweep werken bij behoorlijke rook. Is dit verstandig?




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2011, 15:18:01
Ik ben zelf niet actief binnen de brandweer maar wel in het bosbeheer. Heeft het nou veel zin om, als particulier zijnde, van die vuurzwepen in het bos te hebben? Het gaat om droge naaldbossen op zandgrond.

als het los zand is kan je net zo goed een goeie bats mee nemen en zand over het vuur heen gooien, net zo effectief.  O0

Citaat
Daarnaast zag je bij bijv. de brand op de Stabrechtse heide militairen zonder enige bescherming met een vuurzweep werken bij behoorlijke rook. Is dit verstandig?

In mijn ogen zeker niet, laatst is er nog onderzoek naar gedaan maar de rook schijnt veel slechter te zijn dan de mensen denken.  :-\

Ik mijn ogen kun je altijd nog het beste een goeie telefoon hebben waarmee je bij natuurbranden gewoon 1-1-2 kan bellen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2011, 18:48:07
Brandweer Beverwijk heeft een speciale duinbrandaanhangwagen, met o.a. vuurzwepen:






Dienst: Brandweer Beverwijk (op Post Oost)
Roepnummer: -
Soort voertuig: Aanhangwagen bos/duinbrandbestrijding
Merk en type: Saris?
Opbouw: Eigen beheer Brandweer Beverwijk

Overige bijzonderheden:
500 meter slang zig-zag gevouwen
Uitgerust met scheppen, harken en vuurzwepen
Wordt getrokken door de 685 (Dienstauto 4x4) of dienstbus
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 18:48:37
Vuurzwepen kunnen bijzonder handig zijn: in sommige gevallen is een natuurbrand namelijk haast niet met een brandweervoertuig te bereiken en dan kunnen brandweerlieden vooruit lopen met vuurzwepen om het vuur onder controle te houden. Helaas wordt er nog heel veel met de vuurzweep 'geslagen', waarbij je eigenlijk gewoon het vuur aanwakkert. Het beste is inderdaad om te aaien (of geef het zelf een beter passende term).

Zoals gezegd: een vuurzweep bij je hebben kan nooit kwaad. Indien er omstanders beschikbaar zijn die willen helpen (ik weet dat er genoeg discussies zijn over het inzetten van omstanders, maar ervan uitgaande dat het gebeurt) kan je ook vuurzwepen uitlenen. Ook als boswachter of een functie in die richting is het altijd makkelijk om een vuurzweep mee te nemen; je weet maar nooit wat je tegenkomt en zeker in droge periodes kan een ogenschijnlijk kleine brand zich zeer snel uitbreiden.

Als laatste: zonder ademlucht in de rook werken is nooit verstandig, maar er zitten verschillen tussen 'in de rook werken' en in de rook werken :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2011, 20:17:28
{knip}

Als laatste: zonder ademlucht in de rook werken is nooit verstandig, maar er zitten verschillen tussen 'in de rook werken' en in de rook werken :)

En dat wordt dus blijkbaar nog steeds regelmatig onderschat. Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=23737.msg864134#msg864134


jurjen_brw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2011, 23:03:54
In noord-oost Gelderland nog veel te zien op de voertuigen.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2011, 07:48:58
In de provincie Utrecht en dan vooral het oostelijke gedeelte zitten ze ook op de voertuigen volgens mij
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2011, 09:45:19
Zoals gezegd: een vuurzweep bij je hebben kan nooit kwaad. Indien er omstanders beschikbaar zijn die willen helpen (ik weet dat er genoeg discussies zijn over het inzetten van omstanders, maar ervan uitgaande dat het gebeurt) kan je ook vuurzwepen uitlenen. Ook als boswachter of een functie in die richting is het altijd makkelijk om een vuurzweep mee te nemen; je weet maar nooit wat je tegenkomt en zeker in droge periodes kan een ogenschijnlijk kleine brand zich zeer snel uitbreiden.

Hoe effectief is een vuurzweep tegenover een bats? met een bats kan je zand op het vuur gooien en je kunt er mee slaan of aaien.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2011, 10:39:58
Hoe effectief is een vuurzweep tegenover een bats? met een bats kan je zand op het vuur gooien en je kunt er mee slaan of aaien.
De vuurzweep is veel effectiever dan de bats

Probeer eens met een bats in het dicht begroeide bos een schep zand te nemen. Dat gaat erg lastig worden met al die wortels. Verder is het niet de bedoeling te slaan (of zwaaien) dan breng je juist zuurstof naar een (gloei)brand waardoor deze aanwakkert. Bedenk maar eens wat je doet als je vuurkorf uit is en alleen nog maar gloeit. Je pakt een boek of zo en begint te wapperen. Hierdoor wakkert het vuur weer aan. Dit is de reden dat je ook met de vuurzweep niet moet slaan( wapperen) maar een soort veeg beweging moet maken. Door dat de vuurzweep uit een soort lammelen bestaat word de grond om gewoeld. Erg zwaar werk maar soms de enige methode. Ik weet dat er vaak wordt geslagen met een vuurzweep en meestal werkt dat ook wel. Maar  je loopt het risico de brand aan te wakkeren
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #9 Gepost op: 30 april 2011, 16:12:13
In mijn ogen, sorry dat ik het moet zeggen. Niets meer van deze tijd.
Je ziet goed genoeg op de diverse filmpjes dat het echt niet effectief is.
Dan kan je beter met een aantal bosmaaiers het terrein in trekken en de vegitatie verminderen (en dit een stuk voor de brand) en deze zich laten dood lopen op het stuk dat je vrij gemaakt hebt.
Met zo een vuurzweep sta je bij de brand, zonder enig blusmiddel. Het risico op insluiting wordt dan heel groot.
Go home we got it !!!  We finish what others can't