Wat moet/gaat komend seizoen anders?

Auteur Topic: Wat moet/gaat komend seizoen anders?  (gelezen 4923 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 29 maart 2011, 15:48:21
Het al een tijdje mooi weer buiten.
Voor het echte strandweer en waterplezier is het nog te vroeg.
Dat is misschien maar goed ook. Men is her en der in het land waarschijnlijk nog druk bezig met de voorbereidingen voor het komende seizoen.
Welke dingen ga je komend seizoen veranderen of anders aanpakken voor een betere veiligheid op en rond het water?




Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2011, 17:09:28
Radar,

ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig welke proeven of testcases dit jaar de reveu gaan passeren. Daarbij denk ik aan
* de alarmering door de Kustwacht aan strandreddingsbrigades,
* de uitrol van C2000 binnen de reddingsbrigades
en meer voor de eigen parochie
* de invoering van een mogelijk rooster
* de invoering van de nieuwe diploma lijn welke gekoppeld gaat worden aan de post-, voertuig- en bootbezetting.

Evaluatie eind van het jaar? Wordt vervolgd.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2011, 17:32:02
Is er al wat bekend over de nieuwe lifeguard lijn want ik ben heel benieuwd hoe die nieuwe opleiding gaat verlopen? Zijn er uberhaupt al brigades die deze nieuwe diploma's dit jaar in kunnen/gaan voeren?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 21:56:07
De opleiding zelf zal geen probleem worden, wij hanteren al enkele jaren ongeveer eenzelfde systeem voor de praktijkopleiding. Hoe de examinering e.d. zou moeten gaan verlopen is voor mij nog één groot vraagteken.

Is iemand het bij iemand bekend hoe het e.e.a. zal gaan verlopen met het omzetten van oude diploma's?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of we komen jaar al wat gaan merken van alle (RVR) plannen uit Ijmuiden. ::)


camende

  • Reddingsbrigade & LOTUS & Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2011, 23:41:27
Zoals het er nu uitziet gaat de Strandreddingsbrigade Westerschouwen dit jaar starten met de Junior Lifeguard diplomering....
Hoe het met examinering zit wordt op dit moment nog uitgezocht..

De overgangsregeling is volgens mij wel duidelijk, die staat helemaal op de site van RN....
(Ik heb (gelukkig) alles al om kunnen laten zetten.)

Gr.
Cris


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2011, 02:05:19
Het probleem wordt de gediplomeerde strandwachters zonder opstapper diploma.
Mijns inziens een enorme miskleun van RedNed om dit niet wat handiger aan te pakken want dit gaat zonder meer leden kosten.
Een gevaarlijke actie als er meerdere organisaties zijn die geinteresseerd zijn in bemensen van strandwachtposten.

Kees  8)


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2011, 15:18:47
Is er al wat bekend over de nieuwe lifeguard lijn want ik ben heel benieuwd hoe die nieuwe opleiding gaat verlopen? Zijn er uberhaupt al brigades die deze nieuwe diploma's dit jaar in kunnen/gaan voeren?

Zie http://www.reddingsbrigade.nl/opleidingen/waterhulpverlening/publicaties bij de P voor de PvB eisen voor junior Lifeguard/Lifeguard/Senior Lifeguard.

De overgangsregeling is volgens mij wel duidelijk, die staat helemaal op de site van RN....
 
Zie http://www.reddingsbrigade.nl/opleidingen/publicaties/588

Wat betreft daadwerkelijke opleidingen/examens heb ik nog niets gehoord.
Wel dat er dit jaar in friesland ineens extreem veel aanmeldingen zijn voor de opleiding opstapper...
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2011, 13:08:21
Het probleem wordt de gediplomeerde strandwachters zonder opstapper diploma.
Mijns inziens een enorme miskleun van RedNed om dit niet wat handiger aan te pakken want dit gaat zonder meer leden kosten.
Een gevaarlijke actie als er meerdere organisaties zijn die geinteresseerd zijn in bemensen van strandwachtposten.

Kees  8)

Deze snap ik niet? wat verandert er dan en wat heeft dat voor invloed op ledenaantallen en bemensen van posten?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2011, 13:22:14
Ik ben trouwens gisteren op de beleidsvoorbereidende vergadering geweest van het bestuur van RN. Dit is een avond voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering waarop het bestuur alvast uitlegt waar ze in de ALV mee gaan komen en waar meer tijd is om vragen te stellen en te discussieren. Het bestuur kan zo de stemming peilen over de voorgenomen besluitpunten en de leden kunnen wat informeler met het bestuur over de plannen spreken dan dat in de grote vergadering mogelijk is.

Ik werd hier enorm verrast door de voortgang die op een aantal punten is geboekt! Een van de kanttekeningen was dan ook dat het bestuur best wat meer haar successen mag vieren en deze ook moet communiceren naar buiten. Ze hebben nu vaak de neiging om communicatie uit te stellen omdat ze groot nieuws verwachten, maar als dat dan uitblijft wordt het kleine nieuws ook niet gebracht.

Zo is er een coordinator C2000 in dienst gekomen bij de bond die binnenkort zijn plannen presenteert voor de uitrol. Zijn er al heel veel positieve dingen voortgekomen uit de samenwerking met Interpolis, waar we nu niks van zien, maar waar we met z'n allen in de toekomst profijt van hebben. Zij hebben onder andere alles doorgelicht: juridisch, financieel, organisatorisch, communicatie. En op al deze punten concrete verbetervoorstellen gedaan waarbij zij ook nog de ondersteuning, financiering en monitoring gaan verzorgen. Verder zijn er al 3 'officiele' RVR's met een overeenkomst met de Veiligheidsregio, waarvan er 2 ook al een officiele coordinator hebben. Het OvD-Red profiel is gereed. Er ligt een heel concreet Plan van Aanpak voor het laatste deel van de nieuwe opleidingen. Voor de zomer worden de betrokken brigades nog uitgenodigd voor de kickoff van een digitaal registratiesysteem (voor de hulpverleningscijfers). En de rest heb ik allemaal niet meer zo onthouden, maar genoeg leuks in ieder geval.

Ik vond het een zeer positieve bijeenkomst en heb echt het idee dat alles nu in een stroomversnelling komt en heel veel zaaiwerk van de afgelopen jaren nu geoogst kan worden.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2011, 00:21:09
Deze snap ik niet? wat verandert er dan en wat heeft dat voor invloed op ledenaantallen en bemensen van posten?

In de nieuwe basisdiploma's volgens de lifeguardlijn zit een component varend redden als bemanningslid. Oude KNBRD diploma's A en B (zowel strand als binnenwater) kunnen volgens de overgangsregeling alleen omgezet worden tot een volledig lifeguarddiploma indien men ook het KNBRD opstapper diploma of tenminste de module bemanningslid kan overleggen. Of dat men de betreffende nieuwe PvB hiervoor gaat halen (duurder).

Van leden van brigades waar men niet met de bondsdiploma's meedeed of geheel niets aan varend redden doet is na 1 sept 2012 het oude diploma waardeloos als men niet alsnog voor die datum het oude varend redden papiertje van de bond gaat halen of alsnog een nieuwe PvB meedoet.

Vooral heel erg knullig voor diegenen die al lang een strandwachtdiploma bezitten vanuit de tijd dat dit opstappergedeelte nog een vast onderdeel was van het examen.
Ik merk dat een flink aantal oudere leden niet is gemotiveerd om aan een onzinnig examen mee te doen en gezien de diploma eisen die worden gesteld in de Blauwe Vlag en ILSE normen (diploma volgens landelijke norm) in de toekomst zodoende niet meer ingeroosterd kunnen worden.

Kees  8)