Ik ben trouwens gisteren op de beleidsvoorbereidende vergadering geweest van het bestuur van RN. Dit is een avond voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering waarop het bestuur alvast uitlegt waar ze in de ALV mee gaan komen en waar meer tijd is om vragen te stellen en te discussieren. Het bestuur kan zo de stemming peilen over de voorgenomen besluitpunten en de leden kunnen wat informeler met het bestuur over de plannen spreken dan dat in de grote vergadering mogelijk is.
Ik werd hier enorm verrast door de voortgang die op een aantal punten is geboekt! Een van de kanttekeningen was dan ook dat het bestuur best wat meer haar successen mag vieren en deze ook moet communiceren naar buiten. Ze hebben nu vaak de neiging om communicatie uit te stellen omdat ze groot nieuws verwachten, maar als dat dan uitblijft wordt het kleine nieuws ook niet gebracht.
Zo is er een coordinator C2000 in dienst gekomen bij de bond die binnenkort zijn plannen presenteert voor de uitrol. Zijn er al heel veel positieve dingen voortgekomen uit de samenwerking met Interpolis, waar we nu niks van zien, maar waar we met z'n allen in de toekomst profijt van hebben. Zij hebben onder andere alles doorgelicht: juridisch, financieel, organisatorisch, communicatie. En op al deze punten concrete verbetervoorstellen gedaan waarbij zij ook nog de ondersteuning, financiering en monitoring gaan verzorgen. Verder zijn er al 3 'officiele' RVR's met een overeenkomst met de Veiligheidsregio, waarvan er 2 ook al een officiele coordinator hebben. Het OvD-Red profiel is gereed. Er ligt een heel concreet Plan van Aanpak voor het laatste deel van de nieuwe opleidingen. Voor de zomer worden de betrokken brigades nog uitgenodigd voor de kickoff van een digitaal registratiesysteem (voor de hulpverleningscijfers). En de rest heb ik allemaal niet meer zo onthouden, maar genoeg leuks in ieder geval.
Ik vond het een zeer positieve bijeenkomst en heb echt het idee dat alles nu in een stroomversnelling komt en heel veel zaaiwerk van de afgelopen jaren nu geoogst kan worden.