Zuurstof toedienen in Rode Kruis Vlaanderen (België)

Auteur Topic: Zuurstof toedienen in Rode Kruis Vlaanderen (België)  (gelezen 3221 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

BeRzEcKeR

• Ambulancier, Verzorging RK
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 29 maart 2011, 19:24:00
Dag iedereen

ik ga morgen m'n laatste examenpunten afleggen om de sanitaire bekwaamheid verzorging te hebben.

Maar ik zit al zeer lang met vragen over het toedienen van zuurstof. Iedere instructeur heeft daar zo z'n eigen mening over, en in onze cursus wordt er vermeld dat alleen een arts dit mag toedienen, maar dat jij als hulpverlener je verantwoordelijkheid moet nemen als deze er niet is. :-\

Maar, wanneer geeft je dan zuurstof, want in de cursus wordt mooi in detail uitgelegd hoe zuurstof moet toegediend worden, maar niet wanneer dit moet gebeuren.

In het geval van een CO - vergiftiging neem ik aan dat er zeker zuurstof moet gegeven worden, in het geval van hyperventilatie zeker niet. Maar hoe zit het bij de rest? (En dan in het bijzonder bij een klaplong.)

Ik weet dat er al discussies zijn over zuurstof toedienen op andere pagina's, maar ik besloot het nog eens expliciet te vragen op de pagina's van het Rode Kruis.

MVG

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2011, 10:40:38
Er is al een hoop over geschreven een tijd terug. Patiënten met sinds langere tijd COPD blaas je in een ademstilstand als je te scheutig bent met de zuurstof, verder kan het, met de gebruikelijke voorzorgen in acht, weinig kwaad.

Maar goed, als er geen protocollen voor zijn, wordt het inderdaad lastig inschatten.
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2011, 13:30:17
In de acute situatie kan zuurstof weinig kwaad, al gaan er steeds meer stemmen op die zeggen dat te veel zuurstof ook niet goed is en dat er dus op basis van ondermeer saturatie (wanneer die betrouwbaar is) zuurstof gegeven kan worden.

COPD patienten die te lang aan de zuurstof liggen kunnen CO2 gaan stapelen wat dodelijk kan zijn, maar dat is niet iets wat optreedt in de 5 tot 15 minuten dat het duurt alvorens er een ambulance ter plaatse is (uitzonderingen daargelaten)

Een goede indicatie voor zuurstoftoediening kunnen bijvoorbeeld ook duikongevallen zijn, (al gebruik je zuurstof bij bijvoorbeeld decompressieziekte niet primair om meer zuurstof in het lichaam te krijgen.)

Wanneer je goed bent in medisch engels heb ik wel een mooie richtlijn voor je op dat gebied:
http://www.brit-thoracic.org.uk/Portals/0/Clinical%20Information/Emergency%20Oxygen/Emergency%20oxygen%20guideline/THX-63-Suppl_6.pdf

Meer toelichting en wat correcties op dit document vind je hier:
http://www.brit-thoracic.org.uk/clinical-information/emergency-oxygen/emergency-oxygen-use-in-adult-patients.aspx
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2011, 15:18:12
Noot: de belgische ambulance situatie is natuurlijk ook anders dan de onze in NL.

Wat zegt Up to date over de COPD-er die zuurstof krijgt:
Citaat
Management of acute exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease:
Adequate oxygenation must be assured, even if it leads to acute hypercapnia. Hypercapnia is generally well tolerated in patients whose arterial carbon dioxide tension (PaCO2) is chronically elevated. However, mechanical ventilation may be required if hypercapnia is associated with depressed mental status, profound acidemia, or cardiac dysrhythmias.
en:
Citaat
Use of oxygen in patients with hypercapnia   
Viewed from the standpoint of reducing dyspnea and the work of breathing, the slight reduction in ventilatory drive is actually one of the goals of treatment with oxygen. The dramatically increased ventilatory drive in patients with ARF cannot be sustained for a long period of time in a patient with a mechanically disadvantaged respiratory system without the risk of developing respiratory muscle fatigue.

www.uptodate.com

Cochrane review:
Citaat
Oxygen therapy in the pre-hospital setting for acute exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease
People with Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) are prone to sudden episodes where their symptoms become worse and oxygen levels may fall. Initial treatment during these episodes usually includes oxygen, but this may cause a rise in the carbon dioxide levels that can be dangerous. This review could not find any evidence to indicate the safest way to provide oxygen treatment in this circumstance.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

BeRzEcKeR

• Ambulancier, Verzorging RK
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2011, 21:23:19
Bedankt iedereen.

Alles is gisteren goed afgelopen en ik ben geslaagd :D

p.i.m.

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2011, 12:53:48
Natuurlijk gefeliciteerd, dat je met de aangeleerde kennis en vaardigheden veel mensen zal helpen in nood. O0 098uo
pim