Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?

Auteur Topic: Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?  (gelezen 71397 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #120 Gepost op: 11 juni 2014, 17:03:14
Ach ja. De introductie van de verkeersregelaar was een zegen voor de politie. Men kon die tijdvretende transportbegeleidingen waarbij men het meest voor of achter een vrachtauto moest rijden eindelijk overgeven aan een daartoe gespecialiseerd bedrijf, want voor of achter een vrachtauto rijden kon een bedrijf immers ook wel. Vervolgens was het ook wel verdraaid handig dat die mannen - vrouwen waren er nog niet zo gek veel destijds - hier of daar bij een evenement of werk een beetje konden bijklussen. Reden genoeg voor een aantal slimmerikken om een verkeersregelaarsbedrijf op te richten, die zich volledig richtten op het assisteren van de politie bij het regelen van het verkeer. En dat ging super, want er was nog voldoende politie en de verkeersregelaars hoefden alleen maar te assisteren.

Hierna ontstonden de problemen waarmee we vandaag de dag te maken hebben. De politie liet steeds meer over aan die professionele verkeersregelaars, en de overheden en aannemers zagen hier het (kosten)voordeel ook wel van in. Toen daarna ook nog eens de markt praktisch volledig werd vrijgegeven, was het hek van de dam. Nu kunnen alle meer-of-minder-briljante slimmerikken een verkeersregelaarsbedrijf beginnen en tegen bodemprijzen verkeersregelaarsdiensten aanbieden, en daarbij niet zelden een personeelsbestand aanleggen met mensen die nauwelijks in staat zijn om daadwerkelijk verkeer te regelen.

Het ultieme gevolg is dus nu dat weggebruikers praktisch op iedere straathoek een verkeersregelaar tegenkomen, waarvan het gros er staat zonder dat hij/zij enige kennis van zaken heeft waarom hij/zij er staat en wat hij/zij er moet doen. Hierdoor is het vertrouwen in de verkeersregelaar gedaald tot een historisch dieptepunt ("een verkeersregelaar staat er voor niets"). Echter, in plaats dat de sector zichzelf probeert op te richten en hun eigen imago probeert te herstellen (dus het vroegere imago "een verkeersregelaar staat er voor iets zinvol"), gaat men vragen om de bevoegdheid tot het uitschrijven van boetes. Ofwel, men probeert autoriteit af te dwingen in de vorm van sancties in plaats van autoriteit af te dwingen in de vorm van optreden.

En ja, dat ligt niet aan de individuele verkeersregelaar zelf, want hij/zij kan er weinig aan doen. Dat ligt met name aan de overheden, de politie, de aannemers en de verkeersregelaarsbedrijven zelf. Zolang er voor ieder onzinnig klusje en met zinloze instructies verkeersregelaars op straat worden geparkeerd, zal het vertrouwen niet toenemen, eerder afnemen. Het laten uitschrijven van boetes om dergelijke onzinnige inzetten "goed te praten" richting weggebruiker laat in mijn ogen de zaak alleen nog maar escaleren. Zodat er twee jaar na de introductie van de boete-schrijvende verkeersregelaar ook gaat worden gepraat over bewapening omdat de agressie opeens is toegenomen. Goh, ra-ra hoe zou het komen....?  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #121 Gepost op: 11 juni 2014, 17:17:52
Tja, hoewel ik het in grote lijnen eens ben met jouw visie, ben ik daarintegen wel voorstander van de schrijvende VKR.
Doch, niet in de huidige staat, immers zijn de meeste daar niet geschikt voor (Niet rottig bedoeld, doch realiteit).
Waarom ben ik voorstander? De wetgeving geeft aan dat de aanwijzing van de VKR boven de tekens en regels van het RVV gaan, doch kunnen mensen die daar lak aan hebben niet aangepakt worden.
Ja....KAN wel....zal elke OvJ zeggen.....doe aangifte en we gaan vervolgen.....doch zit er een hiaat in de wetgeving....de snede "Elk teken als zodanig begrepen".....  >:(
Dus ik negeer een VKR, deze doet met 5 verkeersregelaars als getuige aangifte....en het enige wat ik hoef te zeggen is"Tja, ik had het teken als zodanig niet begrepen"
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #122 Gepost op: 11 juni 2014, 17:25:30
Citaat van: VKRC link=msg=1275892 date=1402499872
Tja, hoewel ik het in grote lijnen eens ben met jouw visie, ben ik daarintegen wel voorstander van de schrijvende VKR.
Doch, niet in de huidige staat, immers zijn de meeste daar niet geschikt voor (Niet rottig bedoeld, doch realiteit).
Waarom ben ik voorstander? De wetgeving geeft aan dat de aanwijzing van de VKR boven de tekens en regels van het RVV gaan, doch kunnen mensen die daar lak aan hebben niet aangepakt worden.
Ja....KAN wel....zal elke OvJ zeggen.....doe aangifte en we gaan vervolgen.....doch zit er een hiaat in de wetgeving....de snede "Elk teken als zodanig begrepen".....  >:(
Dus ik negeer een VKR, deze doet met 5 verkeersregelaars als getuige aangifte....en het enige wat ik hoef te zeggen is"Tja, ik had het teken als zodanig niet begrepen"
Wat is hier in het verschil met andere verkeersovertredingen? Hier wordt toch ook alleen tegen opgetreden als deze door een OA worden waargenomen? Moet iedereen dan maar bonnen kunnen schrijven?
Overigens ben ik het compleet eens met Lt. Col. Me


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #123 Gepost op: 11 juni 2014, 17:29:44
Uiteraard zou deze taakstelling bij OA moeten blijven liggen.....maar dan zullen ze daar wel wat mee moeten gaan doen, dat is nu niet het geval.
Let wel, dit is nodig SAMEN met een aanpassing van de markt zoals deze er nu bij ligt.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #124 Gepost op: 11 juni 2014, 17:51:49
Citaat van: -Joost- link=msg=1275861 date=1402487963
Ik kom met m'n goede gedrag mijn eigen kunstje uitvoeren op plaats X die achter een afzetting ligt. Er staat een verkeersregelaar voor de straat met plek X, zijn kunstje is verkeer, dan verwacht ik dat deze meneer mij keurig gaat uitleggen wat dan wel de bedoeling is. Zo niet, dan ga ik het zelf wel regelen ::)

Ik heb het overigens niet over een ad hoc situatie, maar een weken durende situatie waarbij honderden mensen 24/7 van en naar plaats X moeten. Als je niet als professional kan communiceren met weggebruikers (verbaal en non-verbaal) en oplossingsgericht kan werken, ben je een veiligheidspoppetje. Ik hou niet van nutteloze veiligheidspoppetjes... Kan je net zo goed een verkeersbord neerzetten, kost een stuk minder..

Bij werken die ver van te voor gepland zijn staat vaak een omleidingsroute, moet ik dan voor VVV kantoor gaan spelen omdat men deze niet wil lezen? Omdat men meer bezig is met andere dingen dan het verkeer?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #125 Gepost op: 11 juni 2014, 18:09:51
Citaat van: HIT link=msg=1275900 date=1402501909
Bij werken die ver van te voor gepland zijn staat vaak een omleidingsroute, moet ik dan voor VVV kantoor gaan spelen omdat men deze niet wil lezen? Omdat men meer bezig is met andere dingen dan het verkeer?

De mogelijke andere routes waren tegelijkertijd afgesloten of stonden niet aangegeven, voor andere mogelijkheden zou je het halve RVV moeten overtreden. Na een week poppenkast was het wel ineens mogelijk om door te rijden. Daarbij iedere ochtend de vertoning dat de VKR kwaad wordt omdat je rustig je auto langs de kant zet en je raampje omlaag draait en zich vervolgens moet excuseren als hij een  legitimatiepas onder z'n neus krijgt. Om vervolgens soms nog een aantal keer hetzelfde te herhalen op andere kruisingen, met als resultaat dat iedereen het wel een beetje gezien heeft en gewoon "asociaal" doorrijdt en daarbij even met z'n pasje zwaait...  ::)

Het ligt er uiteraard helemaal aan wat voor persoon er staat en hij is daarbij ook afhankelijk van wat er allemaal gecommuniceerd/geregeld is. Ik ben echter wel van mening dat je als verkeerszaken komt regelen het wel dusdanig moet organiseren dat er niet één complete chaos ontstaat. Daarbij hoort ook een stukje verbaal advies c.q. aanwijzingen op een respectvolle toon, zo praat ik namelijk ook.. Ondanks dat ik net een hectische dienst erop heb zitten en zelf wellicht een significante hoeveelheid gezeik heb moeten aanhoren.. O0


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #126 Gepost op: 12 juni 2014, 00:07:38
Bij afsluitingen waarbij er veilig gestopt kan worden zonder hinder te veroorzaken en zonder de VKR van regelen af te houden wil ik automobilisten best te woord staan en hen zo goed mogelijk te helpen.
Maar rijdt gewoon door als je een aanwijzing krijgt op bijvoorbeeld een kruising  >:(
Niets is irritanter dan mensen die rustig 20 borden voorbij rijden om vervolgens alles op te houden omdat men "plotseling" een afzetting tegen komt en het niet meer weet. Dan ben ik ook meteen minder vriendelijker (doch nogsteeds correct)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #127 Gepost op: 12 juni 2014, 00:34:16
Citaat van: VKRC link=msg=1275892 date=140249987
Waarom ben ik voorstander? De wetgeving geeft aan dat de aanwijzing van de VKR boven de tekens en regels van het RVV gaan, doch kunnen mensen die daar lak aan hebben niet aangepakt worden.
Ja....KAN wel....zal elke OvJ zeggen.....doe aangifte en we gaan vervolgen.....doch zit er een hiaat in de wetgeving....de snede "Elk teken als zodanig begrepen".....  >:(
Dus ik negeer een VKR, deze doet met 5 verkeersregelaars als getuige aangifte....en het enige wat ik hoef te zeggen is"Tja, ik had het teken als zodanig niet begrepen"

Daar veranderd zelf mogen schrijven niets aan. Dan krijg je alleen een bezwaarschrift 'had het niet begrepen'. Einde zaak.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #128 Gepost op: 12 juni 2014, 00:46:48
Waarom zou ik als VKR moeten weten hoe jij je weg moet vervolgen? Als de weg is afgesloten door middel van een betonnen afzetting ga jij de afzetting toch ook niet om opheldering vragen?
Weer allemaal uitvluchten om als weggebruiker niet zelf een andere weg te hoeven kiezen. Volg gewoon een aanwijzing op, dat levert minder verkeershinder op. Ja dat kost je iets meer tijd om zelf een weg te vinden, maar levert minder gevaar op. Oh wacht ff, daar gaat dit hele topic over. Dat de meeste mensen alleen maar belangrijk vinden hoe ze zelf ergens moeten komen en daarbij omdat het toch geen verdere problemen oplevert de VKR als voetveeg zien.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1276052 date=1402526056
Daar veranderd zelf mogen schrijven niets aan. Dan krijg je alleen een bezwaarschrift 'had het niet begrepen'. Einde zaak.

Klopt, maar voor een BOA en AO geldt wel weer de regel die gehanteerd worden door OvJ en rechter dat zijn/haar vaststelling zwaarder weegt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #129 Gepost op: 12 juni 2014, 01:53:32
Ik heb trouwens nooit geweten dat in wegenverkeerswet staat dat je aanwijzingen van een VKR op moet volgen. Dacht dat deze bevoegdheid alleen voor agenten was en dat de VKR alleen ondersteunend was. Misschien is dit ook het probleem met de meeste mensen want die denken dat alleen agenten die bevoegdheid hebben
Maar dan moet ik ook wel zeggen dat als je als VKR het verkeer wil regelen je in ieder geval de verkeersregels kent en duidelijk met dezelfde gebaren als de politie werkt. Zie nu vaak genoeg dat de VKR het op zijn eigen manier doet. En dan het uniform, dat is vaak zo'n hesje met de ene keer VKR erop en de andere keer zijn het gesponsorde hesjes met reclames erop. Dat straalt dan ook niet echt gezag uit. Laat de sector nu eerst eens een landelijk uniform ontwikkellen en zeer goed opgeleide mensen inzetten die gezag uitstralen en eventueel een campagne dat de mensen weten dat je wettelijk verplicht bent de aanwijzing op te volgen dan denk ik dat het niet nodig is om de VKR bonnen uit te laten schrijven