Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?

Auteur Topic: Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?  (gelezen 70769 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #130 Gepost op: 12 juni 2014, 09:17:06
Citaat van: jelte link=msg=1276060 date=1402530812
Ik heb trouwens nooit geweten dat in wegenverkeerswet staat dat je aanwijzingen van een VKR op moet volgen. Dacht dat deze bevoegdheid alleen voor agenten was en dat de VKR alleen ondersteunend was. Misschien is dit ook het probleem met de meeste mensen want die denken dat alleen agenten die bevoegdheid hebben
Dit wordt al meer dan 20 jaar als dusdanig ook gegeven bij autotheorie, daarvoor ook al alleen toen had je alleen maar de VKR die uitzonderlijk transport begeleide.

Citaat van: jelte link=msg=1276060 date=1402530812
Maar dan moet ik ook wel zeggen dat als je als VKR het verkeer wil regelen je in ieder geval de verkeersregels kent en duidelijk met dezelfde gebaren als de politie werkt. Zie nu vaak genoeg dat de VKR het op zijn eigen manier doet.
Terwijl juist de meeste professionele VKR's wel de juiste gebaren gebruikt. Niet voor niets is een veel gehoorde uitspraak van de agenten die het examen afneemt "Sta niet te molenwieken als een agent!". Denk eerder dat hier mee speelt dat mensen beter opletten als er een agent staat, die kost geld als je iets verkeerd doet.


Citaat van: jelte link=msg=1276060 date=1402530812
En dan het uniform, dat is vaak zo'n hesje met de ene keer VKR erop en de andere keer zijn het gesponsorde hesjes met reclames erop. Dat straalt dan ook niet echt gezag uit. Laat de sector nu eerst eens een landelijk uniform ontwikkellen en zeer goed opgeleide mensen inzetten die gezag uitstralen en eventueel een campagne dat de mensen weten dat je wettelijk verplicht bent de aanwijzing op te volgen dan denk ik dat het niet nodig is om de VKR bonnen uit te laten schrijven
Het enige dat is beschreven door de overheid waaraan een VKR is te herkennen is dat hesje. En het is er maar 1 die is beschreven in : http://wetten.overheid.nl/BWBR0025299/geldigheidsdatum_12-06-2014
Zie bijlage 2.

Maar jij staat niet alleen in die mening dat er een landelijk gelijkend uniform zou moeten komen, hier schuilt echter een probleem in. Veel VKR's zijn werknemers die een extra opleiding hebben gehad voor het verkeerregelen. Deze hebben vaak al kleding aan die is voor geschreven vanuit een bestek ( hetzij via RWS regels of CROW ). Die zouden dan dus ter plekke moeten omkleden en dat is vaak niet wenselijk omdat hun taken afwisselend zijn. Een goed voorbeeld hiervan ben ik zelf, ik plaats een afzetting waarbij oranje kleding verplicht is ( ja ik weet je ziet andere kleuren maar het CROW en RWS schrijven oranje voor de wegen voor ) daarnaast regel ik ook het verkeer bij mijn eigen afzettingen die ik geplaatst heb. Dan heb ik dus een oranje broek aan, als er een landelijke regel komt dat deze een andere kleur moet hebben ben ik dus op dagen meerdere malen bezig mij om te kleden wat niet praktisch is.

Met betrekking tot het voorlichten, daar ben jij dus zelf al een voorbeeld van dat dat niet werkt.  Er zijn al meerdere campange's geweest om dit publikelijk te maken.
En als je de laatste jaren het nieuws een beetje hebt gevolgd en de diverse keren hebt kunnen vernemen dat er een VKR is aangereden of mishandeld dan had je ook geweten dat aanwijzingen van een VKR dienen te worden opgevolgd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 12 juni 2014, 09:32:02
Hierin duidt wel weer de typisch Nederlandse insteek van de automobilist (fietser, voetganger); regels gelden voor iedereen behalve voor mij, als het mij uitkomt.
Het bewust achterlangs een VKR rijden "omdat hij niet goed zijn werk doet". Het is niet aan de weggebruiker om de acties en inzet van een VKR in twijfel te trekken, die staat daar met reden en die reden hoef je niet uit te leggen. Ja nee, tegen de gemiddelde Nederlander wel "en wie denk jij regelaartje wel niet dat je bent want IKKKK moet DAAR in..." , snapt U? Had daar een agent gestaan, van 1 streep tot bloemkool had niemand het het lef gehad om erin te rijden. Maar een VKR, ach, geef een grote bek of rij hem omver, als ik maar op tijd thuis ben, boeien!

Dit is een voorbeeld van de tanende mentaliteit van weggebruikers en gemeenschap in het algemeen. Regels? Who needs them in this egotystical country!


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #132 Gepost op: 12 juni 2014, 10:33:11
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1276090 date=1402558322
Hierin duidt wel weer de typisch Nederlandse insteek van de automobilist (fietser, voetganger); regels gelden voor iedereen behalve voor mij, als het mij uitkomt.
Het bewust achterlangs een VKR rijden "omdat hij niet goed zijn werk doet". Het is niet aan de weggebruiker om de acties en inzet van een VKR in twijfel te trekken, die staat daar met reden en die reden hoef je niet uit te leggen. Ja nee, tegen de gemiddelde Nederlander wel "en wie denk jij regelaartje wel niet dat je bent want IKKKK moet DAAR in..." , snapt U? Had daar een agent gestaan, van 1 streep tot bloemkool had niemand het het lef gehad om erin te rijden. Maar een VKR, ach, geef een grote bek of rij hem omver, als ik maar op tijd thuis ben, boeien!

Dit is een voorbeeld van de tanende mentaliteit van weggebruikers en gemeenschap in het algemeen. Regels? Who needs them in this egotystical country!
Toppie, je had het niet beter kunnen verwoorden, kort en krachtig. O0 098uo


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #133 Gepost op: 12 juni 2014, 12:59:29
Ach ja. De regels in Nederland. En dat het voor iedereen geldt behalve voor mij, als het mij zo uitkomt. Ook dat heeft een historische oorzaak, en niet alleen voor wat betreft verkeersregelaars.

In de loop der tijd heeft de wereld en de techniek zich steeds verder ontwikkeld, vaak ten goede en soms ten slechte. Echter zijn er dan telkens weer mensen die menen dat bepaalde ontwikkelingen "geregeld" moeten worden. Vaak moet dat ook wel, om bepaalde ontwikkelingen in goede banen te leiden. Maar vaak worden er ook regels gemaakt waar men vraagtekens kan plaatsen bij de effectiviteit. En wat krijg je dan? Mensen zien het nut en effect van de betreffende regel niet, en gaan de regel dan overtreden. Dan kun je als regelmaker drie dingen doen: ofwel je schrapt de regel, ofwel je past de regel aan zodat nut en effect weer duidelijk is, ofwel je gaat de regel afdwingen door handhaving. De weldenkende regelmaker zal voor de eerste of tweede optie kiezen, de volhardende regelmaker kiest voor de derde optie.
En in het laatste geval wordt de beleving van het nut en effect echt niet beter, integendeel. Mensen worden nog meer aangespoord om de grenzen op te zoeken, omdat de werkelijkheid niet aansluit bij de regel.

Wat voorbeeldjes? Dat kan.
De maximumsnelheid in verhouding tot de weginrichting. Bij een bord 80 mag je niet harder dan 80 km/u. Als die weg er vervolgens uitziet en ingericht is als een autosnelweg, dan is het nut en effect van de regel "max. 80 op deze weg" volstrekt onduidelijk. Dan kunnen we besluiten de weg te versmallen of de maximumsnelheid te verhogen, maar nee, we planten trajectcontrole op deze weg.
De nieuwe regels voor OGS op hulpdienstvoertuigen. De regels schrijven precies voor wat je allemaal aan spullen op je dak moet hebben. De gebruikers in de praktijk zien het nut en effect niet van deze beperkende regelgeving. Dan kan men dus de regel laten vervallen of op een andere manier opschrijven (bijv. minimumeis i.p.v. maximumeis?), maar nee, we houden ons stug aan de regels en accepteren slechtere zichtbaarheid.

En hoe zit dat nu met de verkeersregelaar? De regel is simpelweg dat weggebruikers de aanwijzingen moeten opvolgen. Dat was altijd volkomen duidelijk, omdat het nut en effect van een verkeersregelaar duidelijk was. Stond er ergens een verkeersregelaar, dan stond deze er niet voor niets. Stond er ergens een agent, dan stond deze er ook niet voor niets. Deze beleving is tegenwoordig volledig omgedraaid. Staat er nu ergens een agent aanwijzingen te geven, dan staat deze er niet voor niets. Staat er nu ergens een verkeersregelaar, dan is er in het grootste deel van de gevallen helemaal niets aan de hand. De beste man of vrouw staat er tegenwoordig omdat Willem Wegwerker volgens de regels zijn hand niet meer mag opsteken. En dus komt er een verkeersregelaar die het gros van de tijd niets te doen heeft. En dit wordt door alle weggebruikers gezien. Kijk, daar staat er weer ééntje met de handen in de zak, er is weer niks aan de hand. En als de weggebruiker dan eens wel bij een situatie komt waar er echt iets aan de hand is, dan denkt de weggebruiker automatisch dat er niets aan de hand is. Kijk, daar staat weer zo'n mannetje te zwaaien, er zal hier ook wel niets aan de hand zijn! Let maar eens op hoe vaak er ergens een verkeersregelaar staat die echt niet gemist zou zijn. Op het forum staan er al filmpjes genoeg van.

Nogmaals, dat heeft de hele branche, inbegrepen de wegbeheerders, politie en aannemers, zelf kapot gemaakt. Dat voor ieder onzinnig klusje een verkeersregelaar moet komen opdraven, draagt simpelweg bij aan dat negatieve beeld van de weggebruiker. We moeten stoppen met de verkeersregelaar als een wondermiddel of juist een veiligheidspoppetje te zien. En dat betekent ook dat we moeten stoppen met bij iedere afzetting automatisch een C-01 op de weg te flikkeren als dat zo uitkomt. Want voor C-01'tjes geldt hetzelfde als voor de verkeersregelaar: in de ogen van de weggebruiker staan die er ook voor niets en dat is op dezelfde manier gegroeid.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #134 Gepost op: 13 juni 2014, 06:14:07
Mee eens.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #135 Gepost op: 14 juni 2014, 14:01:25
Citaat van: HIT link=msg=1275370 date=1402405330
Fout, de VKR bedrijven zouden zelf die regel al moeten stellen. En anders de overheid, welke deze eigenlijk al heeft gedaan in de arbeidstijden wet die door geen enkel VKR bedrijf wordt gevolgd. Tijdens de pauze van een VKR zou er een VKR het werk moeten kunnen overnemen, dat kan niet als je alleen op een klus bent.

Jij kijkt alleen in de Arbeidstijdenwet, waar inderdaad in staat dat elke werknemer van 18 jaar of ouder die een dienst van meer dan 5,5 uur draait, recht heeft op pauze. Maar heb jij ook wel eens in het ArbeidstijdenBesluit gekeken, en dan in het bijzonder artikel 4.6.1.a.?

"Artikel 5:4, tweede en derde lid, van de wet is niet van toepassing, indien:
a. de werknemer werkzaamheden verricht zonder enig direct contact met een andere werknemer die vergelijkbare werkzaamheden verricht,..."


http://wetten.overheid.nl/BWBR0007687/#Hoofdstuk4_46


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #136 Gepost op: 14 juni 2014, 15:03:49
Citaat van: scorpio link=msg=1276762 date=1402747285
Jij kijkt alleen in de Arbeidstijdenwet, waar inderdaad in staat dat elke werknemer van 18 jaar of ouder die een dienst van meer dan 5,5 uur draait, recht heeft op pauze. Maar heb jij ook wel eens in het ArbeidstijdenBesluit gekeken, en dan in het bijzonder artikel 4.6.1.a.?

"Artikel 5:4, tweede en derde lid, van de wet is niet van toepassing, indien:
a. de werknemer werkzaamheden verricht zonder enig direct contact met een andere werknemer die vergelijkbare werkzaamheden verricht,..."


http://wetten.overheid.nl/BWBR0007687/#Hoofdstuk4_46

En er staat ook:
3. Toepassing van dit artikel is uitsluitend mogelijk bij collectieve regeling. Elk beding waarbij wordt afgeweken van de vorige zin of tweede lid, is nietig.

Dus is mijn vraag als VKR-leek: is het afwijken van de Arbeidstijdenwet voor verkeersregelaars collectief geregeld?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #137 Gepost op: 15 juni 2014, 22:33:41
Ik ga mee met de uiteenzetting van Lt. Col Me; de opstelling van de vkr zorgt ervoor dat zijn/haar aanwijzingen worden opgevolgd. Ik kon regelmatig vkr's tegen die als een zoutzak op een lokatie zijn en dan af en toe iets onduidelijks wapperen naar een verkeersdeelnemer.
De eerste zou, ooit, als, de bevoegdheid tot schrijven mogen krijgen. De tweede zou als suppoost in een museum aan de slag kunnen.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #138 Gepost op: 20 juni 2014, 13:53:25
Nu staat er in de PZC van gisteren toevallig een stukje over verkeersregelaars. Hier staat:

Citaat
Volgens artikel 82 van het RVV 1990 zijn weggebruikers verplicht de aanwijzingen van verkeersregelaars op te volgen. Doet een weggebruiker dit niet, dan kan de Verkeersregelaar aangifte doen. Voordat de politie proces-verbaal kan opmaken tegen de overtreder moet duidelijk zijn dat de Verkeersregelaar de aanwijzing correct heeft gegeven. Ook zal er ten minste één getuige moeten zijn.

Klopt dit, ik heb het niet zo verwoord in dit topic gezien.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #139 Gepost op: 20 juni 2014, 19:44:34
 Ja dat klopt.
Die getuige is dus nodig ter bevestiging van een duidelijk en correct teken.
Anders is het woord tegen woord
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV