Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?

Auteur Topic: Boetes uitschrijven door verkeersregelaar?  (gelezen 71448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #90 Gepost op: 28 mei 2014, 20:34:15
Het zou slimmer zijn dat de chauffeurs gewoon doen wat verwacht wordt van ze.
Dus ook het opvolgen van een VKR!!
En in dit geval betreft het een spoedreperatie waardoor mogelijk nog niet alle informatie al over alle lijnen zijn verspreid tot de eindpunten
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #91 Gepost op: 2 juni 2014, 08:49:22
Laten we het maar lekker houden zoals het nu is. Er zijn al teveel diensten met allemaal verschillende bevoegdheden. Het hele BOA verhaal daarnaast maakt het er echt niet meer transparant op. Er is geen land in de wereld die zoveel verschillende "handhavers" heeft als NL. Daarnaast als de VKR dat soort bevoegdheden zou krijgen ligt die hele branche direct op zijn gat want ik ben van mening dat ruim 90% van de VKR's onvoldoende kwalificaties heeft.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #92 Gepost op: 2 juni 2014, 09:39:36
Citaat van: DKAG link=msg=1272223 date=1401691762
Laten we het maar lekker houden zoals het nu is.
Dat betekend dus gewoon gevaarlijkere situatie's afwachten en dan er iets aan doen, daar is een spreekwoord voor. Iets met dichtgooien en koeien.  O0
Citaat van: DKAG link=msg=1272223 date=1401691762
Er zijn al teveel diensten met allemaal verschillende bevoegdheden. Het hele BOA verhaal daarnaast maakt het er echt niet meer transparant op. Er is geen land in de wereld die zoveel verschillende "handhavers" heeft als NL.
Eens, wat mij betrefd mogen de meeste handhavingsdiensten ook gewoon weer verder onder de vlag "gemeente politie" of "handhaving" standaard en ook met 1 uniform zonder afwijkende merktekens van gemeenten of andere overheden. Echter afschaffen nee, we moeten de pakkans vergroten zodat men zich aan de wet gaat houden.
Hier is de wetgever qua verkeersregelaars al wel slim geweest en duidelijk voorgeschreven wat een verkeersregelaar is zonder enige vorm van uitzonderingen.
Citaat van: DKAG link=msg=1272223 date=1401691762
Daarnaast als de VKR dat soort bevoegdheden zou krijgen ligt die hele branche direct op zijn gat want ik ben van mening dat ruim 90% van de VKR's onvoldoende kwalificaties heeft.
Ook mee eens, maar in dat geval zou het ook verstandig zijn om een betere poortschifting te houden. Nu geven gemeenten te makkelijk subsidie's voor het opleiden van een verkeersregelaar. Het lijkt soms op een "oh, u heeft geen diploma's? Dan leiden wij u op tot verkeersregelaar."
Maar ik kan u verzekeren dat er ook bedrijven zijn die uit liefde van het vak alleen maar met mensen werken die men vertrouwd en selecteert op kundigheid. ( Zelf weiger ik regelmatig mensen op mijn klussen omdat bevriende agenten en opleiders mij daarin adviseren. )  En dat dit werk deze mensen vaak onmogelijk of moeilijk wordt gemaakt door de slechte controle/pakkans van wegaso's.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #93 Gepost op: 2 juni 2014, 09:46:45
Er zijn inderdaad teveel verschillende soorten handhavers en zelfs bij handhaving van een stad zie je vaak niet het verschil tussen BOA en niet BOA. Hier loopt een BOA in 95% van de gevallen met een niet-BOA. Dan kan tenminste nog 1 iemand de bekeuring uitschrijven. Alleen is mijn vraag direct: Mag de BOA een bekeuring uitschrijven voor een overtreding als deze alleen door de niet-BOA is geconstateerd?

Ik denk niet dat je gevaarlijke situaties/aso weggedrag oplost door de VKR ook nog boetes te laten uitschrijven. Deze heeft (naar mijn idee) hier niet de tijd voor omdat de VKR bezig hoort te zijn met het regelen van het verkeer in een bepaalde situatie.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #94 Gepost op: 2 juni 2014, 09:58:14
Citaat van: HIT link=msg=1272227 date=1401694776
Dat betekend dus gewoon gevaarlijkere situatie's afwachten en dan er iets aan doen, daar is een spreekwoord voor. Iets met dichtgooien en koeien.  O0 Eens, wat mij betrefd mogen de meeste handhavingsdiensten ook gewoon weer verder onder de vlag "gemeente politie" of "handhaving" standaard en ook met 1 uniform zonder afwijkende merktekens van gemeenten of andere overheden. Echter afschaffen nee, we moeten de pakkans vergroten zodat men zich aan de wet gaat houden.
Hier is de wetgever qua verkeersregelaars al wel slim geweest en duidelijk voorgeschreven wat een verkeersregelaar is zonder enige vorm van uitzonderingen. Ook mee eens, maar in dat geval zou het ook verstandig zijn om een betere poortschifting te houden. Nu geven gemeenten te makkelijk subsidie's voor het opleiden van een verkeersregelaar. Het lijkt soms op een "oh, u heeft geen diploma's? Dan leiden wij u op tot verkeersregelaar."
Maar ik kan u verzekeren dat er ook bedrijven zijn die uit liefde van het vak alleen maar met mensen werken die men vertrouwd en selecteert op kundigheid. ( Zelf weiger ik regelmatig mensen op mijn klussen omdat bevriende agenten en opleiders mij daarin adviseren. )  En dat dit werk deze mensen vaak onmogelijk of moeilijk wordt gemaakt door de slechte controle/pakkans van wegaso's.

Ik heb niet gezegd dat er niets aan gedaan moet worden. Op dit moment als er zo'n situatie ontstaat waardoor in de ogen van de VKR een gevaarlijke situatie ontstaat, maar hij/zij niet de bevoegdheden heeft hier iets aan te doen, die instantie oproepen die wel kan/mag handelen. De NP of BOA-Handhaver dus op dit moment.
Ik heb ook niet gezegd dat de BOA's opgedoekt moeten worden, integendeel. Ben van mening dat de BOA steeds belangrijker aan het worden is, echter ontbreekt nog steeds die duidelijke plek in de maatschappij, acceptatie bij de burger, teveel ondeskundige BOA's, geen duidelijke landelijke uitstraling, etc etc. Ook al zijn er afspraken gemaakt met de VNG over de "Nieuwe BOA", ik zie er echt nog steeds te weinig van terug. Maar goed dat is een ander topic.

Over de VKR, prima vak en goed dat ze er zijn. De maatschappij heeft hier in principe veel aan. Verder optuigen naar een soort van "verkeerspolitie", nee.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #95 Gepost op: 2 juni 2014, 10:11:30
Er is geen land in de wereld die zoveel verschillende "handhavers" heeft als NL.

Oh jawel hoor, kijk maar eens naar de   USA. En dit zijn alleen de landelijke diensten..

De UK kan er ook er ook wat van. En daar hebben ze ook Verkeers Boa's, maar die zijn niet hetzelfde als verkeers regelaars.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


VKR Drenthe

  • Beroeps VKR
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #96 Gepost op: 2 juni 2014, 12:48:32
Persoonlijk ben ik tegen dat een VKR een bekeuring kan en mag uitschrijven, als zou het soms wel handig zijn. Meestal sta je alleen en moet je een getuige op zoeken die jou verklaring ondersteunt en vervolgens het papierwerk invullen. Ik heb het zelf 1x meegemaakt en het traject van aagfitfe met bijbehorende papierwinkel afgelegd. De reden was heel simpel ik laat niet mijn collega's ondersteboven rijden door een gast die niet op zijn beurt wil wachten. Bestuurder kreeg artikel 5 aan zijn broek alsmede 3 maand ontzegging van rijbewijs en 1 jaar voorwaardelijk en hij kon €500,- van zijn rekening afhalen. Maar dit even terzijde.

Ik denk zoals hierboven al is gezegd dat erkenning door de maatschappij al een hele goede stap in de richting is. Daar valt en staat ook mee hoe sommigen op een kruising staan. Sta je goed in de kleren en actief bezig kom je al beter over dan in je trainingspak met een hesje erover  (ik ken ze die het doen). dit soort figuren zou je direkt moet weren van de straat, in mijn ogen ben je dan niet serieus bezig. Dan zou je alweer een afsplitsing moeten maken tussen de beroeps en evenementen vkr, de ene in uniform en de ander in trainingspakje of iets dergelijks. Eenheid van tenue zou al meer uitstraling bieden dan nu bij verschillende evenementen zichtbaar is. Dit zal een behoorlijke opgave worden maar bij de politie lopen de beroeps en vrijwilligers ook in het zelfde pak. Dus zou het bij ons ook moeten kunnen.

Wanneer de overige bevolking weet wat wij doen en ons erkennen zal het er al een stuk aangenamer op worden. Rotte appels heb je er altijd tussen.
Mvg, Bert


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #97 Gepost op: 2 juni 2014, 13:48:03
Citaat van: zwelgje link=msg=1272242 date=1401696690
Oh jawel hoor, kijk maar eens naar de   USA. En dit zijn alleen de landelijke diensten..

De UK kan er ook er ook wat van. En daar hebben ze ook Verkeers Boa's, maar die zijn niet hetzelfde als verkeers regelaars.

Daar heb je zeker een punt. De situatie in de VS is heel wel wat anders dan in NL, alleen al vanwege de wijze waarop de VS als federale staat is ingericht.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #98 Gepost op: 2 juni 2014, 15:07:51
Citaat van: Bert69 link=msg=1272273 date=1401706112
Wanneer de overige bevolking weet wat wij doen en ons erkennen zal het er al een stuk aangenamer op worden. Rotte appels heb je er altijd tussen.

Ja, rotte appels houd je altijd. Maar hoe denk je dat de verschillende handhavingsteams zijn ontstaan? Omdat ze wel een bevoegdheid hadden om iets aan te geven maar vervolgens ook tegen de muur liepen omdat men niets mocht met betrekking tot sanctie's. Kijk maar naar hoe de stadswachten zijn ontstaan en hoe nu de handhaving in elkaar zit, ook daar heeft men eerst een werk gecreëerd zonder de gevolgen te over zien.

Citaat van: Bert69 link=msg=1272273 date=1401706112
Persoonlijk ben ik tegen dat een VKR een bekeuring kan en mag uitschrijven, als zou het soms wel handig zijn. Meestal sta je alleen en moet je een getuige op zoeken die jou verklaring ondersteunt en vervolgens het papierwerk invullen..
Dat is dus ook al een deel van het probleem, dat je alleen staat. Ik stuur op sommige werken niet maar 1 persoon op weg terwijl dit wel is gevraagd, ik werk gelukkig niet zo goedkoop dat ik deze keuze kan maken. En misschien zou het voor de veiligheid alleen al beter zijn om met minimaal twee personen te werken en dan is 1 BOA per koppel al genoeg.
Maar nu blijft ook een boel onaangeroerd omdat veel dingen niet gemeld worden aan de politie juist om de omslachtigheid. Ik durf te wedden dat bijv. niet elke doorrijder wordt gemeld, of elke verbale of fysieke ( duwtje met de fiets bijv. of duwtje tegen de schouder ) geweldpleging.  En ik durf ook de weddenschap nog wel aan dat de grootste roepers dat ze die dingen wel aangeven dat niet doen. Alleen de excessen worden nu nog maar aangegeven, terwijl ik ervan overtuigd ben dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


VKR Drenthe

  • Beroeps VKR
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #99 Gepost op: 2 juni 2014, 16:01:25
Citaat van: HIT link=msg=1272326 date=1401714471
Ja, rotte appels houd je altijd. Maar hoe denk je dat de verschillende handhavingsteams zijn ontstaan? Omdat ze wel een bevoegdheid hadden om iets aan te geven maar vervolgens ook tegen de muur liepen omdat men niets mocht met betrekking tot sanctie's. Kijk maar naar hoe de stadswachten zijn ontstaan en hoe nu de handhaving in elkaar zit, ook daar heeft men eerst een werk gecreëerd zonder de gevolgen te over zien.
Dat is dus ook al een deel van het probleem, dat je alleen staat. Ik stuur op sommige werken niet maar 1 persoon op weg terwijl dit wel is gevraagd, ik werk gelukkig niet zo goedkoop dat ik deze keuze kan maken. En misschien zou het voor de veiligheid alleen al beter zijn om met minimaal twee personen te werken en dan is 1 BOA per koppel al genoeg.
Maar nu blijft ook een boel onaangeroerd omdat veel dingen niet gemeld worden aan de politie juist om de omslachtigheid. Ik durf te wedden dat bijv. niet elke doorrijder wordt gemeld, of elke verbale of fysieke ( duwtje met de fiets bijv. of duwtje tegen de schouder ) geweldpleging.  En ik durf ook de weddenschap nog wel aan dat de grootste roepers dat ze die dingen wel aangeven dat niet doen. Alleen de excessen worden nu nog maar aangegeven, terwijl ik ervan overtuigd ben dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.

Dat is wellicht ook een optie, om per klus en ligt er wel aan wat natuurlijk, om dan 1x een bevoegd iemand erbij te zetten. Bij grotere klussen altijd handig als je iemand dan achter de hand hebt. Die persoon kan dan ook inspringen bij korte onderbreking voor eten en sanitaire stop.
Mvg, Bert