Als niet-diender doch zeer betrokken bij de verkeerspraktijk heb ik ook een mening (en verklaring).
Voor het niet opvolgen van aanwijzingen is het in de meeste gevallen gebruikelijk om een formulier in te vullen met gegevens als type auto, kenteken, eventueel kenmerken bestuurder en de naam van de getuige. Dit formulier wordt door verkeersregelaar en getuige ondertekend. (Strikt genomen is een formulier niet nodig, maar maakt het verzamelen en verwerken van de gegevens zoveel makkelijker.) Aan de hand daarvan kan de politie eventueel een verklaring van de kentekenhouder opnemen en zonodig een verbaal opmaken.
Voor wat betreft acties van verkeersregelaars op weggebruikers op overtredingen te wijzen: men zal niet de eerste zijn die daarbij de verkeerde bestuurder treft. Nog los van of het de taak van de verkeersregelaar is en of de politie daar iets mee kan, ben ik van mening dat je het voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers niet moet doen. Je eigen veiligheid komt in gevaar doordat je je gaat bezighouden met het aanspreken van één specifieke weggebruiker (waardoor je dus bewust en onbewust een deel van het overige verkeer niet meer kunt waarnemen) die mogelijk in het geheel niet gediend is van deze actie en tot een agressieve reactie komt. Ik durf rustig te stellen dat in 50% van de gevallen waarin agressie tegen een verkeersregelaar ontstaat, de verkeersregelaar daar zelf de schuldige aan is. Uitlokken en misplaatst "politie"-gedrag is daar zeker een van de hoofdoorzaken van. Bovendien breng je misschien ook andere verkeersdeelnemers in gevaar doordat je niet meer op hen let, en je dus niet meer bekommert om de verkeersregeling. En dat is nu net waar je voor bent ingezet. Nu weet ik ook dat verkeersregelaars te pas en te onpas worden ingezet voor het "bewaken" van afzettingen en dergelijke, maar nog steeds sta je daar voor alle verkeer en niet alleen voor die koekebakker die zonodig een rood lichtje wil meepakken of het busbaantje meeneemt.
En dan kan de werkgever, de uitvoerder of de politie wel zeggen dat het heel goed is: (eigen) veiligheid gaat voor alle overige dingen. Als er teveel overtredingen plaats vinden moet dat op een andere manier worden opgelost. Mijn advies: niet doen! Schoenmaker blijf bij je leest!