Mensen die menen dat ze als verkeersregelaar een verkeerskegel (Pionnen staan op het schaakbord) voor een auto moeten gooien omdat iemand hun aanwijzing negeert, hebben mijns inziens niets aan een bonnenboekje. Die verkeerskegel voor een auto gooien is volgens mij een vorm van frustratie die helaas bij veel verkeersregelaars voor komt en komt voort uit machtswellust. Veel verkeersregelaars menen een handhavende taak te hebben en vergeten dat ze er staan als dienstverlener, nl. het helpen van mensen om, ondanks de afwijkende omstandigheden, toch veilig en zonder teveel oponthoud op hun plaats van bestemming te komen.
Dat het vervelend is dat er sommige verkeersdeelnemers zich dit niet realiseren en geen gehoor geven aan een aanwijzing begrijp ik volkomen (en spreek hierbij ook uit eigen ervaring). Ook begrijp ik dat hieruit regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan voor de VKR, de betrokken automobilist en derden, maar dit voorkom je niet door een bonnenboekje op zak te hebben. Bij excessen kan er altijd door de VKR aangifte gedaan worden en met de verklaring van een of enkele getuigen, wordt de betreffende automobilist wel op het matje geroepen of misschien zelfs wel bekeurd.
Kortom, de verkeersregelaar moet zich bezig houden met zijn taak; het zo snel en veilig mogelijk geleiden van het verkeer en daarbij in het achterhoofd houden dat men een dienstverlenend beroep heeft. De handhaving op verkeersovertredingen van welke aard dan ook, is en blijft een taak van de politie.