Direct ambulance bij hartproblemen

Auteur Topic: Direct ambulance bij hartproblemen  (gelezen 5246 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 31 maart 2011, 12:48:01
Amulances rijden bij hartproblemen vaker uit
LEIDEN - Bij elke melding van acute hartproblemen aan de huisartsenposten SHR in Leiden en Alphen aan den Rijn gaat voortaan een ambulance rijden. Tot nu toe bezocht de arts van de SHR eerst de patiënt, die oordeelde vervolgens of opname in het ziekenhuis noodzakelijk was.
In 80 procent van de gevallen was een ambulance alsnog nodig.

Verbetering zorg
De wijziging is bedoeld om de zorg aan patiënten met acute hartproblemen verder te verbeteren doordat nog sneller hulp mogelijk wordt. In de Duin - en Bollenstreek wordt al enige tijd op deze manier gewerkt.
Bij een spoedmelding die via het alarmnummer 112 binnenkomt wordt altijd al direct een ambulance gestuurd.
www.rtvwest.nl

Klinkt mij bijzonder aannemelijk in de oren. Bij hartklachten heb je een ambulance nodig. Hoe is dit bij andere huisartsenposten geregeld?
Blijft de arts dan op de post of rijdt die er alsnog naar toe?




Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2011, 13:21:51
Hier in Den Haag wordt er bij hartproblemen of twijfel al een ambu gestuurd.Is het echter een heel onduidelijk verhaal of de pt is bekent met zulke problemen willen we nog wel eens een kijkje nemen.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2011, 22:56:25
Lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #3 Gepost op: 1 april 2011, 19:49:21
Als je een serieuze cardiale verdenking hebt, waarbij interventie door ambulance / ziekenhuis nodig is, is dit volledig terecht. Dit is lang niet altijd het geval.
Echter moet de ambulancedienst dan wel voldoende capaciteit hebben...


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2011, 23:08:39
Ik hoorde een verhaal van iemand die de huisartspost had gebeld ivm hartklachten van haar man. De HAP zou gaan overleggen met de arts en haar daarna terug bellen. Ze hebben niet terug gebeld, maar de ambu stond wel ineens voor de deur.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2011, 20:53:06
Ik hoorde een verhaal van iemand die de huisartspost had gebeld ivm hartklachten van haar man. De HAP zou gaan overleggen met de arts en haar daarna terug bellen. Ze hebben niet terug gebeld, maar de ambu stond wel ineens voor de deur.

HA Posten blinken niet altijd uit in communicatie met patient en MKA. dan staat er dus ineens een ambu met sirene en blauwe lampen voor de deur terwijl de patient en de melder toch echt de huisarts hadden gebeld en/of verwacht...  Info blijft wel eens achter of er is onvoldoende uitgevraagd door de HAP centralist(e) die de MKA informeert. Dan wordt er inderdaad een ambulance gestuurd naar een hyperventilatieaanval of een persoon met spierklachten van 3 dagen oud door tillen van iets zwaars... En natuurlijk is het ook wel handig om de ambu te sturen naar een pijn op de borst lijkende rit....scheelt weer uitrukkenvoor de HAP en de declaratie voor telefonisch consult wordt toch opgemaakt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2011, 21:50:55
Wat een kortzichtige vent ben je ook


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2011, 22:07:48
Joffry kan je ooit ook eens positief zijn over huisartsen/HAP?

Hetzelfde kan ook gezegd worden over ambulancediensten/MKA's  :-X


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2011, 09:31:25
Als we straks allemaal NTS gebruiken zal dit onderscheid opgelost zijn, aangezien dan zowel de MKA als het HAP-callcenter dezelfde triage-standaarden gebruiken.
En communicatie? Laat ik dit maar als volgt zeggen....de pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet....hè Joffry

Ruud


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2011, 18:49:51
HA Posten blinken niet altijd uit in communicatie met patient en MKA. dan staat er dus ineens een ambu met sirene en blauwe lampen voor de deur terwijl de patient en de melder toch echt de huisarts hadden gebeld en/of verwacht...  Info blijft wel eens achter of er is onvoldoende uitgevraagd door de HAP centralist(e) die de MKA informeert. Dan wordt er inderdaad een ambulance gestuurd naar een hyperventilatieaanval of een persoon met spierklachten van 3 dagen oud door tillen van iets zwaars... En natuurlijk is het ook wel handig om de ambu te sturen naar een pijn op de borst lijkende rit....scheelt weer uitrukkenvoor de HAP en de declaratie voor telefonisch consult wordt toch opgemaakt.

Gelukkig is het zo dat MKA centralisten wel altijd telefonisch precies weten of het een MI, hyperventilatie of spierpijn betreft?  :-\

Ik begrijp je kritiek niet helemaal. Je reageert op 1 reply van iemand die 'gehoord had van' en trekt meteen allerlei (persoonlijke?) conclusies. Ongetwijfeld heb je veel ervaring, ook met ritjes door de HAP aangevraagd, maar dan nog: het topic begint met een duidelijk verhaal en cijfers. Van een ervaren ambulanceverpleegkundige zou ik denken dat hij achter een betere en snellere (acute) hulpverlening zou staan.

En laten we alsjeblieft niet weer een discussie over kosten en vergoedingen beginnen. Een assistente MOET een bericht aanmaken, ook al wordt er direct een ambu gestuurd. Dat bericht is direct overdracht aan de eigen huisarts en elk patientencontact moet geregistreerd en verslagen worden, dat weet jij ook! Wat achterliggend management, verzekeringen en politiek allemaal uitvoeren is niet aan die individuele assistent(e).

Aan de andere kant, je zorgt wel voor lekker veel reacties!  ;D O0