HA Posten blinken niet altijd uit in communicatie met patient en MKA. dan staat er dus ineens een ambu met sirene en blauwe lampen voor de deur terwijl de patient en de melder toch echt de huisarts hadden gebeld en/of verwacht... Info blijft wel eens achter of er is onvoldoende uitgevraagd door de HAP centralist(e) die de MKA informeert. Dan wordt er inderdaad een ambulance gestuurd naar een hyperventilatieaanval of een persoon met spierklachten van 3 dagen oud door tillen van iets zwaars... En natuurlijk is het ook wel handig om de ambu te sturen naar een pijn op de borst lijkende rit....scheelt weer uitrukkenvoor de HAP en de declaratie voor telefonisch consult wordt toch opgemaakt.
Gelukkig is het zo dat MKA centralisten wel altijd telefonisch precies weten of het een MI, hyperventilatie of spierpijn betreft?
Ik begrijp je kritiek niet helemaal. Je reageert op 1 reply van iemand die 'gehoord had van' en trekt meteen allerlei (persoonlijke?) conclusies. Ongetwijfeld heb je veel ervaring, ook met ritjes door de HAP aangevraagd, maar dan nog: het topic begint met een duidelijk verhaal en cijfers. Van een ervaren ambulanceverpleegkundige zou ik denken dat hij achter een betere en snellere (acute) hulpverlening zou staan.
En laten we alsjeblieft niet weer een discussie over kosten en vergoedingen beginnen. Een assistente MOET een bericht aanmaken, ook al wordt er direct een ambu gestuurd. Dat bericht is direct overdracht aan de eigen huisarts en elk patientencontact moet geregistreerd en verslagen worden, dat weet jij ook! Wat achterliggend management, verzekeringen en politiek allemaal uitvoeren is niet aan die individuele assistent(e).
Aan de andere kant, je zorgt wel voor lekker veel reacties!