Maar als door deze parkeeractie een ongeval was ontstaan, had dat nog wel eens erg interresante rechtszaak kunnen worden. Aangezien artikel5 dan erg snel tevoorschijn wordt gehaald.
Uiteraard heb je gelijk dat de politie zich aan artikel 5 WVW heeft te houden. Ik haalde al eerder aan dat wij ook geen ontheffing hebben van de wegenverkeerswet - wij mogen immers ook niet met een slok op achter het stuur kruipen - maar een vrijstelling van het RVV. Over de situatie op de foto ga ik niet verder in, dat lijkt me voldoende behandeld. Maar wat betreft artikel 5, en een eventuele rechtszaak die hiervan zou komen: artikel 5 staat of valt met de omstandigheden die iets tot gevaarlijk of hinderlijk maken. Want in principe hinderen wij het verkeer al door met OGS te gaan rijden. Overig verkeer moet namelijk een andere handeling gaan verrichten dan zij aanvankelijk van plan was: dus hinder. Dat zelfde geldt voor een situatie waarin een politieauto als buffer op de weg wordt gezet, bijvoorbeeld bij een ongeval op rijstrook 1 van een autosnelweg. Ook dan wordt gevaar/hinder veroorzaakt... Maar de omstandigheden - namelijk het beveiligen van het ongeval - maken dat artikel 5 in dit geval niet opgaat.
Als je meer wilt weten, is het leuk om eens te gaan googlen op 'jurisprudentie artikel 5'. Je zult verbaasd staan van de uitspraken!