Nou werk ik zelf niet bij de politie, brandweer of ambulance o.i.d. maar werk wel in een vorm van noodhulp waarbij soms ook daadwerkelijk de minuten tellen (o.a. persoonsalarmering, vaak de schakel naar HAP / AMBU, en thuis - verpleegkundige zorg onder andere medicatie pompen, flolan, dobutamine etc. voor de vpk onder ons, bij storing dus echt wel vlot reageren)
Voor mijn werk heb ik verder geen enkele ontheffing maar zal indien de situatie er om vraagt toch echt de dienst auto op de stoep of iets dergelijks zetten als er geen parkeerplaats op fatsoenlijke afstand is. Zodra het kan zal ik deze dan wel weer wegzetten. In de nacht zal ik mijn collega laten uitstappen of de auto verderop laten zetten en zelf naar binnen gaan. Het risico voor een bon neem ik (en gelukkig in dergelijke gevallen de baas ook) op de koop toe. Knipperlichtjes en een briefje met telefoonnummer achter de voorruit doen wonderen.
Ik weet niet Hoe dat voor de noodhulp-diensten is, maar ik zorg er toch echt voor dat ik tijdens mijn werk niet naar een bakker/supermarkt/macdonalds/snackbar toe hoef. Is het rustig dan kan je best een patatje halen maar ik zorg altijd dat ik voldoende eten en drinken bij me heb om door te kunnen. Het lijkt mij dat er met de ruime openingstijden van nu gelegenheid genoeg is om je boodschapjes te doen en dit dus niet tijdens werktijd hoeft te doen.
Het lijkt mij dat als je je auto voor de uitoefening van je werk (als politie/brandweer/ambu/hap/welke andere ontheffinghouder dan ook) op een normaal niet geaccepteerde plek zet, dit prima is.
Gaat het om het halen van een broodje / boodschap etc. dan lijkt mij toch dat je je net als ieder ander aan de regeltjes zou moeten houden, of gebruik zou moeten maken van de andere mogelijkheden die er zijn (knipperlichtjes etc. even je broodje laden/lossen) of je collega een blokje laat rijden.
Doe je dit niet dan kan ik me voorstellen dat je daar op aangesproken wordt al of niet door een superieur.
Als je goed voorbereid naar je werk gaat (met je bammetjes) hoeft deze situatie helemaal niet voor te komen.
Just my two cents.
GreetZ
Nachtbroeder1978