Meldkamer Simulatie, deskundige hulp gevraagd

Auteur Topic: Meldkamer Simulatie, deskundige hulp gevraagd  (gelezen 10205 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2011, 21:50:34
Uiltje bedankt voor de duidelijke toelichting!

Dan nog de vraag hoe het proces van het aannemen van de telefoon tot het afhandelen van de melding gaat.


Wat zijn de stappen daar van?

Bij de intake:
1. Telefoon opnemen
2. Achterhalen van de melding

3. Naar de uitgifte toe

4. Melding maken
5. Melding uitgeven
6. Alarmeren van de eenheden
7. Contact houden met de eenheden, die gealarmeerd zij, via de C2000
    - Info over het gebouw geven
    - Info over eventuele SO's
8. Wachten op nader bericht???

Zit dat zo ongeveer in elkaar?
Groeten,  Tazbrw


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2011, 21:56:30
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2011, 19:23:55
Ik dacht dat intake de melding aanneemt en opmaakt en dan kant en klaar doorstuur naar de uitgifte.
Met Vriendelijke Groet.....


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2011, 19:32:22
dat klopt als er een gescheiden uitgifte en aanname is. Dit is niet in elke regio het geval.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Jevgeni

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #14 Gepost op: 5 maart 2011, 17:05:31
Ik hoop dat julie hem zowiezo af krijgen en helemaal dat er een download komt 0098 ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd maar kwam er niet verder mee uit.


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #15 Gepost op: 6 maart 2011, 23:37:44
De vraagstelling gaat volgens mij over hoe de centralisten onderling, dus op de meldkamer, bij grootschalige incidenten overleggen. De VC en COH zijn voor overleg ter plaatse, de laatste overigens niet voor centralisten maar leidinggevenden.
Overigens is de VC technisch overbodig sinds we allemaal werken met het landelijk netwerk C2000. Technisch zou daarmee een incident in Kennemerland vanuit de meldkamer in Maastricht nog aangestuurd kunnen worden. In Kennemerland zijn de VC's (mede) hierom buiten dienst gesteld.

Op elke (brandweer)meldkamer is inderdaad een aparte meldtafel gereserveerd voor OGS-incidenten, dat wil zeggen dat een Leider Meetplanorganiatie (LMPO) vanuit hier via C2000 de verschillende meetploegen kan aansturen. De ROGS/AGS bevindt zich in principe ter plaatse en niet op de meldkamer.

Voor multidisciplinaire afstemming bestaan de zogenaamde Calamiteitencoördinatoren (CaCo's). Dit zijn meestal meer ervaren en extra opgeleide centralisten die een piketdienst lopen. Zij komen bij grootschalige incidenten (dus extra drukte op de meldkamer) om de rampbestrijdingsprocessen "Melding & Alarmering" en "Op-/afschaling", uitgevoerd door de centralisten van de verschillende diensten, te coördineren en op elkaar af te stemmen.
De invulling hiervan is per regio wel verschillend. Zo hebben wij in Kennemerland hiervoor de zgn. "Multidisciplinaire Procescoördinatoren" die geen piket lopen, maar continu aanwezig zijn.

Een goed beeld hoe iemand zijn werk als centralist ervaart is te vinden in het boek "112 daar red je levens mee": http://www.bruna.nl/boeken/112-daar-red-je-levens-mee-9789060057667

En nu gaan ze bezuinigen ,  geen meldkamer piket meer en 2 Fte  eruit, kijken wat het gaat brengen....;(
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2011, 09:05:32
Waar maak je hem in? C#, VB.NET?

Het klinkt in ieder geval interessant :-)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2011, 11:19:35
Hier in Duitsland hebben we ook een (online) simulatie van een meldkamer KLICK. Ik ga er vanuit dat de melding-aanname en alarmering niet zoveel van elkaar verschillen.

Bij ons in de "echte" Rettungsleitstelle (meldkamer) gebruiken we 3 beeldschermen: links -  de digitale kaarten van het gebied waar we rijden met daar op de mogelijkheid om b.v. telefoonlijsten te laten zien.  midden- het "opdrachtenscherm" waar de disposities worden gedaan rechts - het "statusscherm" waar alle voertuigen (ambu´s en Brandweervoertuigen) te zien zijn.

groeten,
Marinus


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2011, 13:54:42
BurgerAED - Nachtegaal 52
In het begin van het filmpje zie je een klein stukje meldkamer protocol. Overigens ook een mooi filmpje over AED alert.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #19 Gepost op: 1 april 2011, 23:52:41
Kick, is er al iets nieuws te melden?