contrasten in de zorg Nederland-India, de reanimatie

Auteur Topic: contrasten in de zorg Nederland-India, de reanimatie  (gelezen 3807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2011, 20:57:41
Wat Peter zegt ben ik het ook wel mee eens. Ik ben zelf 3 jaar achter elkaar op vakantie in Amerika geweest en heb daar echt wel even nagedacht of ik een reanimatie daar zou 'aandurven'. De juridische problemen die zich daar kunnen voordoen....wil er niet aan denken. Maar aan de andere kant weet ik niet of ik me zou kunnen 'beheersen'.

[off-topic] Maar eh...kijk uit voor alle tropische ziektes die je kunnen besluipen... Voor Dengue helaas, zoals je weet, nog steeds geen medicijnen. Helaas is Dengue niet zo onschuldig als het altijd lijkt. Alleen in de landen waar het heerst kan men er beter op anticiperen, in Nederland snapten ze er in 1998 geen bal van toen mijn kind het had (en op het randje heeft gezweefd). [/off-topic]
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2011, 21:25:22
De juridische problemen die zich daar kunnen voordoen....wil er niet aan denken. Maar aan de andere kant weet ik niet of ik me zou kunnen 'beheersen'.

Ach ja, er schijnt daar zoiets als een "Good Samaritan" Law te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter in de USA je veroordeeld als je aangeklaagd wordt. (Nee zelfs niet in Amerika)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2011, 11:00:01
@ moon
ik ben zeker voorzichtig, maar in dit gebied komt dengue zelden voor, ben eerder bang voor Malaria, travelclinic geeft advies geen prophylaxe te slikken, hier zeggen ze, slik jij niks???
Anyway, ik studeer hier aan een goede universiteit met universitair ziekenhuis, dus als ik iets oploop dan is de level of care in ieder geval hoog, vergelijkbaar met thuis.

on topic, ik weet niet hoe het juridisch zit, maar we zullen maar hopen dat ik het op straat niet ga tegenkomen. Je schijnt hier als je bij auto ongelukken hulp zou verlenen wel door de politie gegrilld worden, al schijnen wij buitenlandse studenten dan wel weer met alles weg te kunnen komen door de macht van de universiteit en de corruptie van de politie.

het blijft moeilijk :-\
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2011, 13:00:04
@ moon
ik ben zeker voorzichtig, maar in dit gebied komt dengue zelden voor, ben eerder bang voor Malaria, travelclinic geeft advies geen prophylaxe te slikken, hier zeggen ze, slik jij niks???
Geen profylaxe? Omdat het geen endemisch gebied is? De sterfte aan malaria is het hoogst onder jonge kinderen en reizigers die geen profylaxe slikken.  Dan is een goede IC naast de deur geen overbodige luxe  e050...


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2011, 14:12:58
Ja, al denk ik dat het risico op problemen groter wordt wanneer je weer thuis bent. Hier testen ze standaard op malaria als je koorts hebt en is het dus zo duidelijk, in NL moet je dus misschien wel een jaar blijven melden dat je in een malaria endemisch gebied bent geweest. De kans dat artsen er anders aan denken is nihil.
En gewoon zelf alert zijn op de symptomen en sneller aan de bel trekken dan je normaal zou doen, hier altijd met koorts naar een dokter en thuis ook een tijd, t kan namelijk sterk op griep lijken.

Bovendien, het komt hier niet heel veel voor, en daarom wegen de nadelen van de lariam en andere medicamenten waarschijnlijk niet op tegen de kleine kans op malaria, en zeggen ze dat je deet moet smeren. Echter, gebeten wordt je toch wel :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2011, 16:21:48
Lariam is echt een heel hopeloos middel. Wij zijn er alle 4 enorm beroerd van geweest, met variërende klachten. Soms is het middel erger dan de kwaal en als je bij malaria kan rekenen op een goed Health Centre in de buurt, zou ik daar ook voor gaan.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2011, 17:06:34
Ik heb 5 maanden Lariam gebruikt zonder problemen. Iedereen reageert er anders op, maar het aantal mensen dat daadwerkelijk de (ernstige) bijwerkingen krijgt is klein. In Radar schijnt het aardig afgekraakt te zijn. Ik sliep er in ieder geval heerlijk mee :). Grote voordeel is dat je het 1x in de week slikt en dus beter voor de therapietrouw is. Er zijn overigens prima alternatieven, zoals Malarone dat je dagelijks moet slikken.
Het is tricky om te rekenen op de lokale behandeling, ze zullen vast prima alternatieven hebben, maar voorkomen is beter dan genezen. Tegen Lariam en Malarone is nagenoeg geen resistentie. In de laag risico gebieden is het misschien niet strikt noodzakelijk profylaxe te gebruiken als je trouw deet smeert en lange kleding aan doet vanaf intreden van de schemering.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2011, 17:14:44
Het is trouwens wel weer genieten op de site van Radar over de uitzending: hele complottheorieën: http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1662/waarom-slikken-we-nog-lariam/?/.

Veel mensen krijgen bijwerkingen omdat ze een van de contraindicaties hebben (depressie, psychose in de voorgeschiedenis), ze hadden het nooit mogen krijgen. Ook gezonde mensen kunnen er last van hebben, maar dat is een erg kleine groep. Je begint 3 weken voor vertrek, ook omdat je dan eventuele bijwerkingen in NL al kan zien.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2011, 17:31:33
Ach weet je, zelfs als je prophylaxe gebruikt is de kans nog aanwezig dat je toch ziek wordt tgv malaria, en hier wonen vele amerikanen die ook geen deet smeren of pillen slikken. Muggen vinden wel een mogelijkheid om je te bijten/steken dus ik bezie het meer als een gevalletje van je krijgt het of je krijgt het niet.

Veel waarschijnlijker is TB, komt hier best veel voor, en ik denk dat de kans zeer groot is dat ik en mijn mede nederlanders met een positieve mantoux thuiskomen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis