Geslaagde reanimatie met AED (op het strand)

Auteur Topic: Geslaagde reanimatie met AED (op het strand)  (gelezen 8724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AI4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #10 Gepost op: 10 april 2011, 21:49:53
Zo staat er ook ergens op het forum een filmpje van een reanimatie uit de Amsterdam arena. Compleet met ECG eronder vanuit de AED. Kon hem alleen zo snel niet vinden. Iemand die hem heeft?

CPR (reanimatie) in Amsterdam Arena
 ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #11 Gepost op: 10 april 2011, 22:36:05
(...)[/url]
 ;)

Dat is niet het volledig bedoelde filmpje. Althans het zijn wel de beelden, maar niet met het originele cardiogram eronder het commentaar erbij.
Het is een fragment uit een aflevering van Vinger aan de Pols van de Avro:
AED inzet in Amsterdam ArenA
De inzet zelf was dus in 2003.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2011, 16:58:13
Ook in het seizoen welke nu wordt uitgezonden een reanimatie, mooi beeldmateriaal:

Bondi Rescue Season 6 Episode 4
`

Zeer indrukwekkende film om te zien, temeer omdat alle schoolvoorbeelden van de theorie lessen er in voorkomen. De bekende die aan het so wil zitten tijdens de scan van de AED en de proffesionele hulpverlener die zijn hulp meermaals aanbiedt terwijl de reanimatie goed verloopt.

Indrukwekkend :o
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2011, 20:13:48
en de proffesionele hulpverlener die zijn hulp meermaals aanbiedt terwijl de reanimatie goed verloopt.


Klopt, en naar mijn idee moet je je beademingsballon zonder twijfel afgeven aan een anesthesist die aanbiedt om te helpen en niet proberen hem op een lompe manier weg te sturen...
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2011, 22:09:21
Sterker nog, hij had met zijn 'at least slow down' wel een punt. Die cpr ging zo snel dat het hart amper tijd had om te hervullen tussen compressies, had ik het idee.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2011, 23:53:07
Sterker nog, hij had met zijn 'at least slow down' wel een punt. Die cpr ging zo snel dat het hart amper tijd had om te hervullen tussen compressies, had ik het idee.

Zou kunnen, maar toch hebben ze een punt met dat ie zegt dat ze het vaker doen. Ik denk dat hun als strandwacht op (vooral zo'n strand) veel meer ervaring hebben met reanimatie dan een anesthesist.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #16 Gepost op: 13 april 2011, 07:21:24
Ik denk dat een anesthesist je altijd wel van pas komt. Is het niet voor de compressies, dan wel voor voor de "nazorg"als het SO weer bij bewustzijn komt.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #17 Gepost op: 13 april 2011, 16:42:14
. Ik denk dat hun als strandwacht op (vooral zo'n strand) veel meer ervaring hebben met reanimatie dan een anesthesist.

misschien is het dan eens goed om je te verdiepen in het werk wat een anesthesist doet...
In de meeste ziekenhuizen is de anesthesie betrokken bij de reanimaties in een ziekenhuis om het airway managment op zich te nemen.

Wellicht komt de reactie van de strandwacht door de adrenaline van dat moment, en heeft hij wellicht niet eens goed begrepen dat die bewuste persoon een anesthesist is.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #18 Gepost op: 13 april 2011, 19:55:59
misschien is het dan eens goed om je te verdiepen in het werk wat een anesthesist doet...
In de meeste ziekenhuizen is de anesthesie betrokken bij de reanimaties in een ziekenhuis om het airway managment op zich te nemen.

Wellicht komt de reactie van de strandwacht door de adrenaline van dat moment, en heeft hij wellicht niet eens goed begrepen dat die bewuste persoon een anesthesist is.

Wat misschien ook nog mee zou kunnen spelen, buiten de adrenaline is dat de strandwachten waarschijnlijk op elkaar zijn ingespeeld door trainingen en daadwerkelijke reanimaties
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 14 april 2011, 16:14:26
Klopt, en naar mijn idee moet je je beademingsballon zonder twijfel afgeven aan een anesthesist die aanbiedt om te helpen en niet proberen hem op een lompe manier weg te sturen...

Ik heb altijd geleerd van niet: als jij bezig bent met een reanimatie en jij hebt vertrouwen in je eigen kwaliteiten, dan geef je het alleen over aan iemand die je meer vertrouwt dan jezelf. In mijn geval zijn dat alleen mijn collega's en een gewaarschuwde ambulance of MMT. Niet omdat ik zo overtuigd ben van mijn eigen kwaliteiten, maar iedereen kan wel zeggen dat hij anesthesist, dokter of medicijnman is. Van mijn EHBO-docent geleerd: "je vergeeft het jezelf nooit als je goed bezig was en je draagt het over aan iemand die zegt het beter te kunnen, maar hij bakt er niks van!" Zie hem op dat moment maar weer er vanaf te krijgen. Als strandwachters krijgen we in de EHBO-opleiding ook werken als een team, bijvoorbeeld bij reanimatie. Aan de meeste van mijn collega's durf ik de reanimatie wel over te dragen. Sterker nog: wij leren hoe je tijdens de reanimatie naadloos kunt wisselen om even te kunnen rusten en zo samen langer te kunnen doorgaan. Omstanders bemoeien zich er altijd mee, hoe moet ik nou weten van wie wel en wie niet ik het moet aannemen??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch