bedrijfsverzamelgebouwen

Auteur Topic: bedrijfsverzamelgebouwen  (gelezen 3480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 28 oktober 2004, 00:07:07
Onlangs heb ik een bedrijfsverzamelgebouw bezocht. Dit was voorheen een bedrijf met enkele aan elkaar geschakelde ruimtes. Dit is weer opnieuw opgedeeld in aparte ruimtes met een eigen gasmeter en elektriciteitsvoorziening.
Er is een isnpectie uitgevoerd. Zoals verwacht zaten er verschillende beginnende ondernmers erin.
Echt brandgevaarlijke situaties heb ik niet aangetroffen. 2 eigenaren / huurders heb ik aangesproken op de blusmiddelen.
Wie heeft er ook wel eens controles uitgevoerd en wat aangetroffen. Ik wil dit weten om een beeld te krijgen hoe het over het algemeen gesteld is met dit soort gebouwen en wat de brandweer er tegen / voor doet.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2004, 20:20:12
wat ik zelf nogal eens tegenkom is dat nooduitgangen geblokkeert zijn,1x heb ik het meegemaakt dat een nooddeur maar dichtgemetseld was.Terwijl  binnen wel de noodverlichting boven de deur aanwezig was en funtioneerde :-X

Tja,en dan de controle blusmiddelen.Vaak is het zo dat het pand endus de haspels van een verhuurder zijn,en dus dat de verhuurder de controles dient te regelen van de haspels.tenzij het in het huurcontract is opgenomen dat de huurder dit doet.
Met als gevolg dat bij de ene huurder de haspels 2x per jaar worden gecontroleerd,en bij de andere nooit.
Dus er is vaak onduidelijkheid


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2004, 11:55:30
Wij hebben zelf niet van deze gebouwen maar kan me ook zo voorstellen dat je goed kijkt naar de brandwerende scheidingen tussen de verschillende bedrijven.

Ook wel eens gehoord dat ze inwendig vol zetten met kantoortjes, kantine en gangen. soms ook nog wel eens een verdieping erin gemaakt.

succes verder.

Guust


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2004, 13:03:25
Het grootste probleem van deze gebouwen is de vraag wie is er verantwoordelijk. De originele bouwvergunning ligt vaak op het gehele pand. Als deze casco (zonder indeling) is afgegeven is er geen enkele indelingstekening. Voor gebruiksvergunningen moet je bij de gebruiker (huurder) zijn. Vaak zijn het zulke kleine bedrijven dat deze wellicht niet gebruiksvergunningplichtig zijn. Voor het plaatsen van kleine blusmiddelen kun je rechtstreeks naar de gebruikers. Voor brandslanghaspels moet je weer bij de bouwvergunning zijn dus de eigenaar. Zo wordt vaak de verantwoordelijkheid afgeschoven. In ieder geval kun je de huurders wijzen op de gemeentelijke bouwverordening. Hierin staan alle gebruikseisen van bouwwerken en die gelden voor ook voor de huurders. Of ze nu wel of niet gebruiksvergunning plichtig zijn is in deze niet relevant. Voor de gemeenschappelijke ruimtes zoals gangen en dergelijke moet je weer bij de eigenaar zijn. Daardoor is het niet altijd mogelijk om snel iets te veranderen in een bedrijfsverzamelgebouw. Probeer bij nieuwbouw altijd de eigenaar een gebruiksvergunning aan te laten vragen. Neem met bouw en wonen op dat er altijd indelingstekeningen moeten volgen. Neem daarbij ook op dat er na indeling verdere brandveiligheidseisen kunnen volgen. En veel succes als je hier iets aan moet of wil veranderen. ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


brandweer

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2004, 21:00:36
Goeie inforamtie , daar kunne we wat mee. ;D

Iemand wel eens een brand meegemaakt in zo'n gebouw? zo ja, wat was de oorzaak.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2004, 09:53:17
Goeie inforamtie , daar kunne we wat mee. ;D

Iemand wel eens een brand meegemaakt in zo'n gebouw? zo ja, wat was de oorzaak.
ikke niet,ik weet alleen dat branden in dit soort panden meestal uitpakken tot een flinke brand :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2004, 00:25:43
Citaat
Wij hebben zelf niet van deze gebouwen maar kan me ook zo voorstellen dat je goed kijkt naar de brandwerende scheidingen tussen de verschillende bedrijven.

Zolang het bedrijfsverzamelgebouw op 1 perceel is gelegen en de brandcompartimenten niet de maximale waarden overschrijden mogen de bedrijven onderling zelfs zijn gescheiden van elkaar met kippengaas.

Het probleem is inderdaad wie waar verantwoordelijk voor is. Maar dit probleem speelt zich niet alleen af in de bedrijfsgebouwen waarin allerlei malafide bedrijven zitten, maar ook in de simpele kantoortorens om het maar even zo te noemen.

Vaak worden deze per verdieping verhuurd aan andere bedrijven, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de ene verdieping wel een gebruiksvergunning nodig heeft en de andere weer niet. Wij schrijven dan de eigenaar aan en zorgen dat er voor de gezamenlijke delen van het pand een vergunning komt om zodoende dus ook de installaties en andere bouwkundige voorziening op orde te kunnen brengen. Daarnaast zijn vanuit de regelgeving ook eisen te stellen aan bestaande panden. Bij nieuwbouw is het allemaal een stukje makkelijker omdat dan meestal niet bekend is wie de huurders worden en zodoende kun je dus al voor het hele pand alle eisen stellen.

Wij hebben al verschillende malen brand gehad in bedrijfsverzamelgebouwen. Een daarvan sprong er wel bovenuit. Het betrof een brand in een gebouw waar verschillende kunstenaars een atelier houden. Een van de ateliers brandde uit en de andere huurders stelde de gemeente aansprakelijk voor de geleden schade omdat in hun ogen elk atelier (dus bedrijf) brandwerend afgescheiden diende te zijn. Dit bleek dus niet juist en de gemeente kon dus ook niet aansprakelijk worden gesteld.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2005, 22:54:20
Een van de ateliers brandde uit en de andere huurders stelde de gemeente aansprakelijk voor de geleden schade omdat in hun ogen elk atelier (dus bedrijf) brandwerend afgescheiden diende te zijn. Dit bleek dus niet juist en de gemeente kon dus ook niet aansprakelijk worden gesteld.

Te maf voor woorden, maar helaas de moderne moraal. Het gaat allang niet meer om veiligheid, maar wie je de "schuld" in de schoenen kunt schuiven. Als zij van mening waren dat elk atelier afzonderlijk gescheiden diende te zijn, hadden ze eerder aan de bel moeten trekken. Vermoedelijk gebeurde dat niet omdat ze dan zelf de rekening moesten betalen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2005, 23:17:29
ja goed je heb het recht om het te proberen uiteraard maar de regelgeving is wat dat betreft vrij soepel en er zit waarschijnlijk ook wel een ecomnisch aspect aan verbonden zodat je niet elke 250 vierkante meter bedrijfsruimte als een bunker hoef uit voeren gelukkig.