Hulpverlening (persoon in vergistingssilo) Oosterringweg - Luttelgeest 04-04-2011

Auteur Topic: Hulpverlening (persoon in vergistingssilo) Oosterringweg - Luttelgeest 04-04-2011  (gelezen 7983 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Man omgekomen bij val in vergistingssilo
maandag 04 april 2011 | 10:25 |
Laatst bijgewerkt op: maandag 04 april 2011 | 13:09
 
LUTTELGEEST Een man is maandagochtend kort voor 9.00 uur om het leven gekomen, nadat hij in een vergistingssilo aan de Oosterringweg in Luttelgeest was gevallen. Het slachtoffer is tijdens werkzaamheden aan het dak zo’n tien meter naar beneden gevallen. Hoe dit heeft kunnen gebeuren, is niet duidelijk.
De hulpdiensten zijn al uren druk bezig om het lichaam van de man uit de silo te halen. Voordat het lichaam geborgen kan worden, moet eerst de mest uit de silo worden gepompt.
In de metershoge silo op het terrein van Peters Biogas wordt onder meer compost en mest opgeslagen om biogas mee op te wekken. Het van oorsprong akkerbouwbedrijf wekt sinds 2006 energie op middels een biogasinstallatie.
“Onze brandweermensen hangen nu vanwege de veiligheid met gasmaskers en ademluchtapparatuur boven de silo om het lichaam te lokaliseren. Op dit moment hebben we nog geen idee waar in de silo het lichaam zich bevindt.” Pas als het lichaam aangetroffen is en het mest een aanvaardbaar veiligheidsniveau heeft bereikt, dalen duikers van de Brandweer Flevoland af naar de bodem van de silo.
De verwachting is dat de gehele bergingsactie nog zeker enkele uren in beslag zal nemen.
De Arbeidsinspectie onderzoekt de toedracht van het ongeval.
http://www.destentor.nl/regio/flevoland/8442521/Man-in-vergistingssilo-Luttelgeest-gevallen.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
In de vergistingssilo wordt compost omgezet in gassen.

Volgens mij worden er organische stoffen (mest, restproducten) omgezet in gassen. Het residu is na droging wellicht als compost te gebruiken.
Mister Livingstone, I presume?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Luttelgeest: de samenstelling van biogas kan sterk variëren. Voorbeeld: http://bit.ly/eEnfFe Risico: zeer laag O2, hoog CO2, hoog H2S
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Deze hoort er ook nog bij:

p2kflex
11:37:37 04-04-11GROUP-2PRIO 2 : 823 OOSTERRINGWEG - N715 39 LUTTELGEEST 8315PS
0700051Regionale Brandweer Flevoland (Leider Meetploegen)
0700054Regionale Brandweer Flevoland (Ens Meetploeg A)
Mister Livingstone, I presume?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
De meest vervelende gassen in biogas (CO2, H2S) zijn zwaarder dan lucht en blijven zonder hulp van buiten grotendeels in de silo hangen. Omdat het een actief, warm, gistend mengsel is, wordt er nog dagenlang ook continu redelijk veel gas bijgevormd
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Toverboer: goed gezien.

Mijn afstudeerscriptie gaat over de gevaren van biogasinstallaties. In Duitsland worden massa's ongevallen met biogasinstallaties geregistreerd, in Nederland geen enkele. Wat leidde tot de opmerking van mijn studiebegeleider dat deze in NL misschien wel niet plaats vonden. Volgens mij vonden ze wel plaats, maar is er niemand die ze registreert en dus lijken ze niet te gebeuren.
Ik had liever niet via zo'n ernstig ongeval gelijk gekregen.

Het gaat altijd om de manier van registratie. Iemand raakt onwel van de H2S, valt in de silo en "verdrinkt" in de mest. Is de doodsoorzaak dan de H2S of het verdrinken of een andere oorzaak welke door de val komt? Ben wel blij dat er onderzoek naar gedaan wordt. Er zijn denk ik meer van dit soort ongevallen die onder de verkeerde kop geregistreerd worden.

Dit onderzoeken is wel aan jou toe vertrouwd tijgernest. Als je een en ander af hebt wil ik het wel een keer lezen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Het gaat altijd om de manier van registratie. Iemand raakt onwel van de H2S, valt in de silo en "verdrinkt" in de mest. Is de doodsoorzaak dan de H2S of het verdrinken of een andere oorzaak welke door de val komt? Ben wel blij dat er onderzoek naar gedaan wordt. Er zijn denk ik meer van dit soort ongevallen die onder de verkeerde kop geregistreerd worden. Dit onderzoeken is wel aan jou toe vertrouwd tijgernest. Als je een en ander af hebt wil ik het wel een keer lezen

Met alle plezier stuur ik je t.z.t. mijn rapport toe. Hopelijk eind december af, maar volgend jaar pas afstuderen.

Het is trouwens inderdaad vaak moeilijk om de doodsoorzaak te bepalen, al wil autopsie nog wel eens meer duidelijkheid geven (maar die info is confidentieel en hoor je dan toch niet).
De kans is groot dat het overlijden gasgerelateerd is, maar het slachtoffer zou hypothetisch ook eerst zijn hoofd gestoten kunnen hebben tijdens de val. Welk aspect het zwaarst weegt, is niet 100% te bepalen.

Wat ik bedoel is dat incidenten bij biogasinstallaties sowieso niet worden geregistreerd. En dan bedoel ik dus niet zoiets ergs als dit (dit komt gegarandeerd in de analen van de AI, maar dan wel onder het moeilijk te traceren kopje "industrie"), maar ook het leeglopen van een silo, een gaslek, het affakkelen of het afblazen van gas wegens een technische storing of het in brand raken van een silo (werkzaamheden) of machines (warmlopen, gaslek?).
Mocht iemand wel info over dergelijke incidenten hebben, dan houd ik me graag aanbevolen.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Mocht iemand wel info over dergelijke incidenten hebben, dan houd ik me graag aanbevolen.

Als ik er ooit mee te maken krijg weet ik je te vinden ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Man verongelukt in vergistingssilo in Luttelgeest
Een 35-jarige man uit Leeuwarden is in de ochtend van 4 april om het leven gekomen, nadat hij in een silo van een biogasinstallatie was gevallen. Het ongeval deed zich voor op een bedrijf in Luttelgeest in de Noordoostpolder. Het slachtoffer viel bij werkzaamheden aan het dak van de vergister voor mest en co-producten circa 10 meter naar beneden. De hulpdiensten zijn uren bezig geweest om het lichaam van de man uit de silo te halen. In de loop van de middag heeft de brandweer het lichaam geborgen. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk. De Arbeidsinspectie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeluk.

bron: De Stentor, 04/04/11
http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=125327
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Man overlijdt na val in vergistingssilo
maandag 4 april 13:12

Luttelgeest - Bij een bedrijfsongeval aan de Oosterringweg bij Luttelgeest is vanmorgen een 35-jarige man uit Leeuwarden om het leven gekomen. De monteur stond bovenop een vergistingssilo en is daar door nog onduidelijke oorzaak in gevallen en raakte bedolven.
Bij de reddingsactie waren de bemanning van een traumahelikopter, brandweer, politie en ambulancepersoneel betrokken. Dit mocht niet baten; de man kon niet worden gered.
De brandweer heeft het lichaam van het slachtoffer in de loop van de middag geborgen. Na het leegpompen van de tien meter hoge silo kon het lichaam er vanaf de bovenkant met een hoogwerker worden uitgehaald. De Arbeidsinspectie doet onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.
http://www.steenwijkercourant.nl/?n_id=189162&s_id=668&autostart=1

Zijn er nog duikers ingezet bij de berging?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter