Cursusadministratie

Auteur Topic: Cursusadministratie  (gelezen 4604 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SteGe

  • KNMV MMC Medical
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Gepost op: 5 april 2011, 10:34:18
Voor onze Technische Commissie EHBO (binnen de Reddingbrigade) ben ik op zoek naar een handige manier om de cursusadministratie in te verwerken. Ik heb wel eens gedacht aan zelf een database met php site te ontwikkelen maar dat komt er maar niet van.

Nu vroeg ik me af wat de forumbezoekers hier gebruiken binnen hun opleidingen? Ik zoek het volgende:
Cursistenadministratie: NAW, Diploma's, Modules, verloopdata.
Lessenadministratie: Jaarplanning, met daarin de lessen, data, instructeur en onderwerp.
Inschrijvingen: koppeling tussen cursist en les.
Absentie: bijhouden wie is aangemeld en wie er is geweest.
Competentielijsten: nieuwe aanmaken en oude in archief om terug te kijken naar vorig jaar (i.v.m. verbeteringen).
Instructeurs / Lotussen: overzicht qua bevoegdheden.
Contributie: Zou mooi zijn maar niet verplicht.
Overzichten: Gemakkelijk zien per cursist voor welke lessen ingeschreven, per les wie er is ingeschreven, etc.

Dit zijn op zich best wel wat eisen, en kom door de omvang er niet aan toe. Dus ben  benieuwd wat jullie hiervoor gebruiken. Liefst LowBudget aangezien we een vrijwilligersvereninging zijn.

Heb al wel contact opgenomen met mijn opleiding (HBO Bedrijfskundige Informatica) omdat die af en toe dit soort projecten gebruiken voor de studenten, maar weet niet wat daar uit komt.

Mochten er dus meer mensen zijn met behoefte aan zoiets dan hoor ik dat ook graag (PM) dan kan ik dat eventueel meenemen naar de Hogeschool.


Waar zouden we zijn zonder onze (vrijwillige) hulpverleners.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2011, 10:54:50
je kunt een database maken in Access, is redelijk lowtech, maar werkt zeker goed.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


SteGe

  • KNMV MMC Medical
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2011, 11:05:38
@Golly MGH

daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken alleen wil ik het graag voor alle 5 mensen van de technische commissie beschikbaar maken, en het liefst zelfs ook op de mobiel (realtime even kijken of er nog afmeldingen zijn, en absentie).
Waar zouden we zijn zonder onze (vrijwillige) hulpverleners.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 6 april 2011, 14:15:43
waar gebruik je niet gewoon het ledenadministratiesysteem van RN: Sportlink? De Full-versie is nu 'gratis' voor alle Reddingsbrigades beschikbaar (betaal je voor via contributie RN) en daar kan grotendeels in wat je nu aangeeft. Niet allemaal even handig, maar met wat gepuzzel kun je dit wel maken. Volgens de statuten van RN moet je alle leden van je vereniging ook aanmelden als lid bij Reddingsbrigade Nederland, dus als het goed is heb je deze mensen allemaal al erin staan met hun NAW.

Sportlink biedt ook nog een uitbreidingsmodule specifiek voor opleidingen, waarin je echt aan- en afwezigheid kunt bijhouden, uitnodigingen op datum en tijd kunt versturen etc.

Overigens vind ik dat verenigingen vaak veel te 'zuinig' zijn in dit soort dingen: een goed systeem is in het voordeel van zowel je vrijwilligers (tijdsbesparing, gemak) als je leden (goede en tijdige informatie). De leden zijn best bereid om die paar cent per maand extra te betalen die zo'n systeem kost. Ter illustratie: de opleidingsmodule van Sportlink kost 20 cent per lid per jaar en Sportlink heb je al, dus waar praten we over...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


SteGe

  • KNMV MMC Medical
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2011, 14:18:38
We gebruiken binnen de brigade inderdaad wel sportlink maar niet voor de cursusadministratie. Ik zal eens met de beheerder daarvan gaan praten of dat inderdaad mogelijk is. Andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!
Waar zouden we zijn zonder onze (vrijwillige) hulpverleners.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #5 Gepost op: 6 april 2011, 14:24:02
Ik paste mijn reactie nog aan terwijl jij al reageerde: in Sportlink heb je dus voor 20 cent per lid per jaar een opleidingsmodule waarin dit volgens mij allemaal mogelijk is: http://www.sportlink-club.nl/index.php/hier-opleidingsmodule

Wij hebben het niet, dus geen gebruikerservaring, maar ik weet wel dat deze module is ontwikkeld mede op verzoek van Reddingsbrigade Nederland. En die hebben ook meegedacht bij de ontwikkeling ervan.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


SteGe

  • KNMV MMC Medical
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #6 Gepost op: 6 april 2011, 14:38:44
Joost,

na mijn antwoord had ik het al even nagekeken bij de Bond en Sportlink. Een nadeel is wel de 20 cent. Deze moet je (meen ik) betalen over alle ingeschreven leden. Nou is bij ons het geval dat niet alle leden van de RB ook daadwerkelijk EHBO lessen volgen. Maar het is in de vergadering te overwegen.

Opzich staan er een hele hoop nuttige dingen in, en wellicht dat de prijs niet het probleem hiervan te zijn.

Bedankt voor je reactie!
Waar zouden we zijn zonder onze (vrijwillige) hulpverleners.


Junibest

  • Eerste Hulpverlener, Zelfstandig instructeur EHV, BLS/AED, EHaK/PBLS
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #7 Gepost op: 14 april 2011, 17:31:20
Ken je het volgende al? Dropbox. Een mogelijkheid om al je data te delen met anderen, ook via de telefoon. Tot 2 GB is het gratis, daarboven moet je betalen. Je kunt overal in de bestanden werken en alles wordt als back-up bewaard.
Ik weet alleen niet hoe groot een acces-bestand is.


SteGe

  • KNMV MMC Medical
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:32:47
Ik ben me bewust van dropbox... Deze gebruiken we dan uiteindelijk ook. Maar dan wel met een zelfgeschreven Access database om alle gegevens bij elkaar te houden...

Wij hebben zelf als TC geen toegang tot sportlink maar doet onze overkoepelende sportvereniging alle administratie in sportlink. Dat betekend dat volgens de volgende hierarchie:

                   Sportvereniging
Reddingsbrigade   Trim    Waterpolo
EHBO

niet alleen voor de mensen uit de EHBO groep 20 cent moeten betalen maar ook alle leden van de reddingsbrigade, trim en waterpolo. Vandaar dat er ervoor is gekozen hier geen gebruik van te maken...
Waar zouden we zijn zonder onze (vrijwillige) hulpverleners.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:54:38
Gebruik maken van Google Docs? Kan je leuke dingen mee doen :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag