Extra rijtrainingen, nut of noodzaak?

Auteur Topic: Extra rijtrainingen, nut of noodzaak?  (gelezen 4237 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 5 april 2011, 06:59:22
Politieman ontloopt verplichte rijcursus
door Dennis Naaktgeboren en Gijsbert Termaat
DEN HAAG -  Agenten lopen niet warm voor bijlessen om het eigen weggedrag te verbeteren. Hoewel er de afgelopen jaren flink wat schade is gemaakt met politiewagens, is de opkomst voor de verplichte opfriscursus maar mondjesmaat.

Volgens ingewijden hebben de afgelopen jaren slechts enkele duizenden van de 30.000 politiemensen de verplichte extra rijvaardigheidstrainingen gevolgd. Van het streven van voormalig politieminister Ter Horst, om alle dienders eens in de drie jaar een proeve van bekwaamheid te laten afleggen, lijkt weinig terecht te komen.

Politievakbond ACP zegt dat vorig jaar slechts 1600 agenten bij de Politieacademie zijn komen opdagen en wil opheldering van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie). „Dat zijn er dus veel te weinig en we zullen tijdens ons overleg de minister aan de tand voelen over de stand van zaken”, zegt vicevoorzitter Wiep van der Pal. „Ondanks het feit dat niet ieder korps op de academie de herhalingslessen volgt en ze in eigen beheer geeft, lijkt de politie behoorlijk achter te lopen en zijn veel dienders nog niet extra bijgeschoold."

Dat aanvullend rijonderwijs noodzakelijk is, bewijzen de meest recente cijfers van ongevallen waar agenten bij betrokken zijn. „In 2008 en 2009 waren dat 19.363 ongevallen waarbij schade aan een voertuig ontstond en werden 4569 schadegevallen doorgegeven aan de wa-verzekeraar. Bij de ongelukken kwamen vier politiemensen en één burger om het leven en raakten er 87 gewond”, meldt Ron Looije van de Raad van Korpschefs.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9451731/__Politie_ontloopt_rijcursus__.html?sn=binnenland,buitenland




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2011, 07:48:17
Politieman ontloopt verplichte rijcursus
door Dennis Naaktgeboren en Gijsbert Termaat
DEN HAAG -  Agenten lopen niet warm voor bijlessen om het eigen weggedrag te verbeteren. Hoewel er de afgelopen jaren flink wat schade is gemaakt met politiewagens, is de opkomst voor de verplichte opfriscursus maar mondjesmaat.

Volgens ingewijden hebben de afgelopen jaren slechts enkele duizenden van de 30.000 politiemensen de verplichte extra rijvaardigheidstrainingen gevolgd. Van het streven van voormalig politieminister Ter Horst, om alle dienders eens in de drie jaar een proeve van bekwaamheid te laten afleggen, lijkt weinig terecht te komen.

Politievakbond ACP zegt dat vorig jaar slechts 1600 agenten bij de Politieacademie zijn komen opdagen en wil opheldering van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie). „Dat zijn er dus veel te weinig en we zullen tijdens ons overleg de minister aan de tand voelen over de stand van zaken”, zegt vicevoorzitter Wiep van der Pal. „Ondanks het feit dat niet ieder korps op de academie de herhalingslessen volgt en ze in eigen beheer geeft, lijkt de politie behoorlijk achter te lopen en zijn veel dienders nog niet extra bijgeschoold."

Dat aanvullend rijonderwijs noodzakelijk is, bewijzen de meest recente cijfers van ongevallen waar agenten bij betrokken zijn. „In 2008 en 2009 waren dat 19.363 ongevallen waarbij schade aan een voertuig ontstond en werden 4569 schadegevallen doorgegeven aan de wa-verzekeraar. Bij de ongelukken kwamen vier politiemensen en één burger om het leven en raakten er 87 gewond”, meldt Ron Looije van de Raad van Korpschefs.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9451731/__Politie_ontloopt_rijcursus__.html?sn=binnenland,buitenland

Ik vind persoonlijk de titel van het artikel weer typisch iets voor de Televaag.

Echter wordt er in A-A geen aandacht besteed aan extra/aanvullende rijopl(alleen Team Hoofdwegen krijgt herhalingstrainingen) voor de wijkteams. Deze training op get PVI is nooit ter sprake geweest in A-A en men doet er dus niet aan mee.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2011, 09:33:15
Heerlijk stukje inderdaad. Ook mijn regio plant ons er niet voor in en meld ons er niet voor aan dus dan ontduik ik de cursus maar?:-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2011, 09:39:23
Politieman ontloopt verplichte rijcursus
door Dennis Naaktgeboren en Gijsbert Termaat
DEN HAAG -  Agenten lopen niet warm voor bijlessen om het eigen weggedrag te verbeteren. Hoewel er de afgelopen jaren flink wat schade is gemaakt met politiewagens, is de opkomst voor de verplichte opfriscursus maar mondjesmaat.

Volgens ingewijden hebben de afgelopen jaren slechts enkele duizenden van de 30.000 politiemensen de verplichte extra rijvaardigheidstrainingen gevolgd. Van het streven van voormalig politieminister Ter Horst, om alle dienders eens in de drie jaar een proeve van bekwaamheid te laten afleggen, lijkt weinig terecht te komen.

Politievakbond ACP zegt dat vorig jaar slechts 1600 agenten bij de Politieacademie zijn komen opdagen en wil opheldering van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie). „Dat zijn er dus veel te weinig en we zullen tijdens ons overleg de minister aan de tand voelen over de stand van zaken”, zegt vicevoorzitter Wiep van der Pal. „Ondanks het feit dat niet ieder korps op de academie de herhalingslessen volgt en ze in eigen beheer geeft, lijkt de politie behoorlijk achter te lopen en zijn veel dienders nog niet extra bijgeschoold."

Dat aanvullend rijonderwijs noodzakelijk is, bewijzen de meest recente cijfers van ongevallen waar agenten bij betrokken zijn. „In 2008 en 2009 waren dat 19.363 ongevallen waarbij schade aan een voertuig ontstond en werden 4569 schadegevallen doorgegeven aan de wa-verzekeraar. Bij de ongelukken kwamen vier politiemensen en één burger om het leven en raakten er 87 gewond”, meldt Ron Looije van de Raad van Korpschefs.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9451731/__Politie_ontloopt_rijcursus__.html?sn=binnenland,buitenland
Ik had verwacht dat het een standaard onderdeel van de IBT zou zijn
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 5 april 2011, 09:56:13
Ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben om eens in de zoveel tijd een opfris dagje te hebben. Ik vind mezelf een redelijke chauffeur maar tips en trucs zij altijd welkom. De reden waarom het nu niet gebeurd zal wel te maken hebben met geld en het feit dat de wijkteams het personeel niet willen/kunnen missen
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2011, 10:03:43
Ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben om eens in de zoveel tijd een opfris dagje te hebben. Ik vind mezelf een redelijke chauffeur maar tips en trucs zij altijd welkom. De reden waarom het nu niet gebeurd zal wel te maken hebben met geld en het feit dat de wijkteams het personeel niet willen/kunnen missen

Dat moet geen probleem zijn/worden als het om de veiligheid van je personeel gaat. Tevens als blijkt dat door de "cursus" het aantal ongelukken daalt scheelt dat het korps aanzienlijk geld. Denk dat het duurder is, dan wanneer je personeel een keer per jaar zo'n cursus laat doen.

Buiten dat als het verplicht zou worden heeft een wijkteam er al helemaal niks over te zeggen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2011, 10:16:06
Ik ben het met je eens, maar ik kan geen andere reden bedenken waarom het niet gebeurd...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2011, 10:34:51
Ik ben het met je eens, maar ik kan geen andere reden bedenken waarom het niet gebeurd...

Gebruik je zieke geest, in welk korps werk je nou!!!!

Ze weten toch alles beter in A-A


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2011, 15:05:41
Tsja, kan uit eigen ervaring zeggen dat het te maken heeft met planning. Collega's die gepland staan, maar vrij/andere afspraken/noodhulp hebben. Met als gevolg da ik een halve dag heb mogen opfrissen en testen.  098uo Was weer een goeie eyeopener, met name de kleine details doen het hem.
Digitaal onderzoek


Martinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #9 Gepost op: 5 april 2011, 15:16:50
Hier aan Delft zie ik zelfs de Wijkagenten voor een dag de in de auto gaan en tips & trucs krijgen. Zit ook meteen een soort van examen/eindtest aan vast.. parcour rijden in een x tijd.

Ik denk dat dit een goeie zaak is zoals al eerder is aangegeven door 'xangadib' een echte eyeopener.
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde