Extra rijtrainingen, nut of noodzaak?

Auteur Topic: Extra rijtrainingen, nut of noodzaak?  (gelezen 4238 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #10 Gepost op: 5 april 2011, 15:31:09
Dat moet geen probleem zijn/worden als het om de veiligheid van je personeel gaat.
Dus de OR gaat er direct mee aan de slag??? :D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 5 april 2011, 18:26:13
Rijtraining is noodzaak. Als ik zie welk niveau er momenteel heerst (en dat er collega's zijn die nog nooit een rij-opleiding hebben gehad, maar wel dagelijks met spoed rijden) durf ik het noodzaak te noemen.

Feit is dat er momenteel keuze's gemaakt moeten worden, met de huidige personele bezetting en de daarbij komende problemen (het werk moet immers doorgaan) kun je niet anders dan bepaalde dingen niet doen. Rechtspositionele gevolgen daaraan verbinden heeft denk ik niet zo veel zin, mede gezien het feit dat men de oorzaak moet aanpakken en niet de gevolgen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #12 Gepost op: 5 april 2011, 22:28:15
Extra en vaker een rij training volgen is zeker noodzakelijk, al is het maar op dingen bij te houden.
Combineer dit met het politiewerk op straat dan gaat het argument van de mensen moeten missen ook niet meer op.
In Groningen rijden collega's met een BROA instructeur en tevens politieambtenaar in een volledig noodhulp uitgerust voertuig en rijden dan gewoon meldingen mee.

Een parcour rijden en het slippen oefenen daar gelaten, dat gaat op de openbare weg natuurlijk niet.  :P


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #13 Gepost op: 5 april 2011, 22:42:27
Eerst zal er ook een uitbreiding moeten komen van rij-instructeurs. Het opleiden van nieuwe collega's gaat ook gewoon door. Om maar even aan te geven wat voor problemen je tegenkomt: Vorig jaar stond ik ingepland voor een applicatie HRT (Hogere Rijvaardigheids Training), verplicht gesteld voor oa personeel van Team Hoofdwegen in Amsterdam. Was alleen rond het vriespunt en het dreigde glad te worden. Dan gaat die dag dus niet door, net als bij mist en harde regen. Je kan dan namelijk niet goed je vaardigheden trainen en laten zien. Als er meer dagen zijn waarop niet gereden kan worden, loopt de wachtlijst dus behoorlijk op...

Op zich ben ik wel voorstander van het mee laten rijden van een instructeur, omdat het beide kanten op werkt. Ook de instructeur ziet hoe het in de praktijk er aan toe gaat. Vraag ik me alleen af of dit dan ook gebeurd met voertuigen met dubbele bediening?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 5 april 2011, 23:25:59
heel verbazend dit artikel idd, omdat de meesten onder jullie onder hogere snelheid moeten presteren als ik op de weg. Echter.... hoe kan het dan dat ik verplicht 35 uur in de 5 jaar terug naar school moet om mijn papieren te mogen behouden. Dan heb ik het alleen nog maar over mijn rijbewijs, voor alle diploma's die ik heb zit ik jaarlijks meer dan 40 uur in een leszaal. Voor we gaan vragen of dit allemaal is voor het rijden, nee maar wel 20 uur.

Zelf vind ik de opleidingen nuttig als er ook daadwerkelijke veranderingen in techniek zijn, dus nee ik geloof niets in jaarlijkse training. Daar is de eigenscholing vaker hoger als die van instructeurs.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2011, 08:40:50
Het zijn inderdaad voertuigen met dubbele bediening. Tenminste toen ik bezig was wel. 8) Het is wel een aparte ervaring als je instructeur vind dat je harder moet en inhalen...

Normaal gesproken rijdt je inderdaad of meldingen mee of krijg je gefingeerde spoedmeldingen, om te laten zien waar de verbeterpunten liggen. En de instructeur probeert de druk bij je op te voeren, met extra zeurende vragen. Dat was wel grappig.
Digitaal onderzoek


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #16 Gepost op: 6 april 2011, 13:46:31
Citaat
Rijopleidingen politie Brabant-Noord op peil

Regio Brabant-Noord, 05-04-2011
De politie Brabant-Noord heeft haar rijopleidingen op peil. Dinsdagmorgen is in een landelijk dagblad de indruk gewekt dat het slecht gesteld is met de rijvaardigheidstrainingen voor agenten.

Project
Dat geldt in ieder geval niet voor de regio Brabant-Noord. Naar aanleiding van een rapport van enkele jaren geleden van de Raad van Hoofdcommissarissen, over het toegenomen aantal schades waarbij politievoertuigen betrokken zijn, is er een project van start gegaan in de regio. Iedere politieagent, in uniform of van de recherche, krijgt één keer in de drie jaar een rijvaardigheidstraining. Het project is gestart met een nulmeting van alle 900 kandidaten. Als bleek dat er bij die nulmeting aandachtspunten waren voor de individuele collega dan kreeg die direct een aanvullende opleiding. In juni 2011 hebben alle agenten van het korps de rijvaardigheidstraining gehad en begint men weer opnieuw.

 
Maatwerk
De regiopolitie Brabant-Noord heeft naar aanleiding van het rapport op eigen initiatief een rijopleiding ontwikkeld, Rijvaardigheidstraining Brabant-Noord, waarbij de politieagent in zijn dagelijkse praktijk wordt getraind[/color]. Zo kan de instructeur direct bepalen of de agent op het juiste niveau rijdt. Zo niet dan wordt dat direct getraind. Er wordt onder andere geoefend in het rijden van "spoedritten" en het herkennen van risicovolle situaties[/b] zodat hij zijn rijgedrag kan aanpassen. Agenten moeten een bepaald rijvaardigheidsniveau hebben om spoedritten te mogen uitvoeren. Die opleiding was een succes en er is een samenwerkingsverband aangegaan met de Nederlandse Politie Academie, de regiopolitie Brabant Zuid-Oost, Limburg-Noord en Midden- en West Brabant.

Schade
Veel politieauto's rijden bijna 24 uur per dag. Ondanks het feit dat iedere agent een training krijgt zijn er toch regelmatig politievoertuigen betrokken bij aanrijdingen. Het exacte aantal is niet te zeggen maar het gaat om een forse schadepost volgens de verzekeringsmaatschappijen. Sommige aanrijdingen zijn bewust gemaakt, bijvoorbeeld ter aanhouding van een gevaarlijke vluchtende verdachte of voor een persoon die in levensgevaar verkeerd. Maar het is, ondanks de training, niet te voorkomen dat politievoertuigen zo nu en dan betrokken zijn bij aanrijdingen. Iedere agent zal er in ieder geval zijn uiterste best voor doen om dit te voorkomen.

Lijkt me een mooie oplossing, maar er moet natuurlijk wel ruimte zijn om dit alles in te plannen. Ik weet niet of het hier eigen instructeurs van het korps betreft wat het een en ander zou vergemakkelijken. Natuurlijk is een aantal van 900 kandidaten ook wat beter te overzien dan de duizenden in grotere korpsen.
Senior GGP / Oost-Brabant


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #17 Gepost op: 6 april 2011, 15:01:13

Lijkt me een mooie oplossing, maar er moet natuurlijk wel ruimte zijn om dit alles in te plannen. Ik weet niet of het hier eigen instructeurs van het korps betreft wat het een en ander zou vergemakkelijken. Natuurlijk is een aantal van 900 kandidaten ook wat beter te overzien dan de duizenden in grotere korpsen.

Dat aantal maakt niet uit. je moet dan alleen wat meer docenten hebben alleen dat is dan toch in verhouding met je totale personeelsaantal. De standaard rijvaardigheidstraining in lelystad is van de pol academie en daar hoef je alleen maar je personeel voor te plannen. 1x per 3 jaar.... gewoon een kwestie van plannen. ibt word ook ingepland een aantal keer per jaar. Het probleem is vaak gewoon het plannen in de verschillende korpsen (eigenwijze korpsen die niet willen blijven er toch altijd). Plannen is een vak en geen taak die je gaat doen als je net meer op straat kunt werken....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2011, 18:32:57
Rijtraining is noodzaak. Als ik zie welk niveau er momenteel heerst (en dat er collega's zijn die nog nooit een rij-opleiding hebben gehad, maar wel dagelijks met spoed rijden) durf ik het noodzaak te noemen.

Maar onderling (onder het mom van roeien met de riemen die je hebt) worden nieuwe collega's toch wel een beetje wegwijs gemaakt met spoedrijden, bij indiensttreding? Of komt het voor dat 2 ''verse'' samen op de wagen worden gezet en spoed gaan rijden?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 6 april 2011, 18:47:37
Maar onderling (onder het mom van roeien met de riemen die je hebt) worden nieuwe collega's toch wel een beetje wegwijs gemaakt met spoedrijden, bij indiensttreding? Of komt het voor dat 2 ''verse'' samen op de wagen worden gezet en spoed gaan rijden?

Alle nieuwe collega's hebben de rij-opleidingen (juist) wel gehad.

In de opleiding zitten twee stukken rij-opleiding, deel A (het ''normale'' rijden met wat trucjes) en deel B, het politionele rijden.
Als je dit gehaald heb mag je (in de meeste korpsen) rijden met dienstvoertuigen, enkele korpsen hebben daar nog een eigen test/opleiding bij.

Mensen die de nieuwe opleiding niet hebben gehad hebben veelal helemaal geen rij-opleiding gekregen, vroeger volstond een rondje met een aangewezen iemand van een bureau rond de kerk.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !