Casus: Reanimatie en overpakken door andere persoon

Auteur Topic: Casus: Reanimatie en overpakken door andere persoon  (gelezen 8389 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Gepost op: 5 april 2011, 12:41:44
Beste mensen,

Ik wil jullie eens de volgende casus voorleggen, het correcte antwoord kan ik zo snel niet vinden. Wel kan ik het antwoord geven wat ik gisteren tijdens mijn rea training kreeg.
  • SO op openbare plaats neergevallen zonder duidelijke aanwijzing.
  • AVPU: U, geen ademhaling.
  • Ambulance onderweg, AED wordt gehaald
  • Reanimatie gaande, volgens protocol.

Dan staat er ineens iemand voor je neus die beweert dokter te zijn en het acuut wil overpakken. Daarnaast is deze persoon erg dwingend, levert continue commentaar op je werk enzovoorts. Je weet uit je training dat datgene wat deze 'dokter' aangeeft niet helemaal correct is.

Twee opties:
  • Je geeft aan dat je bezig bent, en verzoekt vriendelijk aan de kant te gaan. Je weet op dat moment dat je kunt reanimeren, het nog wel even volhoudt en geen verdere hulp nodig hebt.
  • Je geeft aan dat de persoon het over mag pakken als je aan het einde van je cyclus bent. Dus: 29, 30, jij gaat over op beademing, persoon plaatst alvast zijn handen voor compressies. Na de beademing pakt persoon over en gaat zelfstandig verder. Jij verlaat het SO.

Ik heb toen gekozen voor optie 1, omdat je van jezelf weet wat je training is geweest. Een dokter hoeft daar niet persé beter in te zijn. Hoe lang is het geleden dat deze dokter CPR les gehad heeft? Deze keuze was volgens mij  instructeur correct, alhoewel voor de andere ook wat argumenten beschikbaar zijn

Kunnen jullie mij aangeven wat het protocol precies zegt hierover? Ik twijfelde op dat moment eventjes.




Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2011, 14:17:29
Volgens protocol wissel je elkaar iedere 2 minuten af. Het is uit onderzoek gebleken dat iemand 'verslapt' na een serie borstcompressies. Je bent minder effectief bezig. Je kan dan nog zo goed reanimeren, maar als je het helemaal alleen wil doen dan ben je minder goed bezig dan wanneer je het door een ander laat overnemen.

Een arts hoeft inderdaad niet beter te kunnen reanimeren. Wel kan je elkaar positief coachen tijdens een reanimatie. Mensen luisteren dan echt wel (heb het zelf meegemaakt). Bijvoorbeeld de handen hoger laten plaatsen (veel mensen plaatsen de handen te laag) of aangeven dat iemand meer kracht moet zetten. Ook het tempo kan je aangeven. Het is een samenwerking.

Sowieso maakt je je eigen serie van 2 minuten af, daarna overname. Tussentijds aflossen door iemand die beweert dat hij het beter weet zou ik niet doen. Het bewijs moet geleverd worden in de reanimatie. Ik zou aangeven dat het mag worden overgenomen na mijn 2 minuten, daarna positief coachen en na 2 minuten weer overnemen. Je verlaat het slachtoffer dus niet (alhoewel dat in jouw casus wel is aangegeven).

Maar ach...gezien punt 1 van de 5 belangrijke punten....als iemand met een bijl in mijn nek staat te hijgen...;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Martinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2011, 15:01:30
Ik denk zelfs dat er een derde optie is, was...toen der tijd (maar daar moet je dan ook maar net aan denken)

Je geeft aan dat je hebt gekozen voor optie 1: Je bent bezig en verzoekt de persoon in kwestie aan de kant te gaan. Nadat hij aangeeft acuut de zaak te willen overnemen..

Mijn optie is; als meneer/mevrouw aangeeft dokter te zijn. Ik zou aangeven sluit maar aan en gaan we elkaar afwisselen om de 2 min.
Begrijp me niet verkeerd snap de keus die je gemaakt hebt. Maar tijdens de cursus die ik heb gehad is mij ook geleerd om omstanders te alarmeren en eventueel te vragen om hulp van omstanders (kan zijn in het halen van een AED, alarmeren van hulpdiensten (vooraf aangeven terugkoppeling te willen)  en assisteren bij reanimatie)
En dan zeker bij een reanimatie, omdat een reanimatie ontzettend vermoeiend is voor degene die aan het reanimeren is.
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2011, 15:08:18
@Martinus: dat is dus ook mijn optie. Afwisselen en elkaar helpen, iedere 2 minuten.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Martinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #4 Gepost op: 5 april 2011, 15:11:58
Ooopsss had alleen de eerste post gelezen en nog niet de reactie(s)... 0098
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2011, 16:29:50
Het is een bekend feit dat de BLS vaardigheden van vele artsen beduidend minder zijn als die van een geoefende ehbo'er.
Wanneer de arts iets anders wil als wat de ehbo'er geleerd heeft dan betekent dat nog niet dat de arts het fout heeft, immers de arts kan om bepaalde redenen terecht willen afwijken van de standaard reanimatie.

De manier van optreden komt mij wel een beetje onbeschoft over (of er moet sprake zijn geweest van een bijzonder slechte behandeling van het slachtoffer waarbij verder uitstel van ingrijpen niet geduld kon worden).
Ook deze man of vrouw houdt het niet eeuwig zelf vol en zal dus de hulp van de anderen zeker nodig hebben, een andere benadering helpt daarbij.

Ik zou in dit geval ook gezegd hebben dat hij welkom is om het samen te doen en tussendoor mag hij ook nog best uitleggen wat hij anders wil en waarom.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2011, 17:18:16
Het is een bekend feit dat de BLS vaardigheden van vele artsen beduidend minder zijn als die van een geoefende ehbo'er.

Links naar wetenschappelijk onderzoek?

Tucker; waarom luister je niet gewoon naar de dokter?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2011, 17:33:06
Een arts is bij mij echt niet heilig. Een aantal jaar geleden heb ik een arts heel erg moeten overtuigen dat hij professionele hulp moest inschakelen voor zijn zoon. In het ziekenhuis werd een zware hersenschudding geconstateerd. Deze man was longarts en had geen benul van de verschijnselen van een hersenschudding. Daarnaast een aantal verpleegkundigen op EHBOles gehad, die veel te veel vertrouwd waren met alle 'hulpmiddelen'  van de afdeling. Die vind je op straat niet, daar zal je met je gezonde boerenverstand hulp moeten verlenen.

Back to topic :D
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2011, 20:43:33
Links naar wetenschappelijk onderzoek?

Tucker; waarom luister je niet gewoon naar de dokter?

Daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig. Het aantal artsen waarvan acute zorg geen core-business is (en dat is de meerderheid, denk aan de dermatologen, pathologen, psychiaters, GGD, etc.) wat jaarlijks zijn reanimatie-vaardigheden oefent is op één hand te tellen.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #9 Gepost op: 5 april 2011, 20:55:44
elkaar aflossen en helpen is mijn mening.