Keurmerk voor eerstehulporganisaties

Auteur Topic: Keurmerk voor eerstehulporganisaties  (gelezen 17763 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Gepost op: 4 april 2011, 00:29:05
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47251.0

Het begint met een standaard en eventueel een keurmerk. Pas dan kan je gaan praten over wat een EHBO'er moet kosten, welkekosten je maakt en wat kostendekkend is. Bedenk overigens wel dat veel EHBO'ers het als een echte hobby zien en daar niet per se geld mee willen verdienen. Dan gaat het op werk lijken, toch ;).

Ow nee, niet weer een keurmerk.
Geloof één ding. Keurmerken zijn papieren controles en het heeft geen ene fuck te maken met de daadwerkelijke kwaliteit op het evenement.

En nee, gewone EHBO'ers hebben op sommige evenementen totaal geen meerwaarde.
Wat moet een gewone EHBO'er met een basis verbandtasje bij een hoog energetisch trauma patiënt (bijvoorbeeld bij motorsport)?
Laten we daar reëel in zijn. Met alle goede bedoelingen kunnen ze daar niks doen.

Daarom is het juist goed dat er allerlei stichtingen en bedrijven juist die hulp gaan aanbieden en hier de markt losgooien.
De markt bepaald zelf de vraag en aanbod. Zo is het in iedere branche.

En over sluitposten gesproken. Ik heb al enkele grote evenementen voorgoed van de kalenders zien verdwijnen omdat de veiligheidseisen zodanig omhoog zijn gegaan, dat de kosten om aan deze eisen te voldoen uiteindelijk het evenement de das hebben omgedaan.
En dan gaat het om belachelijke eisen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2011, 19:27:40
Ow nee, niet weer een keurmerk.
Geloof één ding. Keurmerken zijn papieren controles en het heeft geen ene fuck te maken met de daadwerkelijke kwaliteit op het evenement.

Wat moet een gewone EHBO'er met een basis verbandtasje bij een hoog energetisch trauma patiënt (bijvoorbeeld bij motorsport)?
Laten we daar reëel in zijn. Met alle goede bedoelingen kunnen ze daar niks doen.

Daarom is het juist goed dat er allerlei stichtingen en bedrijven juist die hulp gaan aanbieden en hier de markt losgooien.
De markt bepaald zelf de vraag en aanbod. Zo is het in iedere branche.

En over sluitposten gesproken. Ik heb al enkele grote evenementen voorgoed van de kalenders zien verdwijnen omdat de veiligheidseisen zodanig omhoog zijn gegaan, dat de kosten om aan deze eisen te voldoen uiteindelijk het evenement de das hebben omgedaan.
En dan gaat het om belachelijke eisen.

Een (papieren) keurmerk is werkelijk het laatste wat de Nederlandse EHBO-markt nodig heeft.
De oprichting van een EHBO raad (zie het gezamenlijk landelijke persbericht van het NRK en OK van verleden jaar) is ook niet van de grond gekomen.
(Een mooi voorbeeld : Het NIBHV of NVB keurmerk: wordt gezien en ervaren als iets officieels ,maar is in wezen een door het commerciele bedrijf NIBHV / NVB zelf ontwikkeld keurmerk waar bedrijven en organisaties zich vrijwillig aan kunnen conformeren. De keurmerken hebben totaal geen enkele wettelijke status maar worden wel als zodanig neergezet. BHV-ers blijven ondanks alle keurmerken op een dramatisch laag niveau zitten!)
Keurmerken -zeker met het huidige niveau van EHBO-ers- bieden absoluut valse verwachtingen daar het niveau, de opleidingen, trainingen en geoefendheid van EHBO-ers gewoonlijk zeer te wensen overlaat als het gaat om evenementen hulpverlening.
Welke (meer)waarde mag ik dan aan een dergelijk keurmerk hangen?
Er veranderd absoluut niets met een keurmerk zolang het niveau van EHBO-ers ingezet bij evenementen niet omhoog gaat!
Staat wel leuk op een website maar is een luchtballon die zo doorgeprikt zal zijn.
Daarnaast verwacht ik met het mogelijk invoeren van EHBO-keurmerken weer een commerciele hause waar iedereen weer intrapt.
Als ik de scepter zou zwaaien bij het NRK dan liet ik AL mijn EHBO-ers direct op een hoger niveau bij- of omscholen als zij ingezet moeten worden bij evenementen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2011, 21:03:06
Er is een relevant keurmerk, en kwaliteitsysteem, HKZ..  echter het is nog al wat prijzig om het kwaliteitsysteem, ook te laten certificeren..

Een kwaliteitsplan voor een eerste hulp aanbieder, kan geen absoluut geen kwaad, zolang het geen papieren tijger is...  
Een kwaliteitsysteem gaat verder dan het gehaalde diplomaatje, maar het het gaat competenties, ervaring, en niveau van dienstverlening, incidentregistraties, en teamvorming.

Een raceteam, heeft niet alleen chauffeurs met een rijbewijs, maar ook een team van monteurs, navigators, teammanagers, en gereedschappen

Een Eerste Hulp dienstverlener, heeft als het goed meer dan een paar mensen met een EHBO diploma en een apepakkie en een tasje met spullen..
En voor een paar gemotiveerde ehbo-er fungeren als een team, zal er meer moeten gebeuren dan een keer met elkaar oefenen..

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2011, 21:39:12
Er is een relevant keurmerk, en kwaliteitsysteem, HKZ..  echter het is nog al wat prijzig om het kwaliteitsysteem, ook te laten certificeren..

Ook het HKZ is een papieren controle.
Net zo flut als alle andere keurmerken.
Er zou eigenlijk maar 1 controle moeten zijn, die absoluut beter kan: IGZ.
Waarom de IGZ pas in beeld komt als er sprake is van zorginstellingen is mij een raadsel.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2011, 23:13:52
Diegene die echt baat bij keurmerken hebben zijn de keurmerkinstituten zelf.
Kassa bij elk afgegeven certificaat. :o
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2011, 13:19:22
Ook het HKZ is een papieren controle.
Net zo flut als alle andere keurmerken.
Er zou eigenlijk maar 1 controle moeten zijn, die absoluut beter kan: IGZ.
Waarom de IGZ pas in beeld komt als er sprake is van zorginstellingen is mij een raadsel.

Ik heb met IGZ echt andere (trouwens goede) ervaringen.. Dat is niet alleen een papieren controles.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2011, 18:35:38
Ik heb met IGZ echt andere (trouwens goede) ervaringen.. Dat is niet alleen een papieren controles.

Ik heb met de inspectie op gebied van evenementenhulpverleningen geen ervaring, want er wordt niet gecontroleerd.
Ik splits hier even mijn hobbie met mijn beroep.

Of heeft stg medical rescue al eens met de inspectie van doen gehad?
Lijkt me sterk, of stg medical rescue moet een zorginstelling zijn. Dan kan je namelijk wel controle verwachten van de IGZ.

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2011, 20:08:17

En waar baseer je dit op Bazzz81?

Ik sta al jaren als medical langs het circuit in Assen....
En ja, dan heb je het regelmatig over hoog energetisch trauma
En ook daar doe je als EHV-er net zo je best als dat je voor een ander S.O. doet.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2011, 22:26:27
Waaraan zou een (hopelijk utopisch) keurmerk aan moeten voldoen?  :-\

Hoe krijgen we daarmee het niveau van evenementen EHBO-ers omhoog?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 6 april 2011, 10:17:24
Ik heb met de inspectie op gebied van evenementenhulpverleningen geen ervaring, want er wordt niet gecontroleerd.
Ik splits hier even mijn hobbie met mijn beroep.

Of heeft stg medical rescue al eens met de inspectie van doen gehad?
Lijkt me sterk, of stg medical rescue moet een zorginstelling zijn. Dan kan je namelijk wel controle verwachten van de IGZ.

Ja Stichting MedicalRescue.NL heeft elk jaar met IGZ te maken.. En we hebben in 2005/2007 ook al tweetal meldingen gehad, waar IGZ een onderzoek heeft gedaan naar "veiligheid in het kader van volksgezondheid".
Naar aanleiding daarvan zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd in de registratie van incidenten en kwaliteitsplan en in de Ketenzorg. over de wijze van werken van Stichting MedicalRescue.NL waren de inspecteurs zeer positief.

Mede dank zij de Inspectie zijn er toen verbeterde afspraken gekomen tussen ambulancediensten, en ziekenhuizen over overdracht van de patient, (overgang van verantwoordelijkheden), feedback, melding, voor aankondiging. etc..
Verder zijn er toen verbeteringen rond materiaal beheer (logistiek, keuren van apparatuur, en invoeren van logboeken voor elke koffer, en hulpmiddel doorgevoerd.)
Het kwaliteitsplan voldoet inmiddels aan HKZ normen..

Waaraan zou een (hopelijk utopisch) keurmerk aan moeten voldoen?  :-\

Hoe krijgen we daarmee het niveau van evenementen EHBO-ers omhoog?

met een kwaliteitsplan gaat (uiteindelijk) het niveau van dienstverlening omhoog, niet het niveau van de individuele ehbo-er.  Of dat gekeurd moet worden is nog even een tweede..
Maar zodra een EHBO club handelingen verricht boven het oranje kruis boekje (passantenhulpverlening), moeten zij kunnen aantonen, dat zij hun dienstverlening ook voldoende hebben ingericht, dat er kwaliteit van de dienst aan het slachtoffer, geen schade toebrengt aan de patient.. en dat er waarborgen voor onoordeelkundig handelen..

Een diploma van een dokter, verpleegkundige of ehbo-er, opzich zelf is niet voldoende..