Ik heb met de inspectie op gebied van evenementenhulpverleningen geen ervaring, want er wordt niet gecontroleerd.
Ik splits hier even mijn hobbie met mijn beroep.
Of heeft stg medical rescue al eens met de inspectie van doen gehad?
Lijkt me sterk, of stg medical rescue moet een zorginstelling zijn. Dan kan je namelijk wel controle verwachten van de IGZ.
Ja Stichting MedicalRescue.NL heeft elk jaar met IGZ te maken.. En we hebben in 2005/2007 ook al tweetal meldingen gehad, waar IGZ een onderzoek heeft gedaan naar "veiligheid in het kader van volksgezondheid".
Naar aanleiding daarvan zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd in de registratie van incidenten en kwaliteitsplan en in de Ketenzorg. over de wijze van werken van Stichting MedicalRescue.NL waren de inspecteurs zeer positief.
Mede dank zij de Inspectie zijn er toen verbeterde afspraken gekomen tussen ambulancediensten, en ziekenhuizen over overdracht van de patient, (overgang van verantwoordelijkheden), feedback, melding, voor aankondiging. etc..
Verder zijn er toen verbeteringen rond materiaal beheer (logistiek, keuren van apparatuur, en invoeren van logboeken voor elke koffer, en hulpmiddel doorgevoerd.)
Het kwaliteitsplan voldoet inmiddels aan HKZ normen..
Waaraan zou een (hopelijk utopisch) keurmerk aan moeten voldoen?
Hoe krijgen we daarmee het niveau van evenementen EHBO-ers omhoog?
met een kwaliteitsplan gaat (uiteindelijk) het niveau van dienstverlening omhoog, niet het niveau van de individuele ehbo-er. Of dat gekeurd moet worden is nog even een tweede..
Maar zodra een EHBO club handelingen verricht boven het oranje kruis boekje (passantenhulpverlening), moeten zij kunnen aantonen, dat zij hun dienstverlening ook voldoende hebben ingericht, dat er kwaliteit van de dienst aan het slachtoffer, geen schade toebrengt aan de patient.. en dat er waarborgen voor onoordeelkundig handelen..
Een diploma van een dokter, verpleegkundige of ehbo-er, opzich zelf is niet voldoende..