Over het algemeen zijn de "gewone" ehv-ers als eerste bij een ongeval, dus zullen zij de immobilisatie moeten uitvoeren. (Nekkraag en wervelplank)
Pas wanneer de situatie te ernstig is, kan er een ambu opgeroepen worden.
En ja, ik weet ook dat een verbandtasje leuk is om een pleister te plakken en verder niks.
In principe is een keurmerk toch al aan de individuele EHV-ers afgegeven door de herhaling van de EHV?
Als organisatie kan dit alleen door een vereniging te testen op kennisoverdracht en de wijze van lesgeven en examineren.
"Gewone EHV-ers" hebben feitelijk niets te zoeken op een risicovol evenement.. Het immobiliseren doormiddel van Nekkraag aanleggen en wervelplank is een teamvaardigheid en geen individuele vaardigheid.. Een Eerste Hulp dienstverlenende organisatie moet geen losse ehbo-ers verkopen, of losse ehbo-ers inhuren, die moet een team neerzetten, en het als een team trainen..
Dat is stap 1 in een veel hogere kwaliteit van dienstverlening..
Ook allemaal losse top-artsen, en verpleegkundigen die elkaar voor het eerst zien bij een ongeval bakken er op een crossbaan niets van, als ze nog nooit met elkaar getraind hebben..
Een groepje indivuduele zeer goede voetballers, maken nog geen voetbalteam, en scoren niet goed bij een wedstrijd..
Een voetbalteam van matige voetballers, met een strategie, een team indeling, en rolverdeling en een coach, die scoren zeker op de langere termijn vele male beter..
Stap 1 in de verhogen van de kwaliteit van dienstverlening, is een team die regelmatig met elkaar traint en oefent, en voor elkaar door het vuur gaan voor maximale prestatie voor het slachtoffer..
Stap 2. Aanvullende vaardigheden leren, en incident management processen, leren. Incidentcommunicatie, incidentanalyse, incident registratie, rol\taakverdeling tijdens inzetten. gezamenlijk lastige hindernissen nemen, en teamleiderschap..
Stap 3. Meer training, competentie toesten en adequaat materiaal beheer en functiebeschrijvingen.
Tot aan kwaliteit van de dienstverlening, tot competentie management, personeelsbeleid, aanvulling..
Echter zolang er vele partijen zijn, die STAP 1 nog niet doen... heeft aanvullende vaardigheden leren ook geen zin.. en die partijen zullen uberhaupt nog niet aan een keurmerk en kwaliteitswaarborging toe zijn..