Keurmerk voor eerstehulporganisaties

Auteur Topic: Keurmerk voor eerstehulporganisaties  (gelezen 17762 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 6 april 2011, 17:27:03

En waar baseer je dit op Bazzz81?

Ik sta al jaren als medical langs het circuit in Assen....
En ja, dan heb je het regelmatig over hoog energetisch trauma
En ook daar doe je als EHV-er net zo je best als dat je voor een ander S.O. doet.

Als EHBO'er met je verbandtasje kun je geen ruk doen.
Je hebt daar dan wel een medisch team met benodigde materialen (immobilisatie, etc) bij nodig (welke daar aanwezig zijn).
Of beweer je dat de medicals (EHBO'ers) dit in hun uppie met het verbandtasje wel even handelen...

En ik heb ook nergens gezegd dat EHV'ers hun  best niet doen, of wel?
Dit topic is door het forumbeheer afgesplitst van een andere topiuc, dus dit stukje past niet in de context van dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 6 april 2011, 19:57:06
Off topic: in mijn ervaring kun je ook een arts t.p. hebben die de pt. graag avn de baan heeft zodat de wedstrijd door kan, en moeten de ehbo-ers  dit voorkomen i.v.m. het HET en ontbreken van spine board tot (in ons geval de heli) er professionele hulp komt.

On Topic:

als we als ehbo-ers betere hulpverlening willen gaan bieden dan passanten niveau denk ik dat er een manier moet komen waarop er controle is op de qualiteit van de hulpverlening en opleiding.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #12 Gepost op: 7 april 2011, 01:53:50
Als EHBO'er met je verbandtasje kun je geen ruk doen.
Je hebt daar dan wel een medisch team met benodigde materialen (immobilisatie, etc) bij nodig (welke daar aanwezig zijn).
Of beweer je dat de medicals (EHBO'ers) dit in hun uppie met het verbandtasje wel even handelen...

En ik heb ook nergens gezegd dat EHV'ers hun  best niet doen, of wel?
Dit topic is door het forumbeheer afgesplitst van een andere topiuc, dus dit stukje past niet in de context van dit topic.

Over het algemeen zijn de "gewone" ehv-ers als eerste bij een ongeval, dus zullen zij de immobilisatie moeten uitvoeren. (Nekkraag en wervelplank)
Pas wanneer de situatie te ernstig is, kan er een ambu opgeroepen worden.
En ja, ik weet ook dat een verbandtasje leuk is om een pleister te plakken en verder niks.

In principe is een keurmerk toch al aan de individuele EHV-ers afgegeven door de herhaling van de EHV?
Als organisatie kan dit alleen door een vereniging te testen op kennisoverdracht en de wijze van lesgeven en examineren.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 7 april 2011, 10:30:45

Over het algemeen zijn de "gewone" ehv-ers als eerste bij een ongeval, dus zullen zij de immobilisatie moeten uitvoeren. (Nekkraag en wervelplank)
En ja, ik weet ook dat een verbandtasje leuk is om een pleister te plakken en verder niks.

In principe is een keurmerk toch al aan de individuele EHV-ers afgegeven door de herhaling van de EHV?
Als organisatie kan dit alleen door een vereniging te testen op kennisoverdracht en de wijze van lesgeven en examineren.

"Gewone EHV-ers" hebben feitelijk niets te zoeken op een risicovol evenement..   Het immobiliseren doormiddel van Nekkraag aanleggen en wervelplank is een teamvaardigheid en geen individuele vaardigheid..  Een Eerste Hulp dienstverlenende organisatie moet geen losse ehbo-ers verkopen, of losse ehbo-ers inhuren, die moet een team neerzetten, en het als een team trainen..
Dat is stap 1 in een veel hogere kwaliteit van dienstverlening..  

Ook allemaal losse top-artsen, en verpleegkundigen die elkaar voor het eerst zien bij een ongeval bakken er op een crossbaan niets van, als ze nog nooit met elkaar getraind hebben..

Een groepje indivuduele zeer goede voetballers, maken nog geen voetbalteam, en scoren niet goed bij een wedstrijd..
Een voetbalteam van matige voetballers, met een strategie, een team indeling, en rolverdeling en een coach, die scoren zeker op de langere termijn vele male beter..

Stap 1 in de verhogen van de kwaliteit van dienstverlening, is een team die regelmatig met elkaar traint en oefent, en voor elkaar door het vuur gaan voor maximale prestatie voor het slachtoffer..
Stap 2. Aanvullende vaardigheden leren, en incident management processen, leren.  Incidentcommunicatie, incidentanalyse, incident registratie, rol\taakverdeling tijdens inzetten. gezamenlijk lastige hindernissen nemen, en teamleiderschap..
Stap 3. Meer training, competentie toesten en adequaat materiaal beheer en functiebeschrijvingen.

Tot aan kwaliteit van de dienstverlening, tot competentie management, personeelsbeleid, aanvulling..

Echter zolang er vele partijen zijn, die STAP 1 nog niet doen... heeft aanvullende vaardigheden leren ook geen zin.. en die partijen zullen uberhaupt nog niet aan een keurmerk en kwaliteitswaarborging toe zijn..

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 7 april 2011, 10:41:11

Dat is een ander discussiepunt :). Overigens wel relevant in het kader van keurmerken. Want wanneer laat je een EHBO'er zelfstandig met een wervelplank aan de gang? Na een cursus? Welke cursus dan, en aan welke eisen moet die cursus voldoen? Een 'normale' EHBO'er is in principe niet opgeleid voor immobilisatie en de wervelplank, volgens het OK. Sterker, er is niet eens echt regelgeving over wat wel en niet mag wat betreft risicovolle handelingen (behalve een serie voorbehouden handelingen in de Wet BIG).

Dat is geen keurmerk, dat is een certificaat voor een individu. Een keurmerk hoort thuis op het niveau van een organisatie. Dat zegt niet alleen wat over de kwalificaties van de hulpverlener in individuele zin, maar ook over de structuur van de organisatie, de manier van samenwerken binnen de organisatie en met ketenpartners enzovoorts.

Ik begrijp heel goed dat velen niets zien in een keurmerk voor EHBO organisaties. Een papieren keurmerk heeft inderdaad weinig meerwaarde. Er is helaas nauwelijks toezicht op de -georganiseerde- EHBO branche. De IGZ kijkt daar verder niet naar, maar ook vanuit andere organen is er weinig kwaliteitscontrole. Zelfs binnen organisaties en verenigingen wordt nauwelijks wat aan kwaliteitscontrole gedaan. Dat snap ik wel, het is lastig, kost veel tijd en men heeft er niet veel zin in.

Passantenhulpverlening is niet interessant in het kader van een keurmerk. Evenementenhulpverlening wel. Er zijn veel goede en getrainde EHBO'ers die goed weten waar hun grenzen liggen, maar er lopen er ook genoeg rond die denken dat ze bijna dokter zijn en risicovolle handelingen uitvoeren (en ja, ik weet dat de wet ze daar niets in de weg legt). Een keurmerk kan de kwaliteit en veiligheid van evenementenhulpverlening verhogen. Dat het niet makkelijk te realiseren is dat begrijp ik.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 7 april 2011, 14:25:35
Ik begrijp heel goed dat velen niets zien in een keurmerk voor EHBO organisaties. Een papieren keurmerk heeft inderdaad weinig meerwaarde.

Een keurmerk kost de eerste hulp verlenende organisaties alleen maar geld... En liquide middelen zijn ook binnen deze organisaties vaker schaars dan in overvloed aanwezig.

Er is helaas nauwelijks toezicht op de -georganiseerde- EHBO branche. De IGZ kijkt daar verder niet naar, maar ook vanuit andere organen is er weinig kwaliteitscontrole. Zelfs binnen organisaties en verenigingen wordt nauwelijks wat aan kwaliteitscontrole gedaan.

Toen de markt van de EHBO werd opengegooid door de overheid (OK niet langer leidraad voor EHBO sinds 2005) werd er gezegd dat de ontwikkelingen en kwaliteitszaken aan de organisaties moest worden overgelaten.

Passantenhulpverlening is niet interessant in het kader van een keurmerk. Evenementenhulpverlening wel.

Evenementenhulpverlening ook niet. Want wie gaat toezien, welke criteria, wat gaat het kosten?
Ik voel niks voor deze keurmerken.

Een keurmerk kan de kwaliteit en veiligheid van evenementenhulpverlening verhogen. Dat het niet makkelijk te realiseren is dat begrijp ik.

Ik denk dat er eerst een draagvlak moet zijn vanuit de hulpverleningsorganisaties zelf. Rode Kruis en Oranje Kruis verenigingen zijn vertegenwoordigd in grote landelijke overkoepelende verenigingen. De onafhankelijke kleine organisaties worden niet vertegenwoordigd.

Als er draagvlak is, dan zal pas een orgaan opgericht kunnen worden waar de hulpverlenende organisaties zich bij aan kunnen sluiten.
En dan ga je weer kijken naar waar een organisatie aan moet voldoen.
Vanuit een orgaan kunnen dan richtlijnen worden opgesteld. Welke handelingen wel/ niet, door wie uit te voeren, hoe te trainen, hoe te toetsen, enz.
Middels zo'n orgaan kunnen dan ook de organisaties meer met elkaar in contact komen en samenwerken (als er behoefte aan is).
Op die manier kunnen de kleintjes wel samen opboksen tegen het OK en NRK.

Maar goed, is er draagvlak? Ik geloof dat het hier nog te vroeg voor is.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 7 april 2011, 14:27:59

IDD, sinds wanneer zijn nekkragen onderdeel van het EHBO handelen?
Dus, even kort samengevat. Met louter EHBO kun je geen moer doen bij ernstige ongevallen. Ook niet bij de TT.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #17 Gepost op: 7 april 2011, 16:04:40
Het verbaast me dat Stg.Medical Rescue regelmatig bezoek krijgt van IGZ.
In bijna alle gevallen als IGZ langs komt betekend dat meestal "xxxxxx aan de knikker".

EHBO moet leuk blijven. Mooi niet.
Het is meestal pure ellende, al dat menselijk leed en al die reanimaties.
EHBO wordt afgedaan als een leuke en vooral gezellige en sociale bezigheid, maar EHBO is absoluut bloedserieus.

Zolang besturen van EHBO-verenigingen en NRK-afdelingen hun standaard opgeleide EHBO-ers blijven inzetten op evenementen veranderd er niets.
Blijkbaar is hier de wil niet om:
- kwaliteit te verbeteren,
- niveau van de EHBO-er omhoog te brengen,
- opleidingen aan te passen aan moderne inzichten en kwaliteitseisen,
- veranderingen op organisatorisch vlak bespreekbaar te maken, laat staan door te voeren.
Of zitten vele verenigingen vastgebakken of vastgeroest in oude denkwijzen?

Wat mij tevens verbaast is het feit dat er bijna altijd over EHBO op evenementen wordt gesproken.
Er zijn veel werknemers die in gevaarlijke omstandigheden en omgevingen moeten werken waarbij sprake is van vertraagde redding en uitgestelde ambulancezorg (ja, ook in Nederland). Denk personeel in de offshore, petrochemie, waterschappen, politie ed.
Ook deze mensen hebben vaak slechts een OK diplomaatje waaraan ze eigenlijk niet veel hebben gezien de gevaarsettingen.  :o
Het is dan ook absurd dat diverse partijen hierin geen verantwoording nemen om EHBO opleidingen te kiezen die wel voorzien in EHBO handelingen die van toepassing kunnen zijn afgezet tegen de gevaarssettingen.    :'(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 7 april 2011, 18:51:59
Het verbaast me dat Stg.Medical Rescue regelmatig bezoek krijgt van IGZ.
In bijna alle gevallen als IGZ langs komt betekend dat meestal "xxxxxx aan de knikker".

Waarom verbaasd je dat.. IGZ is sinds 2005 op verzoek van ons ketenpartners (ambulancedienst) op bezoek geweest, omdat zij duidelijkheid van de inspectie wouden over de handelingen die vrijwilligers van Stichting MedicalRescue.NL uitvoerden.  (volledige immobiliseren) van slachtoffers en of de vrijwilligers voorbehouden handelingen uitvoerden.  Toen was nog niet voor de betrokken MMA's duidelijk wat het verschil was tussen wettelijke voorbehouden handelingen en instellingsvoorbehouden handelingen..

Een keer per jaar rapporteren we aan IGZ, over de status, incidenten, kwaliteitsplan.,

Er zijn onderleiding van IGZ afspraken gemaakt tussen MedicalRescue.NL en met onze ketenpartners.. En hoe we bepaalde incidenten evalueren en leermomenten van elkaar krijgen..
Dat is ook de reden geweest dat we een kwaliteitsplan hebben en daarover rapporteren naar IGZ..

Dus er is geen stront aan de knikker, dus ook geen gevaar voor de voksgezondheid, en het heeft veel duidelijkheid gebracht..

Het team van Stichting MedicalRescue.NL traint ongeveer 100 tot 150 uur per jaar met elkaar op hun teamvaardigheden, en voor dat vrijwilligers leiding geven aan bijvoorbeeld een immobilisatietechnieken, hebben daarin 20 uur training gehad.. En hebben mensen meer dan 20 keer onder begeleiding van een zeer ervaren kracht of instructeur dit geassisteerd en leiding gehad.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 7 april 2011, 19:07:35
Wat mij tevens verbaast is het feit dat er bijna altijd over EHBO op evenementen wordt gesproken.
Er zijn veel werknemers die in gevaarlijke omstandigheden en omgevingen moeten werken waarbij sprake is van vertraagde redding en uitgestelde ambulancezorg (ja, ook in Nederland). Denk personeel in de offshore, petrochemie, waterschappen, politie ed.
Ook deze mensen hebben vaak slechts een OK diplomaatje waaraan ze eigenlijk niet veel hebben gezien de gevaarsettingen.  :o
Het is dan ook absurd dat diverse partijen hierin geen verantwoording nemen om EHBO opleidingen te kiezen die wel voorzien in EHBO handelingen die van toepassing kunnen zijn afgezet tegen de gevaarssettingen.    :'(

Volkomen mee eens..  echter mijn ervaring is dat veel bedrijven daar wel bewust van zijn, en ook aanvullende trainingen en oefeningen organiseren..