Het is voor organisaties relatief makkelijk om bijvoorbeeld HKZ of anders gecertificeerd te worden, kost wat geld en veel moeite.
Je kan alles mooi op papier hebben geregeld en hebben laten beoordelen, maar de bewering dat dan een product en/of dienstverlening ineens gegarandeerd veilig, betrouwbaar of op het gewenste niveau is, is absoluut niet waar.
Zeker niet als je een bestaand "slecht" product of dienstverlening handhaaft.
Wat is dan de toegevoegde waarde?
Staat overigens wel leuk op je website en in je advertenties.
Geeft een keurmerk en/of het predicaat "Gecertificeerd door..." ineens een geweldige kwaliteitsboost waar we op hopen of wachten?
Het is de kwaliteit en niveau van de dienstverlening bij evenementen die het doen, niet de papieren rompslomp daarom heen.
Mooi voorbeeld uit de EHBO wereld, de Nedcert certificering; alles er op en eraan en RVA geaccrediteerd en overigens prima voor elkaar, maar de gecertificeerde cursisten blijven nog steeds op een gemiddeld niveau en zijn ondanks de Nedcert certificering nog steeds geen super opgeleide EHBO-ers geworden.
Heeft een NIKTA EHBO-certificaat voor gastouders dan waarde?
Nee, NIKTA schermt met een eigen bedrijfscertificering die niet door de RVA is goedgekeurd.
En iedereen, inclusief de overheid, trapt erin.
Ik heb zelden een certificaat gezien die zo makkelijk is te behalen en kwalitatief zo slecht is als het NIKTA EHBO-certificaat voor gastouders.
En dat alles onder het mom van kwaliteit!
Diep droevig.
Met een keurmerk voor eerstehulporganisaties zal het waarschijnlijk dezelfde kant uitgaan.