Het document van Bazz81, gaat over o.a. BIG geregistreerden hulpverleners, en was een scriptie voor zijn HBO verpleegkundige opleiding..
Echter er word te vaak op detailniveau tuchtrecht, strafrecht, en de verschillende hoofdstukken van civielrechtelijk flink door elkaar gehaald..
Echter dat heeft Bazz81, wel heel goed met zijn scriptie duidelijk gemaakt.. Passantenhulpverlening en EHBO dienstverlening verschillend enorm qua aansprakelijkheid..
@zeeuw, Misschien dan toch maar even zoeken in Juridisk of op rechtbank.nl op arbeidsrechtelijke uitspraken waarbij medewerkers civiel rechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor fouten die zij gemaakt hebben..
De versimpelde samenvatting.
Voor passantenhulpverlening kan je nooit aansprakelijk gesteld worden, en niet uitvoeren van passantenhulpverlening kan wel strafrechtelijk worden benaderd.. Hierin zit geen verschil tussen Big geregistreerden en niet BIG geregistreerden.. Elke rechter zal al op de rolzitting, de zaken naar de prullebak verwijzen.
Voor Eerste hulp dienstverlening (ongeacht niveau) is Primair de opdrachtgever, daarna de dienstverlenende instelling/organisatie aansprakelijk voor de geleverde diensten, echter alleen bij Zeer Grove Nalatigheid, kan een individuele hulpverlener aangesproken worden.. En zelfs is in 99% van de gevallen de werkgever mede aansprakelijk..
Alleen in het geval van Zeer Grove nalatigheid en zeer bewust afwijken van de spelregels van de werkgever zijn kunnen via zijn meerdere wegen, die naast elkaar kunnen lopen en gelijktijdig kunnen lopen, die allemaal hun eigen invals hoek hebben.. Strafrechtelijk.. Civiel rechtelijk.. en bij BIG geregistreerden nog eens tuchtrecht..
Het probleem is men civielrechtelijk alleen aansprakelijk kan worden gesteld dat de extra schade die de betrokken slachtoffer, mogelijk zou kunnen hebben, niet zou kunnen veroorzaakt kunnen zijn door het ongeval wat vooraf is gegaan.. en dat het dus aangetoond moet worden, dat de "extra" schade is ontstaan door het ondeskundige handelen van de betrokken medewerker..
En dat maakt civiel aansprakelijkheid voor het verlenen van eerste hulpfase, cq. ambulancefase, moeilijker aantoonbaar, dan bijvoorbeeld na de SEH fase in het ziekenhuis..
De materie is niet zo zeer complex, alleen is veel informatie over vele rechtsgebieden.. De oplossing is relatief simpel..
Zorg dat je zaken als dienstverlener, goed op orde hebt.. Goede registratie, goede aanvullende training aan je medewerkers, duidelijke instructies, goede processen, enz. enz.. En een kwaliteitsysteem helpt je enorm om dit soort problemen te voorkomen..