Nou dan wakker ik de discussie uit een ander gedeelte in het forum hier ook maar aan.
Want als ik als eerste hulp verlener reageer op een AED - Alert en ik ren naar mijn auto en ga met spoed ter plaatsen en precies onderweg omdat je iets teveel gas gegeven hebt POING politie volgen voor je neus of STOP POLITIE.. en ik rij door en reageer er niet op. En laat ze mij volgen ipv andersom... in dat geval bestaat er een kans dat ik twee vliegen in 1 klap sla... 2 agenten die kunnen assisteren bij reanimatie en ze hebben naar waarschijnlijkheid een AED bij zich.
En wanneer dan de patient door de ambulance is meegenomen wil ik best met de 2 heren of dames of 1 heer en 1 dame even praten over mijn te hard rijden. Wanneer daar behoefte aan is... dan kunnen ze ook (tsja het zijn ook hulpverleners) misschien mijn verhaal aanhoren...
Heel mooi. Daarvoor is het een discussieforum.
Ik vind deze casus wel erg onwaarschijnlijk. Een AED-alert wordt uitgegeven aan meerdere hulpverleners in een straal van 1 km rond het slachtoffer. Gezien het beleid bij de politie bij het rijden op onwelwordingen en zeker reanimaties is de kans zo goed als 0,0 dat je onderweg in die kilometer een politieauto tegenkomt die niet al op weg is naar die reanimatie. Met andere woorden: Er is geen politieagent in de buurt die op dat moment tijd heeft voor een bekeuring.
Ander voorbeeld:
er staat een verkeersregelaar het verkeer te regelen (ja ik ben zelf evenementen verkeersregelaar)
Ik zie meneer voor me neus aanstaan en ik ben onderweg naar een AED alert.
Verkeersregelaar geeft een stop teken. verdorie ik ben onderweg naar een AED alert en er mag geen tijd verloren gaan.
Persoonlijk zou ik het zelf erg prettig vind wanneer iemand op mij af komt rijden (stapvoets) het raam zou opendoen keer zou schreeuwen van REANIMATIE of AED-ALERT dan zou ik de weg voor die persoon vrij maken. Maar niet iedereen reageert zo.
Wat mag wel en wat mag niet in geval van een verkeersregelaar in mijn geval ben ik bevoegd evenementen verkeersregelaar maar als oom agent nou het verkeer staat te regelen? en oom agent geeft een stopteken?
Hoe kan ik dan het beste reageren als verkeersdeelnemer?
Zo snel en zo vriendelijk mogelijk uitleggen waar je naar toe gaat. Mocht dat niet helpen dan houdt het toch echt op. Er worden meerdere hulpverleners gewaarschuwd bij een AED-alert. Daarnaast rijdt de professionele hulpverlening ook.
Natuurlijk snap ik dat je absoluut wilt helpen als je een sms-je krijgt, maar wees wel voorzichtig bij wat je doet. Je hebt geen vrijstelling van verkeersregels zoals hulpdiensten deze hebben. Je zal altijd medewerking van andere mensen moeten vragen. AED-alert is gewoon nog niet zo'n heel bekend verschijnsel. Het is ook niet in iedere regio beschikbaar. Zodra het meer bekendheid krijgt zal je ook minder barrières tegenkomen. Natuurlijk gaat het om mensenlevens, maar alleen rust kan je redden.